Академічна музика на ГогольFest-2015

0
Share Button

Програма академічної музики поточного тижня на ГогольFest-2015 обіцяє бути не менш насиченою і захоплюючою, ніж у дні відкриття

У гранично насиченому календарі подій цьогорічного ГогольFest’у (а це театральні і хореографічні вистави, перформанси, кінопокази, лекції та майстер-класи, виставки візуального мистецтва, виступи численних представників альтернативних музичних напрямків) концерти академічної музики могли б загубитися, якби не їх добірні програми, що відображають актуальні насьогодні тенденції, курсуючи від електроакустики до старовинної музики.

22 вересня, у вівторок готуються дві імпрези о 19 та 21 годині. Контрабасист Назарій Стець та піаністка Ліліта Глибочану запропонують рідко виконувані, маловідомі навіть у вузько-фаховому колі твори для контрабаса соло: соната одного з першопроходців сольного контрабасового репертуару, учня славетного Йозефа Гайдна композитора Йоганна-Матіаса Шпергера прозвучить в оточенні композицій авторів ХХ та ХХІ століття (Лючано Беріо, Яніса Ксенакіса, українців Олексія Войтенка та Богдани Фроляк), у яких контрабасу належить провідне місце. Справді, народжений у ХVIII столітті, «Шпергер і уявити не міг!» (так називається концерт), якими широкими стануть можливості його улюбленого інструмента. А потім розпочнеться 2-й сет проекту «Ухо. AVI» «Музична імпровізація» (перший сет відіграли гості з Великобританії спільно зі співачкою Олесею Здоровецькою та художницею Євгенією Чайківською). У цьому концерті головним буде Український імпровізаційний оркестр – надзвичайно цікава формація, до якої увійшли провідні українські музиканти, що працюють у галузі вільної імпровізації та авангардного джазу, такі як Назгуль Шукаєва, Сергій Охрімчук, Марк Токар, Алік Фантаєв, Юрій Зморович, Юрій Яремчук та інші, усього близько 30 осіб. Візуальною імпровізацією в цьому сеті займатимуться художниці Катя Лібкінд та Ольга Гайдаш.

dina pisarenko123 вересня у концерті «Коли дістануся високої вершини» у парі зі співачкою Ганною Васюткевич (мецо-сопрано) виступить вже відома за низкою успішних сольних рециталів донецька піаністка Діна Писаренко, у подачі якої складна для сприйняття, не завжди і не всім зрозуміла сучасна академічна музика стає дивовижно близькою і захоплююче цікавою. Війна, мир, любов – провідна тема ГогольFest’2015 – зрезонувала із сюжетами «Восьми угорських народних пісень» для голосу і фортепіано Бели Бартока, які Діна та Ганна виконають поруч із творами Мануеля де Фальї, Трістана Мюрая, Хельмута Лахенмана, Інсук Чін, Золтана Алмаші.

24 вересня в електроакустичному проекті «Mash up» перед публікою постануть і запропонують свої імпровізації Антон Байбаков (одна з його робіт – музичне оформлення опери «Коріолан»), композитор і перформер Elias Spricht (він же – Ілля Разумейко, котрий напередодні разом із Романом Григорівим показали оперу-реквієм «Йов» для голосів та препарованого фортепіано), Heinali (Олег Шпудейко) спільно з візуальним оформленням Анастасії Чепурної.

AudreyChen1Ті, кому того дня забракне фінансових моживостей відвідати балет «Stabat Mater» Едварда Клюга на музику Джованні Перголезі (його прем’єра відбулася влітку цього року), зможуть надолужити втрачене на 3-му сеті «Аудіовідуальної імпровізації» серії «Ухо. AVI». Адже окрім екстремально сміливої та відвертої у своїх експериментах зі звуком американської віолончелістки і співачки Одрі Чен та норвезького тромбоніста Хенрика Мюнкебі Норштебо у сеті задіяні буто-танцівники Валентин Цзин і Флавія Гізальберті: справді, важко підібрати до музики Одрі Чен щось більш відповідне, аніж моторошно-красива візуалізація сутності людського тіла, звільненого від особистого і наповненого душами інших об’єктів живого світу.

25 вересня на лекції-концерті «З історії вічних двигунів» гратиме і розповідатиме композитор, піаніст і викладач Харківського університету мистецтв Ігор Приходько. Мінімаліст Філіпп Гласс, авангардист початку ХХ століття Ерік Саті і сам спікер-виконавець – герої імпрези, що відбудеться о 19 годині в п’ятницю. А о 21-й розпочнеться третя частина трилогії вистав-перформансів – «Мистецтво любові» (перші дві – «Мистецтво війни» з музикою Генделя, Баха, Пярта і Гласса та «Мистецтво миру» відбулися у день відкриття ГогольFest’а та напередодні).

Останні дні фестивалю – найінтенсивніші за програмним наповненням. На 26 вересня заплановано три проекти академічної музики. «На поверхні звуку» триматиметься дует Андрія Павлова (скрипка) та Валерії Шульги (фортепіано) у концерті із такою назвою і творами Мечислава Вайнберга, Валентина Сильвестрова, Сергія Пілютикова та Вітольда Лютославського. Для другої імпрези циклу Sonor Continuus «У пошуках Наднової/ XX-XXI» його куратор Павло Колпаков обрав дуже строкату за складом програму (твори Антона Веберна, Артюра Онеггера, Дмитра Шостаковича, Валентина Сильвестрова, Сергія Зажитька, Олега Шпудейка, що іноді ховається під псевдонімом Ф.Хансен, і власні), залучивши іменитих українських виконавців – таких як Київський квартет саксофоністів, піаніст Роман Лопатинський, віолончеліст Артем Полуденний. Проект «Срібло» формації «Ensemble Nostri Temporis» відкриватиме однойменна п’єса Золтана Алмаші, за якою йтимуть композиції інтернаціонального товариства сучасних авторів Мартина Смольки, Даріуша Пшибильського, Максима Коломійця, Олексія Шмурака, Андрія Антонова, до яких долучиться твір «Казка» одного з класиків музики ХХ століття Леоша Яначека. І на додачу цього дня – опера Ірини Губаренко «Ведмідь» за Антоном Чеховим у постановці Антона Литвинова.

27 вересня виступатимуть вокальні ансамблі «Покров» (спільний проект із клавесиністкою Оленою Жуковою) та «Alter Ratio» (концерт «Почути Балтійські країни» із вокальних творів сучасних литовських композиторів). А завершить программу академічної музики на ГогольFest сольний рецитал британського піаніста Яна Пейса.

Вхід на концерти платний. Детальна програма, локації та вартість квитків на окремі імпрези – на http://gogolfest.org/ukr/directions/music

На фото: Діна Писаренко; Одрі Чен

Юлія Пальцевич

Share Button