
Третього лютого в Національній музичній академії України імені Петра Чайковського відбувся науково-практичний форум «Діалог мистецько-педагогічних поколінь. Круглий стіл і презентація колективної монографії на пошану Валерії Дмитрівни Шульгіної», який став знаковою подією для української музичної освіти
Ініціатором та автором ідеї проведення форуму виступив доктор філософії, проректор з інформаційної роботи та зв’язків із громадськістю Національної музичної академії України імені Петра Чайковського (далі ‒ НМАУ), заслужений працівник культури України, лауреат Державної премії України в галузі науки і техніки, почесний академік Національної академії мистецтв України та академік Академії вищої школи України Василь Чернець, який об’єднав провідних фахівців музичної педагогіки та культури. Авторка сценарію і модераторка заходу – докторка мистецтвознавства, професорка, заслужена діячка мистецтв України, проректорка з наукової роботи НМАУ Адріана Скорик.
Особливу увагу під час заходу було приділено колективній монографії «Діалог мистецько-педагогічних поколінь України середини ХХ ‒ першої чверті ХХІ століть», яка стала результатом спільної роботи науковців колективу кафедри історії української музики та музичної фольклористики НМАУ під керівництвом докторки мистецтвознавства, професорки, завідувачки кафедри Маріанни Копиці.
За лаштунками такої серйозної і унікальної ініціативи стояла потужна команда редакційної колегії, яку очолив доктор філософії, професор, член-кореспондент НАМ України, заслужений діяч мистецтв України, головний редактор Максим Тимошенко. Заступницями головного редактора стали докторка мистецтвознавства, професорка, заслужена діячка мистецтв України Адріана Скорик, а також докторка мистецтвознавства, професорка Маріанна Копиця.
До складу редакційної колегії також увійшли: Інна Антіпіна, докторка філософії НМАУ; Лариса Гнатюк, кандидатка мистецтвознавства, доцентка НМАУ; Тетяна Гусарчук, докторка мистецтвознавства, доцентка НМАУ; Олена Маркова, докторка мистецтвознавства, професорка Одеської національної музичної академії імені Антоніни Нежданової; Ольга Путятицька, кандидатка мистецтвознавства, доцентка НМАУ; Людмила Путятицька, кандидатка мистецтвознавства, викладачка НМАУ; Світлана Шман, кандидатка культурології; Олександр Яковлев, доктор культурології, професор, ректор Київської муніципальної академії естрадного та циркового мистецтв.
Колективну монографію присвячено актуальним проблемам діалогу між поколіннями у сфері музичної освіти, вивчення досвіду старших поколінь та інтеграції новаторських підходів, що пропонують молодші викладачі й музиканти. Видання складається з трьох основних розділів.
Перший – «Грані наукової та педагогічної діяльності Валерії Шульгіної» презентує науково-педагогічний шлях Валерії Дмитрівни, її внесок у розвиток української мистецької освіти, музичної україністики, культурної регіоналіки, парадигмальних аспектів мистецтва тощо. Другий – «Організація музичної освіти в діяльності видатних постатей» присвячений дослідженню організації музичної освіти з урахуванням діяльності видатних постатей української музичної педагогіки та культури. Третій розділ – «Розвиток української культурологічної та мистецтвознавчої думки в регіональних вимірах» висвітлює еволюцію культури та мистецтвознавства у різних регіонах України в контексті музичної освіти та її взаємодії з культурними та науковими традиціями.
У заході брали участь науковці, педагоги, музиканти й молоді дослідники, серед яких були представники культурних та освітніх установ з усієї України, а саме: Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології імені Максима Рильського НАН України, Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв, Національної бібліотеки України імені Володимира Вернадського, Одеської національної музичної академії імені Антоніни Нежданової, Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника, Рівненського державного гуманітарного університету, Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка, Мукачівського державного університету, Комунального закладу вищої освіти «Академія культури і мистецтв» Закарпатської обласної ради, Київської муніципальної академії естрадного та циркового мистецтв, Міжнародної школи мистецтв «Монтессорі центр».
Із вітальним словом до учасників форму звернувся доктор філософії, професор, член-кореспондент НАМ України, заслужений діяч мистецтв України, головний редактор збірника Максим Тимошенко. Змістовну доповідь про життєвий і творчий шлях місткині виголосив доктор філософії Василь Чернець. Кандидат мистецтвознавства, професор, ректор Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв, заслужений діяч мистецтв України Валерій Марченко сказав багато теплих слів на адресу Валерії Шульгіної. Пам’ятною для учасників і гостей дійства стала присутність і теплі родинні спогади сина Валерії Дмитрівни, доктора культурології, професора, ректора Київської муніципальної академії естрадного та циркового мистецтв Олександра Яковлева, який був запрошений організаторами події.
У виступі учасника зібрання Віктора Бондарчука – доктора мистецтвознавства, професора, проректора з навчальної роботи НМАУ, члена-кореспондента НАМ України зазначалося, що пропоноване видання має непересічну цінність для українського музикознавства і загалом вітчизняної гуманітарної науки. Адріана Скорик – проректорка з наукової роботи НМАУ, підкреслила, що видання містить дуже цікаву і корисну інформацію, яка може придатися будь-якому поціновувачу мистецтва, а також професійним фахівцям. Своє відеопривітання учасникам форуму надіслала Лілія Шевченко – докторка мистецтвознавства, професорка, деканка фортепіанно-теоретичного факультету Одеської національної музичної академії імені Антоніни Нежданової, заслужена діячка мистецтв України.
Музичне привітання учасникам форуму стало важливим моментом у ході заходу, підкреслюючи високу професійність і відданість українській музичній культурі. Марія Пухлянко, докторка філософії, заслужена артистка України, в.о. професорки кафедри спеціального фортепіано НМАУ, разом з Антоном Кушніром, кандидатом мистецтвознавства, в.о. професора, деканом оркестрового факультету НМАУ, виконали вражаючий музичний твір Мирослава Скорика «Танок» із «Гуцульського триптиха». Це стало символом живої музичної традиції і майстерності українських музикантів, привітанням учасникам, гостям форуму.
Хор хлопчиків і юнаків сектору практики НМАУ під керівництвом Алли Шейко, кандидатки мистецтвознавства, доцентки кафедри хорового диригування НМАУ, також представив кілька знакових творів, які змогли передати глибину української музичної культури. Виступ хору відкрив твір Миколи Леонтовича «Многая літа», який у виконанні молодих талантів продемонстрував традиційну українську музичну гармонію і величний настрій. Згодом хористи виконали патріотичний твір Михайла Гайворонського «Йде січове військо», що звучав як символ сили та мужності українського народу.
Ці музичні моменти не лише відтворили велич української культури, а й стали важливою частиною атмосфери круглого столу, що відзначав наукові досягнення в галузі музики та педагогіки України. Презентація відбулася на одному диханні, адже, окрім невеликого концерту, ми почули виступи провідних фахівців і науковців у галузі мистецтва.
Так, доповіді проголосили: Олена Маркова, докторка мистецтвознавства, професорка, завідувачка кафедри теоретичної та прикладної культурології Одеської національної музичної академії імені Антоніни Нежданової; Володимир Виткалов, кандидат педагогічних наук, професор, завідувач кафедри івент-індустрії, культурології та музеєзнавства Рівненського державного гуманітарного університету; Ганна Карась, докторка мистецтвознавства, професорка кафедри методики музичного виховання та диригування Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника, заслужена працівниця культури України; Тетяна Булах – кандидатка мистецтвознавства, доцентка, учена секретарка вченої ради Київської муніципальної академії естрадного та циркового мистецтв; Ганна Росенко – докторка філософії, директорка Міжнародної школи мистецтв «Монтессорі центр», президентка громадської організації «Всеукраїнська музична олімпіада «Голос країни».
Теми дискусій охоплювали широкий спектр питань мистецької освіти. Зокрема: Ганна Карась у доповіді «Валерія Шульгіна ‒ приклад наукового чину» підкреслила значення Валерії Дмитрівни як видатної постаті в українському науковому та педагогічному середовищі. Вона наголосила на її багаторічній роботі, що стала основою для розвитку мистецько-педагогічної думки в Україні.
Валерія Шульгіна була прикладом високих моральних і професійних стандартів, що виражалося в її підході до наукової роботи, педагогічного процесу і культурної спадщини. Ганна Карась зазначила, що внесок Валерії Шульгіної у створення теоретичних основ музичної педагогіки та розвитку української музичної культури залишається важливим орієнтиром для наступних поколінь.
Ганна Росенко у доповіді «Мистецька освіта дітей і молоді під час воєнного стану в Україні на зразку Міжнародної школи мистецтв «Монтессорі центр»» акцентувала увагу на проблемах, із якими стикається освітній процес в Україні під час воєнного стану. Вона поділилася досвідом роботи Міжнародної школи мистецтв «Монтессорі центр», яка продовжує навчання та розвиток дітей і молоді, навіть в умовах складної ситуації.
Мисткиня розповіла, як школа адаптувала навчальні програми та методики до нових реалій, дбаючи про безпеку й підтримку учнів. Вона наголосила на важливості освіти як інструменту психологічної підтримки та розвитку творчих здібностей молоді в цей складний для країни час.
Науковий форум «Діалог мистецько-педагогічних поколінь» продемонстрував важливість співпраці між поколіннями у контексті розвитку музичної освіти та культури. Інтеграція досвіду старших поколінь з інноваційними підходами молодших фахівців дозволяє створити гармонійну освітню платформу, яка відповідає вимогам сучасного суспільства та сприяє збереженню культурних традицій.
За словами учасників форуму, запропонована організаторами тема була надзвичайно цікавою та актуальною. Всі присутні погодилися, що дискусії на тему «Діалог мистецько-педагогічних поколінь» мають велику значущість для розвитку української музичної та педагогічної культури. Вони висловили підтримку ідеї продовження розгляду цієї теми в майбутньому, підкресливши важливість обміну досвідом між поколіннями та науковцями, а також підвищення уваги до збереження й розвитку національної музичної культури.
Світлана ШМАН
Фото надані організаторами