Наум Слуцкер: «В Україні ми працюємо з хорошими оркестрами»

57

Інтерв’ю із продюсером українсько-ізраїльського проєкту «Genesis. Сотворіння світу» Наумом Слуцкером (Ізраїль)

Про проєкт:

Симфонічна поема «Genesis. Сотворіння світу» ізраїльського композитора Баруха Берлінера має довгу і успішну історію виконання у понад 20-ти країнах світу, має понад 1 млн переглядів у YouTube. Ідея твору, побудованого на основі текстів перших семи глав Біблії, універсальна й завжди актуальна – вибір людини між добром і злом.

Автор поеми Барух Берлінер – не тільки композитор, а й відомий ізраїльський учений, автор книг з економіки, який отримав ступінь з математики в Цюрихському університеті, викладає в Тель-Авівському університеті, читає лекції у провідних університетах світу. Він – автор кількох великих симфонічних творів, а також камерних циклів. Його музика виконується в Європі, Америці й Азії. Барух Берлінер, окрім наукових книг, пише ще й вірші, причому кількома мовами – івриті, німецькою та англійською.

Проєкт реалізовувався у Києві й Львові.

Київським глядачам програму ізраїльського композитора репрезентував Президентський оркестр України під орудою народного артиста України Василя Василенка. В концерті застосовані новітні технології синтезу музики й відеоарту.
Головний герой симфонічної поеми – читець (тексти Біблії є невіддільною частиною твору). В Києві у цій ролі виступив народний артист України, актор театру й кіно Остап Ступка, спеціальний гість київського концерту – лауреат міжнародних конкурсів, віолончеліст Олексій Шадрін.

У Львові в рамках проєкту прозвучала прем’єра – симфорок-версія твору. Виконавці – оркестр INSO-Львів під орудою австрійського диригента, аранжувальника Ронена Ніссана. У ролі читця виступив молодий поет, ведучий концертних програм Володимир Бєглов. Були запрошені гурт «Шоколад» і відомий український бас-гітарист Андрій Арнаутов.

Концерти були присвячені 80-річчю трагедії Бабиного Яру в Києві.

– Коли прийшов той момент, коли ви усвідомили: хочу бути продюсером? Розкажіть про свій шлях до продюсерства.

Барух Берлінер

– Дивовижне запитання. Я про це не задумувався, тому дуже дякую. З дитинства дуже люблю керувати й казати всім, що робити. І тому я очолював музичні школи, оркестри, постійно щось створював, але в якийсь момент зрозумів, що формула успіху – це ініціатива, помножена на мотивацію і талант. Усвідомив, що ніхто за мене нічого не зробить, і почав продюсувати перший, другий, третій концерт. Мені так сподобалося, що я насправді пересвідчився: це моє. Як кажуть, апетит з’являється під час прийому їжі.

– Перший ваш досвід як продюсера – яким він був?

– Перші концерти були досить складними, і, звичайно ж, вони були в Ізраїлі, де я проживаю останні сорок років життя. А потім почалися поїздки – спочатку до Польщі, потім у США, Францію, Австрію. Це все було страшенно цікаво й не так легко. Але я не боюся програвати. Навпаки! Якщо щось не виходить – мене це мотивує і я з іще більшою наполегливістю роблю те, що хочу.

– В Україну ви привезли симфонічну поему «Genesis. Сотворіння світу». Про що вона?

– Ідея в тому, що в кожній країні виконавець читає її державною мовою. Біблію ж перекладено на понад сімсот мов і діалектів. Ми хочемо побувати в якнайбільшій кількості держав і прочитати поему на якнайбільшому числі мов.

У принципі сама ідея зародилася в наших бесідах із Барухом Берлінером про релігію. Я ж приїхав до Ізраїлю з Литви, Радянського Союзу, а там усе робили, щоб ми були антирелігійними. А мене ці теми дуже цікавили. У наших розмовах ми зрозуміли, наскільки Біблія універсальна.

Барух Берлінер і Наум Слуцкер

Так, у нас є телефони, літаки, але людина залишилася людиною. Вона хоче любити, бути коханою, продовжує заздрити, так само як Каїн і Авель. Люди не припиняють убивати одне одного, красти. …Я раптом усвідомив, якою мірою Біблія геніальна, цікава й актуальна.

– Що скажете про українські оркестри, з якими співпрацювали?

– Нас приймають дуже тепло. Ці люди – вельми професіональні та доброзичливі, тому працювати з ними цікаво. Ми вже кілька разів були в Україні, грали з симфонічними оркестрами під керівництвом Володимира Сіренка, з Президентським оркестром під батутою Василя Василенка та у Львові з «INSO-Lviv».

– Можете виділити якісь особливості наших оркестрів?

– Я б сказав так: бувають оркестри хороші, непогані та погані. В Україні ми працюємо з хорошими оркестрами. Школа – це школа, ноти міжнародні.

– Але наскільки ми конкурентні?

– Думаю, у розмові про конкуренцію ми насамперед говоримо про бюджет оркестру, який виділяє держава. Звичайно, при великому бюджеті оркестр може дозволити собі запросити фахівців, що позитивно впливає на колектив. Але я чув, що в Україні бюджети скромні, а оркестри – хороші. Тому ви – молодці. Я бажаю, щоб музиканти в Україні займалися музикою, щоб бюджети збільшувалися, а люди ходили на концерти.

Бесіду вела Марія РЕВЕР, Львів, 25.09.2021

Фото Олексія ПЛІСКА