Jazz on the Dnieper-2018: враження з приводу…

Я двічі була акредитована на Міжнародний фестиваль Jazz on the Dnieper та з особливим зацікавленням чекала на третій, присвячений 50-річчю від дня заснування джазового фестивалю у Дніпропетровську (тепер – Дніпро)

Три фестивальних дні 20–22 липня. Із великим задоволенням і шаною до команди організаторів поділюся враженнями щодо дніпровського джазового марафону-2018.

Локація

Укотре переконуюся у вдалому виборі місця проведення фестивалю.
Джазовый open air – не тільки музика… Це особлива аура, яка утворюється навколо музики, заповнює простір вібраціями, що продовжують діяти навіть після припинення звучання.

Романтичне серце Дніпра – Монастирський острів і чудові дніпровські краєвиди у поєднанні з успішною роботою команди організаторів надають цьому місту особливої привабливості.

Концерти головної сцени

Критерієм рівня кожного фестивалю є його хедлайнери. І арт-директор Jazz on the Dnieper Анна Русскевич виконала свою місію на всі 100 відсотків.

Електрошокер із США

Ді Ді Бріджуотер із молодими шанувальниками

На вершині п´єдесталу для мене, як і для більшості присутніх, була головний хендлайнер форуму Ді Ді Бріджуотер (США) – одна з найкращих джазових вокалісток її покоління, володарка двох премій Grammy та премії Тоny, і група «The Memphis Soulphony». Вражаюче гарне шоу з космічною, живою і вогняною Леді, юною не по роках, темпераментною і сексуальною. Електрошокер – вона від першої до останньої хвилини влучала прямо в сердце розрядами майстерності й професіоналізму.

Ді Ді розповіла представникам ЗМІ, що ніколи не боялася труднощів і у 30 років переїхала до Парижа, де розпочала кар’єру з чистого аркуша: «Саме Франція по-справжньому розкрила мій талант, я створила ансамбль, працювала в телешоу з Шарлем Азнавуром, а до цього у США були Сонні Роллінз, Діззі Гіллеспі, Макс Роуч – мої великі вчителі».

Після першої п’єси, виконаної співачкою та її гуртом, до сцени гайнув потік присутніх і звідусіль лунало: «Тільки задля цього виступу – подарунку на все життя – варто було приїхати, прийти, навіть прибігти на цей фестиваль».

Франції багато не буває

На другу сходинку власного рейтингу хедлайнерів я би поставила Джеккі Террассона – не просто видатного піаніста, одного з найзатребуваніших музикантів Франції, а й дуже привабливу людину. Тонкий і розумний виконавець з унікальним стилем, у блискучій техніці імпровізації якого поєднуються французький експресіонізм, віденська класика та естрада 1970–1980-х років.

Джеккі Террассон

Джеккі – рідкісний піаніст, котрий уміло занурює слухача у свій багатий особистий простір, відкриває кожному нові сенси, його можна слухати годинами. «Піаніст щастя», як його називають, розповів нам про себе і його тріо: «Ми представляємо імпресіоністський напрямок у джазі, працюємо у широкому звуковому діапазоні. Мені подобаються як краса сумних балад, так і запальна енергія деяких сучасних композицій. Дуже люблю подорожувати, знайомитися з іншими культурами й народами. В Україні я бував уже кілька разів і вдячний долі за це. У вас дуже гостинні та привітні люди». Враження від цього яскравого виступу – незабутні.

І знову Трой Робертс

На почесному третьому місці для мене – хедлайнер фестивалю, культовий саксофоніст і композитор Трой Робертс із гуртом NU-LIVE (США–Австралія) та його новою програмою. Колоритний австралійський абориген і його ламаючий ритми саксофон удруге виступає на фестивалі Jazz on the Dnieper. У 2017 році він був членом нового квартету відомого органіста Джоя Ді Франческо з програмою «The People».

Музика колективу еклектична і являє собою суміш cоулу, фанку, латини, госпелу, індійської класичної музики. Робертс продемонстрував досконалу техніку гри на саксофоні-тенорі, якій притаманні гостра атака, несподівані повороти й уміння добре слухати партнерів. Перспективу лідер бачить десь між необоповим мейнстрімом і фанком. Виступ Троя та його групи – своєрідний парад-алле усіх музикантів, де кожний мав змогу засяяти майстерністю.

Троя Робертса відмічено трьома преміями Down Beat як джазового соліста й двома номінаціями на премію Grammy. Виступ музиканта такого високого рівня – честь і окраса кожного фестивалю.

Натхненні до неможливості

Це про наступних учасників Jazz on the Dnieper-2018 та у моєму розумінні – теж хедлайнерів. Little Band юних і сонячних учнів 6-ї Дитячої музичної школи імені Володимира Скуратовського міста Дніпра та їхнього Вчителя – корифея джазу, керівника й диригента, імпозантного Володимира Марховського.

Урочисте, яскраве відкриття фестивалю із різноплановою програмою від джазу до року. Незважаючи на юний вік, колектив має за плечима лауреатство численних джазових конкурсів і фестивалів. Особлива окраса й гордість колективу – шоу барабанщиків, братів Данила та Іллі Варфоломеєвих.

Little Band

І дійсно, чого тільки варте було відоме «Smoke» у їхньому виконанні. Браво, Little Band! Професіонально, яскраво, «комок у горлі»…

Ведучий фестивалю і співак зі США

Мої симпатії віддані також відомому музиканту зі світовим ім´ям Аллану Харрісу (США), видатному співаку з унікальним голосом, вражаючим баритоном та оригінальними інтерпретаціями джазових стандартів. Аллан виступив із французьким тріо піаніста Венсана Буржекса – клавіші, Дерріла Холла – контрабас, Лоуренса Лезерса – ударні.

Лідер тріо Венсан – творчий друг фестивалю із блискучою й філігранною піаністичною технікою, з майстерністю якого я познайомилася на попередніх двох фестивалях. Харизматичний співак Аллан став не тільки одним з учасників фестивалю, а і його достойним ведучим разом з елегантною Янікою Меріло.

У джазі тільки дівчата

Особливе зацікавлення викликав інтернаціональний проект у програмі «Jazz Women Band». До складу колективу входять: Шеріл Бейлі (США) – пристрасна богиня гітари, професор музичного коледжу з Берклі, Мікі Хаяма (Японія) – приголомшлива молода піаністка з незвичайним гармонійним мисленням і відтворенням музики. Свінгує так, начебто зросла у Гарлемі!

У складі колективу також високопрофесійні музиканти – мексиканська барабанщиця Сільвія Куєнка, яка зібрала цей унікальний бенд, та Індіа Оуес – басистка зі США. Усі дівчата – дуже яскраві й темпераментні, з власним індивідуальним творчим почерком.
Блискучий майстер-клас цього колективу залишив у відвідувачів незабутні емоції.

Яскравості виступу «Jazz Women Band» додав вокал Іоланти Гулбе Пашкевич – однієї з найекстравагантніших співачок латвійської професіональної джазової еліти, володарки багатого й потужного голосу.

Інтернаціональний майстер-клас Open Air

Квінтет Сильвестра Островського – відомого польського саксофоніста й композитора, засновника «Szczecin jazz Festival» – це польський настрій, джазове звучання та українські акценти.

Склад квінтету сформовано спеціально для цього фестивалю. Учасниками колективу стали: Сильвестр Островський – саксофон (Польща), Мікі Хаяма – піаністка (Японія), Ессієт Окон Ессієт – бас (США), Ерік Аллен – ударні (США), Яков Цветинський – труба (Україна).

Програма відрізнялася характерними українськими акцентами та складалася із музики Фридерика Шопена у джазовій обробці, авторських композицій, оригінальних аранжувань джазових стандартів.

Піймала себе на думці, що чудовий майстер-клас, проведений напередодні Сильвестром в Академії музики імені Михайла Глинки, все продовжується.

Без рамок і кордонів

Заключний сет фестивалю – Дніпровська група «DZ´OB» (Дзьоб). У творчості гурт не просто синтезує такі жанри, як класика, техно, дабстеп, а й створює унікальне електричне звучання, розмиває кордони між епохами, школами й традиціями. У концерті прозвучали треки з останнього альбому музикантів «Basement Suite» (грудень 2017). Це був найнезвичайніший із точки зору професійного музиканта колектив, який поставив яскраву та гідну крапку в цьому джазовому марафоні.

Джаз у пріоритеті

Свої «враження з приводу…» я хотіла би закінчити думкою про фестиваль мешканки міста Дніпра Ірини Бурцевої, справжньої поціновувачки джазу: «Я люблю джаз і люблю моє місто, тому мені було зрозуміло, що я побуваю на Jazz on the Dnieper-2018. Пам´ятаю, як певний період часу тому йшла на відроджений фестиваль і давала собі обіцянку не порівнювати його з львівським, тому що той старіший і крутіший. Проте наш – це наш… Мені здається, що у нашого фестивалю є свій характер, я помічаю його та розпізнаю… Мені сподобалося все. Все! До зустрічі там само через рік!»

До цього коментаря додам лише слова вдячності іншим, не названим раніше організаторам фестивалю – Вадиму Гефтеру, Вікторії Славінській, Тетяні Дробахиній, звукорежисерам, волонтерам. Цей фестиваль, який стрімко набирає обертів, став для меня своїм, рідним.

Привітально машу рукою майбутньому фестивалю Jazz on the Dnieper-2019, що саме з´явився на обрії!

Галина МАКАРЕНКО-ДЕРГУНОВА

Фото Маргарити МАРВІК і Сергія БУСИГІНА

Повний текст статті, надрукованої в “Українській музичній газеті” (2018. № 3).