
В Україні наразі ще не всім відомо, що у світі це свято відзначається ще від 1999 року. Тоді в Бразилії було запроваджено національний День голосу і саме відтоді розпочався відлік його святкувань у США, Великій Британії, Аргентині, Португалії і країнах Євросоюзу
Цей день вважається святом усіх, чия діяльність професіонально пов`язана із використанням голосу. Власне, така адресна «всеохопність» свята й привернула увагу соліста Національного будинку органної та камерної музики Сергія Котка, який приурочив авторський проект «Романтика романсу» до цієї події і поділився своїми думками з того приводу.
Співак зазначив: «Мене давно цікавило це, без перебільшення, знакове для усього людства, а особливо для вокалістів співочої України, свято. Насправді World Voice Day (або WVD) відзначається в усьому світі дуже масштабно через те, що людський голос, разом із зором і слухом є основним інструментом для комунікації. Не випадково за кордоном проблеми, які стосуються голосу, обговорюються на численних наукових симпозіумах. У різноманітних заходах беруть участь медичні працівники – фоніатри, отоларінгологи, логопеди тощо, діяльність котрих привертає увагу людей до голосу, застерігає від паління, шкідливих звичок, що можуть позначатися на стані голосового апарату.
Для мене як для співака всі ці речі є зрозумілими, важливими й дуже близькими. Адже свого часу, ще на початку минулого століття, мій прадід Петро Іванович Кравцов, професор медицини та заслужений діяч науки і мистецтва, будучи впродовж 1922–1928 років завідувачем кафедри соціальної гігієни у Харківському музично-драматичному інституті, започаткував там викладання авторського курсу гігієни голосу.

На основі вивчення й узагальнення праць провідних європейських біологів і психологів, власних експериментальних дослідів щодо впливу окремих звуків і гармонії на людський організм Петро Іванович розробив оригінальну авторську методику викладання музики, й, зокрема співу. А оскільки він сам був обдарованим співаком і, насамперед, організатором безкоштовних оперних класів і дитячої опери (діяла у Харкові до середини 1920-х років), де, власне, і відбувалася апробація його наукових ідей, то його набутки з проблематики збереження голосу, піклування та режиму використання голосового апарату залишаються актуальними й дотепер.
Як вокалісту та одночасно – магістру державного управління у сфері культури, для мене очевидно, що настав час нам, професіоналам, активніше підключитися до кола культурних акцій, можливо, починаючи з апробованого міжнародного формату WDW, до важливих проблем, що водночас стосуються і музики, і культури людського спілкування, й медицини також.
Тож ідея концертної програми “Романтика романсу” стала спробою своєрідного “підключення” вітчизняного музичного простору до магістральної лінії відзначень Міжнародного Дня голосу у світі. Тому й було обрано такий унікальний вокальний жанр, оскільки саме в романсі голос співака здатний відтворити духовну повінь людських почуттів та емоцій, торкнутися найтонших струн душі.
Під час виконання романсу голос соліста зі сцени ніби звертається до кожного з присутніх у залі персонально. Це потребує від співака особливої зосередженості на деталях образного змісту, виразній артикуляції, концентрації уваги на кожному слові, природності інтонування і фразування. За невеличкий проміжок часу в романсовій мініатюрі артист має переконливо відтворити яскраві миттєвості життя людини, можливо, історію зустрічі з коханням, драму розлучення, трагізм втрати, почуття захопленості або стан розчарування тощо. Таку найширшу амплітуду емоційних сплесків несуть у собі романси П. Чайковського (найбільший блок у цій програмі)».

У концерті пролунали понад 20 перлин романсової лірики П. Чайковського, С. Рахманінова, М. Глинки, І. Соневицького, Ф. Надененка, Б. Фільц та інших композиторів. У проникливому виконанні Сергія Котка звучали здебільшого шедеври П. Чайковського. Гнучкий і щедро насичений обертонами бас Сергія Котка якнайкраще сприяв розкриттю безмежного світу ліричних почуттів (величний гімн природі у романсі «Благословляю вас, леса»), благородно-витончених душевних переживань («Нет, только тот, кто знал», «О, если б ты могла»), суперечливих і вишуканих психологічних станів («То было раннею весной», «Мы сидели с тобой»), радісно-екстатичного піднесення («День ли царит»), споконвічних людських пристрастей («Сомнение» М. Глинки) тощо.
У просторі концертного залу ніби простяглися незримі струни від далекого романтичного минулого – доби написання цих романсових перлин – у наше «оцифроване», та насправді не менш романтичне сьогодення. Дух іншої доби витав під склепіннями органного залу, який на певний час став територією позитивного «емоцієтворення». І всім було очевидно, що майстерне виконання музики давніх часів здатне оживляти минулі пристрасті й вводити сучасного слухача у вічний і прекрасний світ класичного романсу.
У концерті також взяли участь артисти Національного будинку органної та камерної музики Віталій Чікіров (ліричний баритон), солістка Національної філармонії Каріна Кондрашевська, камерний ансамбль «Равісан» у складі: Наталія Кравченко (фортепіано), Артем Полуденний (віолончель), Назарій Пилатюк (скрипка), а також солістка Національної філармонії Каріна Кондрашевська та інші.
Після завершення програми у залі запанувала особлива задушевна атмосфера умиротворення та емоційного єднання усіх присутніх й у пам`яті спливли неймовірно проникливі слова про романс, сказані Ліною Костенко:
На голови, де, наче солов’ї,
Своє гніздо щодня звивають будні,
Упав романс, як він любив її
І говорив слова їй незабутні.
Зоряна МІЛЬЧЕВСЬКА
Фото Олега ГОРДІЄНКА