Проект «Симфонічний Mainstream. Україна». Тріумф української музики

569

7 лютого 2019 року відбулася визначна мистецька подія у культурному житті країни – у Великій концертній студії Будинку звукозапису Українського радіо стартував унікальний мистецький проект «Симфонічний Mainstream. Україна», який представлятиме найкращі надбання національної музичної культури у медійному просторі

Автор проекту – художній керівник і головний диригент Заслуженого академічного симфонічного оркестру Українського радіо, народний артист України Володимир Шейко – талановитий митець, котрий належить до плеяди видатних диригентів України.
Продовжуючи найкращі традиції української диригентської школи, він докладає чимало зусиль для презентації українського музичного мистецтва як в Україні, так і за кордоном. Своєю активною мистецькою позицією диригент стверджує значущість української музики у світовому мистецькому просторі.

Володимир Шейко

Перший концерт циклу став певною ретроспекцією мистецьких проектів Володимира Шейка минулих років, грандіозною презентацією української симфонічної музики ХХ–ХХІ століть, яка по праву увійшла до скарбниці європейського музичного мистецтва. Програму було розпочато творами Бориса Лятошинського – фундатора українського симфонізму ХХ століття та його учнів – Євгена Станковича і Валентина Сильвестрова. Симфонічну панораму продовжили твори Левка Колодуба, Лесі Дичко, Ігоря Щербакова, Ганни Гаврилець, Юрія Ланюка. Завершився концерт легендарним твором Мирослава Скорика – «Гуцульським триптихом», в основу якого покладено музику до культового кінофільму режисера Сергія Параджанова «Тіні забутих предків».

Зірковими солістками імпрези були народна артистка України Богдана Півненко та заслужена артистка України Сусанна Чахоян.

Концертна програма, блискуче виконана Заслуженим академічним симфонічним оркестром Українського радіо, представила широку палітру української симфонічної музики. Сюїта Бориса Лятошинського з музики до кінофільму «Тарас Шевченко» режисера Ігоря Савченка, якою розпочався концерт, і музика Мирослава Скорика до кінострічки «Тіні забутих предків» режисера Сергія Параджанова утворили своєрідну «арку», яка об’єднала все музичне дійство, підкреслене й доповнене художнім світловим оформленням і проекціями кадрів знаменитих кінострічок.

Сусанна Чахоян

Драматична музика до балету «Прометей» Євгена Станковича, тендітна, прониклива, немов Шубертова «Тиха музика» Валентина Сильвестрова, яскраві характерні замальовки народного життя у «Троїстих музиках» Левка Колодуба органічно поєдналися у загальній образній драматургії концерту. Завдяки майстерності й тонкому диригентському прочитанню Володимира Шейка ожила галерея яскравих музичних образів і подій.

Друге відділення концерту розпочалося промовистою Присвятою Небесній сотні. Твір Лесі Дичко «Білий сніг. Лютий» із трилогії «Три етюди зими» у тонкому, експресивному виконанні Сусанни Чахоян та струнного складу оркестру перемкнув увагу на трагічні події лютого 2014 року, надавши надію на оновлення і просвітлення.

Богдана Півненко

«Покаянний стих» Ігоря Щербакова, блискуче виконаний Богданою Півненко та струнною групою оркестру, став справжнім одкровенням, промовистим зверненням до Бога, до себе, свого народу. Глибоке диригентське прочитання посилило авторську ідею і високий філософський зміст твору.

Бездоганне віртуозне виконання оркестром яскравого, модернового «Щедрика» Юрія Ланюка за першоосновою Миколи Леотовича раптово перенесло до світлої теми зимових історій, казкової, чарівної атмосфери різдвяного свята.

Масштабний симфонічний твір Ганни Гаврилець «Знаки» продовжив величну тему сучасної України. Написаний у грудні 2013 року, коли повстав Майдан (прем’єра відбулася 29 грудня 2013), твір повертає в атмосферу того часу. Енергію боротьби, драматичних колізій, звуків та образів навколишнього світу й водночас відчуття незламності перемоги Світла і Правди майже кінематографічно відтворено в яскравому оркестровому виконанні.

Володимир Шейко і Мирослав Скорик

Шедевром Мирослава Скорика – музикою до фільму «Тіні забутих предків» з проекціями видатної кінострічки завершився тріумфальний симфонічний концерт. Експресія звучання, колосальне емоційне наповнення створило неповторну атмосферу піднесення. Мирослав Скорик зазначив, що це було одним із найкращих виконань його музики, підкресливши надзвичайно високий рівень художнього прочитання і втілення авторського задуму.

Мирослав Скорик наголосив на важливості та актуальності проекту «Симфонічний Mainstream. Україна» для розвитку національного музичного мистецтва, окремо підкресливши визначну роль постаті Володимира Шейка та діяльності очолюваного ним Заслуженого академічного симфонічного оркестру Українського радіо – одного з найкращих мистецьких колективів України.

Олена БРИТАН

Фото Юрія ПРИЯЦЕЛЮКА і Олега ПАВЛЮЧЕНКОВА