В умовах повномасштабної російсько-української війни відчувається гостра потреба утвердження української культури, зокрема музичної, її популяризації як на державному, так і світовому рівнях. Тому сьогодні спостерігаємо значне зростання зацікавленості українськими мистецькими надбаннями, створеними не лише на теренах України, а й у діаспорі.
Також скарбниця української музики поповнюється щоразу новими музикознавчими розвідками, на сторінках яких знаходимо чимало цікавих фактів із життєпису й творчості українських музичних діячів, особливо емігрантів, чиї імена довгий час перебували у забутті. З’являються цілі концертні програми, основу яких становить музика маловідомих чи й зовсім невідомих композиторів України та діаспори тощо.
25 квітня в актовій залі Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка відбулася важлива мистецька подія – концерт-презентація навчального посібника, присвяченого творчості видатного представника української спільноти в США, композитора, піаніста, дириґента, педагога й громадського діяча Василя Шутя (1899–1982). Цьогоріч 26 квітня виповнилося 125-літ від дня його народження.
Василь Шуть – уродженець селища Золотоноші Полтавської губернії (нині районний центр у Черкаській області). Величезне зацікавлення музикою проявив у ранньому дитинстві. Спочатку навчався гри на мандоліні, а згодом освоїв гру на фортепіано. Відтак почав робити перші композиторські кроки.
1926 року митець покинув рідне містечко й переїхав до Переяслава, де працював у складі аматорського театру, проте не довго. Цього ж року Василь Шуть вступив до лав студентів Київського музично-драматичного інституту імені Миколи Лисенка (клас професора Василя Золотарьова), паралельно компонував нові твори.
По завершенні навчання обіймав посаду музичного директора Київського драматичного театру. Згодом упродовж п’яти років працював на Донбасі, виконуючи ті самі обов’язки. Але після закриття театру повернувся до Києва, де керував хорами та, як досвідчений композитор, перевіряв екзаменаційні роботи музикантів-початківців.
Восени 1943-го Василь Шуть разом із дружиною, балериною М. Росінською емігрував до Бреслау (нині Вроцлав). Невдовзі вони опинились у таборі для переміщених осіб у Ганновері. А 1951 року подружжя переїхало до США, а саме в Чикаго, де митець доволі успішно розгорнув творчу діяльність.
У композиторському доробку Василя Шутя – музика до театральних вистав, кілька поем, музична комедія «Одруження пиворіза» (лібрето Василя Чапленка), камерно-інструментальні твори, концерти для труби з оркестром, струнні квартети, тріо, дуети скрипкові концерти, численні вокальні твори на вірші Тараса Шевченка, Івана Франка, Лесі Українки, Максима Рильського, Теодора Курпіти, Олександра Олеся, Олександра Неприцького-Грановського, чимало обробок українських народних пісень, танців тощо.
Власне, до посібника, редакторками-упорядницями якого стали докторка мистецтвознавства, професорка, завідувачка кафедри вокально-хорового, хореографічного та образотворчого мистецтва ДДПУ імені Івана Франка Ірина Бермес і докторка філософії Юлія Осмачко, увійшли оригінальні, цікаві за образністю фортепіанні твори й колоритні солоспіви Василя Шутя. А саме: цикл «Два прелюди», «Інтермецо», «Молитва» (слова Олександра Неприцького-Грановського), «Тече вода з-під явора» (вірш Тараса Шевченка), «Як почуєш вночі» (поезія Івана Франка), «Гетьте, думи» (вірш Лесі Українки), «Пісня про Полтаву» (слова Н. Хмари), «Спіть, скалічені» та «Яка краса: відродження країни!» (поезія Олександра Олеся).
Відкрила програму концерту-презентації професорка Ірина Бермес, котра захопливо й змістовно висвітлила основні життєві віхи Василя Шутя, а Юлія Осмачко розкрила усю повноту палітри композиторської творчості майстра.
У концертній частині події відбулося прем’єрне виконання фортепіанних і вокальних творів композитора у чуттєвому відтворенні аспірантки кафедри вокально-хорового, хореографічного та образотворчого мистецтва Ольги Білінської («Колискова», «Весняний епізод») та Юлії Осмачко («Інтермецо», «Втрачене кохання»). Музично злагоджено, витончено й ансамблево довершено звучали також солоспіви Шутя «Тече вода з-під явора» (вірш Тараса Шевченка) та «Молитва» (текст Олександра Неприцького-Грановського) у виконанні Ольги Білінської (сопрано) та Юлії Осмачко (фортепіано).
Чудовим доповненням заходу стали змістовні коментарі доцентки кафедри музично-теоретичних дисциплін та інструментальної підготовки, членкині Національної спілки композиторів України Олександри Німилович.
Загалом концерт відбувся у надзвичайно натхненній, творчій атмосфері, об’єднавши у захопливому мистецькому спілкуванні всіх поціновувачів української музики високого ґатунку, якою є творчість нашого земляка Василя Шутя.
Примітно, що публікація подібних видань не лише збагачуватиме скарбницю українського музичного мистецтва новими високопрофесійними творами, а й поповнюватиме концертний репертуар кваліфікованих музикантів-виконавців творами маловідомих в Україні майстрів і слугуватиме потужною базою для фахового розвитку нового покоління музикантів-патріотів.
Юлія ОСМАЧКО