Оркестр Нацрадіо підкорює вершини класики

215

Інтерпретація масштабних музичних класичних полотен завжди була значущою подією в мистецькому житті. Такими віхами у творчості Заслуженого академічного симфонічного оркестру Українського радіо стало виконання Реквієму Джузеппе Верді та Дев’ятої симфонії Людвіга ван Бетховена, що були репрезентовані у Колонному залі Національної філармонії України у лютому та квітні буремного 2015 року

Маестро Володимир Шейко у вишуканому диригентському стилі створив виняткову атмосферу співзвучності, творчого єднання солістів, хору, оркестру й публіки, яка, завдячуючи його майстерності, стала рівноправним учасником мистецького дива. Глибоке проникнення в авторський задум, бездоганно вибудована форма, виконавська вправність музикантів перетворили досить складні твори у зрозумілі кожному слухачеві колізії людської драми, що сприймаються без утоми і зайвої напруги, непомітно, але владно наповнюють підсвідомість.
Виконання 2 лютого Реквієму Джузеппе Верді відбувалося у контексті номінації диригента на здобуття Національної премії імені Тараса Шевченка. Заупокійну месу видатного оперного композитора, присвячену поету і драматургу Алессандро Мандзоні, було відтворено в яскравій італійській манері. Маестро, оркестр і солісти підтвердили своє високе професійне реноме.

solisty

Народний артист України, лауреат Національної премії імені Тараса Шевченка Сергій Магера в сольних епізодах (Tuba Mirum, Mors stupebit, Confutatis), сповнених високого духовного піднесення, втілив досконалі вердіївські образи. З глибокою експресією виконав тенорову партію (Ingemisco) народний артист України Андрій Романенко.
На особливу похвалу заслуговують солістки — заслужена артистка України Алла Позняк і співачка Наталія Годлевська (Agnus Dei). Бархатне, тембрально багате мецо-сопрано Алли Позняк у поєднанні з невимушеною манерою співу наповнило світлом і теплом її соло (Liber Scriptus) та ансамблеві номери з її участю (Agnus Dei, Recordare, Lacrymosa). Високої емоційної напруги з притаманною романтизмові гостротою відчуттів досягла у фіналі Наталія Годлевська (Libera Me), яка блискуче виконала свою вагому місію у Реквіємі.

hor

Центральним і цементуючим фактором постав у Реквіємі хор (Requiem, Kyrie, Dies irae, Sanctus, Libera Me). Національна заслужена академічна хорова капела України “Думка”, очолювана видатним українським хормейстером, Героєм України, народним артистом України, лауреатом Національної премії імені Тараса Шевченка Євгеном Савчуком у всіх без винятку хорових епізодах зачарувала залу пристрасним кипінням сили і життєдайною енергією.

Запорукою успіху Володимира Шейка та Заслуженого академічного симфонічного оркестру Національної радіокомпанії України в інтерпретації нетлінного творіння Джузеппе Верді були численні переможні гастрольні турне по країнах Європи, у тому числі на батьківщині великого італійця, копітка й цілеспрямована репетиційна робота, багаторічний концертний досвід.

bethoven

Дев’ятій симфонії Людвіга ван Бетховена, яка прозвучала на сцені Національної філармонії України у квітні, суголосні геополітичні події сьогодення. Її виконання було як ніколи актуальним і знайшло відгук у серцях вдячної київської публіки, котра прийшла на концерт із надією і вірою у нетлінні європейські цінності, у світле майбутнє нашого народу. Люди прагнули долучитись до шедевральних образів музики геніального німецького композитора і віршів видатного німецького поета Фрідріха Шиллера, що несуть у собі універсальні ідеали любові, єднання людства й миру, які є такими жаданими для нас у теперішні лихі часи.

Оркестр Українського радіо, перебуваючи на передньому краї боротьби за українську музичну культуру, сповідуючи високий професіоналізм і долаючи високі естетичні планки, сконцентрував зусилля на втіленні драматургії останньої симфонії Бетховена. Маестро Шейко запропонував слухачам цікаву інтерпретацію, де об’єднуючим зерном і, власне, наріжним каменем грандіозного бетховенського задуму була акцентовано підсилена героїчна патетика.

vertikal

Технічні можливості оркестру якнайповніше відкрилися у другій частині симфонії — енергійному скерцо. І диригент, і музиканти віртуозно зіткали складне поліфонічне мереживо унікальних ритмічних візерунків у блискавичному протистоянні оркестрових груп. Разом із тим бездоганне з точки зору професійної майстерності музикантів виконання було підпорядковане художньому завданню відтворення атмосфери вишуканості, легкості й невимушеності. Каскади стрімких танцювальних ритмів органічно протиставлялися ремінісценціям теми загрозливого гротеску.

Крізь призму глибокої зосередженості адажіо, глибоке проникнення в образну сферу мажорних, просвітлених, нескінченно варіаційно оновлюваних мелодій, диригент блискуче розкрив філософську природу бетховенського задуму в повільній третій частині симфонії.

Геніальна новація композитора — соло віолончелей і контрабасів, із якого, власне, народжується головна тема фіналу — ода світла й радості, стала ще однією лакмусовою смужкою на творчу зрілість оркестру. Патетичний фінал увінчав величний хорал “Обнімітесь, мільйони” у виконанні Заслуженого академічного симфонічного оркестру, Академічного хору імені Платона Майбороди Національної радіокомпанії України (художній керівник — Юлія Ткач) і солістів. З високою майстерністю музиканти виявили поліфонічну природу головних тем фіналу, тим самим примножуючи велич свята єднання.

solisty1

Сольні партії молодих і перспективних солістів — заслуженої артистки України Валентини Матюшенко (сопрано), лауреатів міжнародних конкурсів Ольги Табуліної (мецо-сопрано), Олександра Чувпила (тенор), Олександра Харламова (бас) — вирізнялися впевненістю і щирістю, що в цілому сприяло підсиленню атмосфери ейфорії, апофеозу свята, яка панувала у залі.

Успішний сезон для Заслуженого академічного симфонічного оркестру Національної радіокомпанії України ще не завершено. Радісно відчувати невпинне зростання рейтингів колективу, його затребуваність у медійній сфері, бачити його плідну концертну діяльність, що достойно презентує національну музичну культуру не тільки в Україні, а й за її межами.

Юрій ВАСИЛЕНКО

Фото Юрія ПРИЯЦЕЛЮКА