«Діалоги кармеліток» Пуленка вперше постануть на київській сцені

Львівська національна опера представить постановку опери «Діалоги кармеліток» Франсіса Пуленка в Києві

15 січня Львівська національна опера вперше на сцені Національної опери України, презентує одну з найрезонансніших премʼєр минулого сезону – «Діалоги кармеліток» Франсіса Пуленка!

Віра, жертовність і відданість переконанням навіть у найтемніші часи… Знаменитий твір французького композитора є одним із найпопулярніших і найвідоміших зразків цього жанру ХХ століття.

Нова постановка львів’ян, прем’єра якої відбулася у червні 2024 року, стала справді історичною. Адже «Діалоги кармеліток» прозвучали вперше не лише у Львові, а й на українській оперній сцені загалом.

Історія про молоду аристократку Бланш, яка, переживаючи складні події у часи Французької революції, перемагає власні страхи, сумніви та безпорадність, постане у режисерській візії Василя Вовкуна:

«Україну, – стверджує історик Ярослав Грицак, – називають лабораторією модерності. Досвід 1914–1945 років, а тепер, на нашу думку, додається й пережите в нинішній війні, дає право вживати цю метафору в іншому сенсі: історія України дозволяє з лабораторною точністю вивчати насильство як елемент модерності. Це значною мірою історія масових вбивств заради торжества розуму, – зазначає Ярослав Грицак. Тож “Діалоги кармеліток” Пуленка, охоплюючи події Французької революції кінця вісімнадцятого століття, дзеркально відображаються й актуалізуються в сучасних українських реаліях».

Неокласична музика Франсіса Пуленка прозвучить під орудою музичного керівника театру та диригента-постановника вистави Івана Чередніченка, який також наголошує на неабиякій актуальності «Діалогів кармеліток» для українського глядача:

«Основною ідеєю опери я вважаю боротьбу особистості зі злом. Це насправді актуалізує виставу в сучасних реаліях. Людській душі складно пережити насильство й терор. Головна героїня дійсно зазнає надзвичайної трансформації в особистому протистоянні злу. Потрібно мати неймовірну силу духу, щоб побороти всеосяжний страх, яким сповнена партитура, і стати до нього обличчям».

Виняткове враження справлятимуть хорові епізоди, адже колективний образ монахинь кармеліток є важливою складовою опери, та саме він є тим постійним планом і водночас підтекстом, на фоні якого народжуються новий зміст і розвʼязка твору. Особливе мистецьке значення хорів у «Діалогах кармеліток» відзначив хормейстер-постановник вистави і головний хормейстер Львівської національної опери Вадим Яценко:

«Франсіс Пуленк дуже тонко працює з хоровим полотном, бо, попри західноєвропейську церковну традицію, у нього є багато опусів і циклів акапельних хорів. Деякі лейтмотиви з опери простежуються у його ранній хоровій творчості. Пуленк – великий майстер хорового письма, його композиторська техніка у цій царині ідеально відшліфована: в музичній тканині все дуже логічно і прозоро, а краса музики хорових епізодів “Діалогів кармеліток” вражає до сліз».

Багатогранна й наповнена численними сенсами музична складова опери постане на сцені у мінімалістичній сценографії Миколи Молчана. Ігноруючи ефектні декорації кабінету аристократа Маркіза де ля Форса та суворих монастирських приміщень, художник-постановник прагнув досягти виразними мінімалістичними засобами містких символів головної християнської ідеї.

Сам Микола Молчан також наголошує на цінності та актуальності цієї опери: «Через конкретну особу розкривається одвічний людський вибір, – хтось говорить про славу та необхідність жертовності, а інші йдуть на цю жертву. Так утворюється звʼязок цієї опери не лише з Французькою революцією, а і з випробуваннями, через які проходив Христос, а також люди сьогодні».

Художниця костюмів до нової постановки Львівської національної опери, топова українська дизайнерка Оксана Караванська не відмовляється від традиційного одягу – однострою черниць кармеліток, але й наділяє їх індивідуальним змістом.

«Основа костюмів до нової постановки Львівської національної опери – графічність. Ми живемо у третьому тисячолітті, коли майже всі зчитують картинку за 1/10 секунди. Тому для мене найважливішим із того, що побачить глядач, є оптичне зображення. Я творила образи, що читаються, мов скульптура. Вони максимально наповнені тим змістом, який вклав у постановку режисер, і вони дуже сучасні, хоч і мають ноти минулої епохи», – зазначає дизайнерка.

Виразних штрихів і деталей постановці надасть світлова партитура художника світла Олександра Мезенцева, що підкреслюватиме основні смислові акценти постановки та поглиблюватиме закладені композитором і режисером сенси.

«Постановка Львівської національної опери підіймає на інший рівень стійкість характеру, подолання власних страхів, відповідальність за свої дії та вчинки», – зазначив Олександр Мезенцев.

За інформацією пресрелізу

Фото Руслана Литвина й Сашка Палянички