Прем’єра в оперній студії

В оперній студії Національної музичної академії України імені Петра Чайковського відбулась прем’єра опери Віталія Кирейка «У неділю рано зілля копала», написаної за мотивами однойменної повісті Ольги Кобилянської.

Оперу було написано ще 1965 року. Прем’єра відбулася 1966-го на сцені Львівської опери, але в репертуарі театру вона залишалася недовго. Прем’єри у Києві композиторові довелося чекати майже півстоліття! Виконавці-початківці – студенти НМАУ вразили присутніх високим професіоналізмом, умінням втілити психологічну глибину образів, драматизм почуттів, яскраво поданих у музиці митця. Перед слухачами постали картини життя карпатських гуцулів початку минулого століття, їхні суворі звичаї та жагучі пристрасті, боротьба за щастя й безмежний світ емоцій.

Сильні характери своїх персонажів відтворили талановиті співаки Ольга Дорощук (циганка Мавра), Ольга Бурда (красива й горда Тетяна-Туркиня, яку виростила Мавра), Анастасія Крук (добра й лагідна Настка), а також Денис Жданов (Гриць) та Еміль Абдулаєв (Андронаті, батько Маври). Напрочуд правдивими були й інші артисти. На жаль, слухачі не мали змоги оцінити оркестрову палітру твору – опера йшла у супроводі фортепіано, партію якого професійно виконала Євгенія Кучеренко, за диригентським пультом був Назар Якобенчук.

Хочеться сподіватися, що оперна студія академії найближчим часом включить оперу «У неділю рано…» до свого репертуару, і вона зазвучить у супроводі оркестру. Хотілося б також почути твір у повному авторському варіанті (у чотирьох діях), із хоровими сценами, які не просто доповнюють звукову палітру, а й несуть важливе драматургічне навантаження.

Особливо відзначимо режисера-постановника – студентку IV курсу НМАУ Ладу Шиленко (художній керівник – заслужений діяч мистецтв Петро Ільченко). Власне, завдяки її ініціативі твір побачив світло рампи у столиці. Вона яскраво продемонструвала свою професійну майстерність – провела цю романтичну оперу-драму із трагічною розв’язкою «на одному диханні», зрозумівши її філософський підтекст, відчувши і втіливши наскрізний розвиток усіх вокальних номерів, специфіку сценічних і драматургічних контрастів.

Побажаємо усім виконавцям і композиторові подальших успіхів, невичерпної творчої енергії, ентузіазму.

Автор: Ірина ШЕСТЕРЕНКО