Оцінюючи значення для музичної культури сьогодення творчості майстрів епохи Бароко, відомий австрійський диригент і музикознавець Ніколаус Арнонкур влучно назвав Арканджело Кореллі, Антоніо Вівальді, Йогана Себастьяна Баха своїми сучасниками. І дійсно, вже майже три століття твори цих майстрів лунають звідусіль – у великих академічних концертних залах й аматорських салонах і навіть як рингтони смартфонів.
У чому ж секрет їхньої музики? Як видається, насамперед у її винятковій життєвості, умінні композиторів відобразити естетику і поетику людських почуттів у доступній і яскравій формі. Не випадково великого Йогана Себастьяна Баха відомий дослідник його творчості Альберт Швейцер назвав «найпоетичнішим композитором», розуміючи під цим глибоку єдність двох компонентів його музичної мови та стилю – етики та естетики.
Творчість Антоніо Вівальді, репрезентації якої було присвячено концерт, що відбувся на Камерній сцені СХІД ОPERA (ХНАТОБ імені Миколи Лисенка), пронизано цією ж ідеєю. Задум імпрези інструментальної музики «In the style of VIVALDI» належить артистці оркестру, члену Національної всеукраїнської музичної спілки Наталії Чистяковій, чиї мистецькі проєкти завжди вирізняються актуальністю, оригінальністю й авторським утіленням. Репрезентуючи постать великого венеціанця, вона мала на меті не лише чергове виконання його творів, а й показ історичної ролі у становленні світового інструментального мистецтва.
Структура концерту вибудовувалася за «арковим» принципом. Спочатку і на завершення прозвучали більш масштабні концертні твори самого Антоніо Вівальді – «Маленька симфонія», концерти «Весна» та «Зима» з циклу «Пори року» (солістки – О. Корнєва та О. Шадріна) та музичне приношення цьому майстру французького композитора Jean-Michael Defaye – концертна п’єса для тромбона з камерним оркестром «У стилі Вівальді» (соліст І. Бабарук). Усередині розміщувалися сольні та камерно-ансамблеві номери для різних виконавських складів – концерти для двох скрипок з фортепіано a-moll і d-moll самого маестро (виконавці – І. Астановицька та Н. Чистякова, партія фортепіано – О. Неклюдов; К. Миронова та М. Однолькіна, партія фортепіано Д. Кашуба), його ж Квінтет для флейти, двох скрипок і баса-контінуо (аранжування для фортепіанного квінтету Life music виконала І. Білик), Концерт для флейти-піколо (соліст – І. Маліченко) й Концерт для чотирьох скрипок з фортепіано h-moll. Поряд із цими оригіналами було представлено також стилізацію – Сонату для скрипки та фортепіано F-dur італійського композитора Отторіно Респігі, присвячену пам’яті Антоніо Вівальді.
Особливістю концерту, який викликав жвавий інтерес у публіки, була «універсальна» задіяність виконавських сил – струнники, у тому числі й авторка проекту Наталія Чистякова, виступали і як солісти, і як оркестранти, додатково моделюючи тим самим звукову атмосферу барокових часів, підкріплену ще й візуально яскравими концертними костюмами. Слід підкреслити і важливий для сьогодення просвітницький аспект акції, спрямований на широку слухацьку аудиторію, особливо на її молодіжну частину. Це було відображено у змістовних анотаціях, викладених у невимушеній формі ведучою – режисеркою СХІД OPERA К. Климентовською.
Завершилося дійство вікториною, у якій прозвучали питання до слухачів, відповіді на які містилися в анотаціях. Переможці отримали призи – афіші з автографами всіх виконавців і книгу авторки проекту – кандидата мистецтвознавства Наталії Чистякової, присвячену розвитку ансамблевого скрипкового мистецтва в Україні.
Концерт засвідчив ще раз наявність великого творчого потенціалу артистів симфонічного оркестру Харківської опери, які не обмежуються своєю прямою роботою, а шукають новітні сучасні форми популяризації класичної музики різних жанрів. Тому слід сподіватися на успішне продовження цієї практики.
Окремо зазначимо, що керівництво театру забезпечило проведення заходу згідно з санітарними вимогами й максимально врахувало всі рекомендації МОЗ.
Марія КАЛАШНИК