
21 жовтня у Національному будинку органної та камерної музики України відбудеться цікава подія – концерт до Дня проголошення Угорської Республіки
Програмою Ансамблю класичної музики імені Бориса Лятошинського (художній керівник – народна артистка України Валентина Іконник-Захарченко) диригуватиме заслужений діяч мистецтв України Ігор Андрієвський.
«Я кілька разів відвідував Угорщину, – каже Ігор Андрієвський. – Там живуть мої друзі. Мені подобається яскрава і самобутня культура цієї країни. 23 жовтня – День проголошення Угорської Республіки. Ми вирішили з цієї нагоди дати концерт. Нині в Україні відбуваються такі ж процеси, як і в Угорщині, – юридично незалежна Україна змушена вести боротьбу за цілісність своїх кордонів».
У концерті представлятимуться три твори композиторів різних епох. Уперше в Україні буде виконано Музику до драми Августа фон Коцебу «Король Стефан» для хору та оркестру Людвіга ван Бетховена. «Цей твір Бетховен написав у 1811 році на замовлення короля Франца I для відкриття оперного театру в Будапешті, – розповідає Ігор Андрієвський. – Короля Стефана, який вважається засновником угорської державності, дуже високо шанує угорський народ. Яскрава музика Бетховена прозвучить у концерті без тексту Коцебу, в котрому прославляються здебільшого короновані особи. Партитуру шукали довго через австрійських знайомих. Допоміг пастор Якоб Фьорг, який і раніше допомагав нам діставати ноти деяких творів, що потім уперше в Україні були виконані Ансамблем класичної музики. Є ще одна людина – моя дружина Ніна Сіваченко, без кропіткої праці якої з набору нотних партій на комп’ютері здійснити цю прем’єру (як і багато інших наших прем’єр) було би неможливим».

«Дивертисмент для струнних угорського композитора кінця ХIХ – першої половини XX століть Бели Бартока – твір складний, тому рідко виконується в Україні, – продовжує розповідь диригент. – Хочу нагадати, що Бела Барток був першим зі своїх колег-співвітчизників, хто культивував у творчості прадавні шари угорського пісенного фольклору. З його іменем пов’язаний новий період у розвитку європейської музики».
Трохи історії. Бела Барток (1881–1945) нині визнаний одним із найвпливовіших композиторів-новаторів XX століття. Цікаво, що Барток певний час мешкав на теренах нинішньої України. З 1888 до 1899 року майбутній композитор жив у місті Севлюші (нині Виноградів), що на Закарпатті. Ці українські землі тоді перебували під владою Австро-Угорської імперії. У цьому місті Барток навчався грати на фортепіано, тут написав і виконав свій перший твір. У Севлюші ж відбувся перший публічний виступ митця.
«У Дивертисменті для струнних, який Барток написав у 1939 році, поєдналися два стилі: неофольклоризм і неокласицизм, – завершує коментар Ігор Андрієвський. – А наприкінці концерту ми виконаємо Сім угорських танців Йоганнеса Брамса. Німецький композитор-романтик XIX століття використав у цьому опусі елементи широко відомого стилю угорського фольклору вербункош».
Ольга ПРИНДЮК