П’ять іноземних класичних виконавців Bouquet Kyiv Stage 2021

61

Щороку третину програми фестивалю високого мистецтва Bouquet Kyiv Stage складають закордонні учасники, які представляють українському слухачеві джаз, класику, сучасну камерну і симфонічну, а також експериментальну музику

У 2021-му до Києва завітали музиканти з Польщі, Ізраїлю, Італію, Норвегії та Франції. Серед них – перший в історії мандолініст, номінований на «Ґремі» у категорії «Найкращий соліст в інструментальній музиці» ізраїльтянин Аві Авіталь та віртуозний норвезький піаніст і композитор Аксель Кольстад, відомий своїми поєднаннями музики з гумором та стендапом.

З чим приїхали до Києва закордонні музиканти і чому потрібно ознайомитися з їхньою творчістю і по завершенню фестивалю, ми розпитали у кураторки музичної програми фестивалю Любові Морозової.

REMI PANOSSIAN TRIO

«Джаз-бенд Remi Panossian Trio є справжніми джазовими посланцями Франції у світі», – зазначає Любов Морозова. За 10 років існування колектив записав кілька успішних альбомів, зіграв понад 500 концертів у близько 40 країнах на найпрестижніших джазових сценах. В Україні музиканти показали програму In Odd We Trust, тобто «Віра у випадковість». Що ще раз довело нам невипадковість такої шаленої популярності гурту, оскільки їхній однойменний альбом досягнув 550 000 тисяч прослуховувань на Spotify.

Фортепіано, контрабас і барабани – три основні інструменти в тріо. Remi Panossian Trio виконує пристрасний і ліричний джаз із рок-енергією та веселим грувом. «Це досить незвичні поєднання і відчуття постійних змін всередині музичного матеріалу. Але водночас прозора фактура, яка, мені здається, дуже добре вписалася у простір «Софії Київської», – підкреслює Любов Морозова.

АКСЕЛЬ КОЛЬСТАД

Норвежець Аксель Кольстад – справжній віртуоз. Він почав опановувати гру на фортепіано з дворічного віку, щойно зміг самостійно сидіти за роялем.

Музикант закінчив Норвезьку музичну академію в Осло і з 17 років вже виконував власні твори для фортепіано в багатьох країнах Європи, Азії та в Австралії. У 2010 році Аксель з великим аншлагом дебютував у Карнегі-холі в Нью-Йорку. Для нього це було знаковим, адже своїм учителем композитор вважає саме американського композитора та виконавця Джорджа Гершвіна.

«Кольстад є надзвичайно потужним музикантом і артистом, який уміє спрямувати на себе всю увагу глядачів. Він артистичний у всьому, що робить, і тому цікаво не лише його слухати, а й спостерігати за ним на сцені», – говорить про композитора Любов Морозова.

ЛІВІО МІНАФРА 

Прізвище Мінафра добре відоме в італійському джазі. Крім тата Піно – відомого трубача та флюгельгорніста, сьогодні своєю неперевершеною музикою заворожує і його син Лівіо. У свої 38 років Мінафра гастролював і виступав на усіх континентах. Зокрема, він встиг побувати з концертами в Японії, Колумбії, Уругваї, Канаді, Болгарії, Індонезії й Таїланді.

«Музика Мінафри – це музика, багата на східні відлуння, має мінімалістичний зміст з етнічними посиланнями. Ви можете назвати це джазом, але це обмежене визначення. Імпровізація, миттєвість – ось основа його музики», – описують його творчість знавці.

Лауреат важливої ​​італійської премії «Топ-джаз» у 2005, 2008 та 2011 роках Лівіо Мінафра виконує переважно соло. Однак, він брав участь і у багатьох престижних колабораціях як піаніст, композитор, аранжувальник та акордеоніст з оркестрами MinAfric і Kocani Orkestar, італійським ансамблем Radiodervish та іншими.

ANDRZEJ JAGODZINSKI TRIO

Проєкт «Тріо-Шопен» представляє твори Фридерика Шопена в джазовому аранжуванні Анджея Ягодзінського, записаних в альбомах тріо протягом багатьох років.

Анджей Ягодзінський – польський композитор і аранжувальник. Він грає на фортепіано, акордеоні та валторні. Свою кар’єру розпочинав як класичний музикант, але дуже швидко захопився джазом.

У 1993 році музикант сформував своє класично-джазове тріо, до якого увійшли Адам Чегельський (acoustic bass) та Чеслав (Little) Бартковський (барабани), які, використовуючи свої класичні корені та багаторічний джазовий досвід, створили унікальний «Ягодзинський звук», поєднавши ці два світи музики.

У 1994 році музиканти записали альбом «Шопен», який завоював нагороду Fryderyk (польська «Греммі»), став «Кращим записом ’94» згідно з опитуванням читачів журналу Jazz Forum, та дав «пропуск» Ягодзінському на світову сцену джазової музики. «Альбом «Шопен» уже легендарний, він з’явився понад десять років тому. Але ми відчули потребу в його повторенні тут і зараз – на сцені Bouquet Kyiv Stage. Присвячений творам Шопена, він просто неймовірний», – розповідає Любов Морозова.

АВІ АВІТАЛЬ

Аві Авіталь – перший в історії мандолініст, номінований на «Ґреммі». Завдяки своїй пристрасті та вибуховій харизмі, які він рясно демонструє під час живого виконання, музикант став рушійною силою в популяризації цього інструмента.

Авіталь народився в Ізраїлі, де й почав вивчати гру на мандоліні у віці восьми років. Незабаром він приєднався до успішного молодіжного оркестру мандоліни, заснованого скрипалем російського походження Сімчею Натансоном. Широкий репертуар і винахідливість привели Авіталя до співпраці з великою кількістю популярних музикантів і оркестрів. Він виконав понад 100 нових творів для мандоліни та користується великим попитом як соліст-виконавець. Кожного сезону він гастролює кілька разів у США, працюючи з Чиказьким симфонічним оркестром, Камерним оркестром Лос-Анджелеса, Симфонією в Сієтлі та іншими.

На фестивалі в Києві Аві Авіталь виступив разом із диригенткою Тетяною Калініченко і київським симфонічним оркестром New Era Orchestra, де виконав твір для мандоліни з оркестром. «Мандоліна – це взагалі рідкісний для нас інструмент сьогодні. Він надзвичайно ніжний і красивий за своїм голосом. Виступ Аві Авіталя – з тих, які обов’язково треба почути», – вважає Любов Морозова.

Марія СЕМЕНЧЕНКО

На головному фото – Тріо Анджея Ягодзінського