Німецька романтична музика на сцені Малого залу НМАУ

Січневого дня у Малому залі НМАУ ім. П. Чайковського було велелюдно

Подібні аншлаги, коли навіть підвіконня слугували глядачевими місцями, бувають рідко. Тепер, в умовах глобальних технологій і комунікацій, музичні твори світової класики можна почути зі смартфону. Однак незрівнянними враженнями слухачі збагачуються безпосередньо під час концерту. Так відбувся концерт, присвячений німецькому романтизму в музиці – провідному напрямку мистецького простору ХІХ століття.

Нескінченна мінливість і контрастність життєвих вражень знайшла відображення у вокальних і фортепіанних творах Франца Шуберта, Роберта Шумана, Ріхарда Штрауса. Їхні композиції були представлені у лірико-драматичному і глибоко психологічному виконанні двох чарівних жінок, відомих музикантів – Марії Максакової та Ірини Шестеренко.

Ірина Шестеренко і Ростислав Карандєєв

Саме цими днями українська піаністка, доцент кафедри загального та спеціалізованого фортепіано НМАУ ім. П. Чайковського, кандидат мистецтвознавства, заслужений діяч естрадного мистецтва України Ірина Шестеренко святкувала ювілей на сцені alma mater. Іменинницю вітали державний секретар Міністерства культури України Ростислав Карандєєв, завідувачка кафедри загального та спеціалізованого фортепіано, кандидат мистецтвознавства Наталя Лукашенко, голова Всеукраїнського жіночого товариства імені Олени Теліги Ніна Кислицька, а також проректор НАКККіМ, доктор філософії, професор, заслужений діяч мистецтв України, президент екологічної національної організації «Зелений Хрест» в Україні Максим Тимошенко. Серед слухачів були присутні представники Національної опери України, НМАУ ім. П. Чайковського, КІМ ім. Р. Глієра, НАКККіМ, НАМУ, Міністерства культури України, Департаменту культури КМДА, посольств і громадсько-політичних організацій.

Після невеликого фортепіанного твору «Мрії» із циклу «Дитячі сцени» Роберта Шумана прозвучав і його рідко виконуваний в Україні цикл із 12 пісень для голосу і фортепіано «Коло пісень», ор. 39 на слова німецького поета доби романтизму Йозефа фон Ейхендорфа. У цих творах обидві виконавиці вишукано передали велику гаму відтінків ліричних і фантастичних настроїв, почуттів, серед яких характерна для поезії і музики німецьких романтиків картина нічної зустрічі мисливця і рейнської Лорелеї на тлі мальовничих краєвидів. Подібно до того, як органічно злилися звуки музики Роберта Шумана і поетичний текст Йозефа Ейхендорфа, так вокальна і фортепіанна партії Марії Максакової та Ірини Шестеренко передали відчуття переливів місячного світла, блиск зірок, таємничого шепотіння природи і душевних хвилювань.

Завдяки майстерному виконанню солістки і піаністки, складний образ ліричного пейзажу «Сутінки» особливо яскраво виражений у фортепіанній партії, відтворив в уяві слухачів підвечірній морок, який розправляє «важкі сірі крила» під низько повзучими хмарами, проникаючи в душу і навіюючи стан самотності. Схвильований акомпанемент «Весняної ночі» у виконанні Ірини Шестеренко органічно підкреслив блиск і тембральну неповторність голосу та віртуозне виконання Марії Максакової, а також їхнє уміння передати найтонші нюанси й філософський підтекст композиторського задуму.

Романтичні фортепіанні мініатюри Франца Шуберта – основоположника німецького романтизму – передбачили характерні риси фортепіанної музики Фридерика Шопена, Ференца Ліста, а також і української неоромантичної фортепіанної музики початку ХХ століття, яскраво вираженої у творчості Віктора Косенка та інших вітчизняних композиторів. У виконанні Ірини Шестеренко натхненно прозвучав Експромт соль-бемоль мажор Франца Шуберта.

Марія Максакова народилася у Німеччині, і тому особливе місце в її репертуарі посідають твори німецьких композиторів, серед яких – яскравий представник пізнього романтизму Ріхард Штраус. Зберігся такий вислів композитора: «У моєму житті було все, про що одному дозволено мріяти, але я до кінця залишуся оптимістом». Гадаю, що не помилюсь, якщо скажу: у Марії Петрівни – теж подібне життєве кредо.

Співачка виконала кілька романсів композитора на слова німецького поета шотландського походження Джона Маккея, а також Генріха Гарта, Германа Гільма. Особливим подарунком для аудиторії було фантастичне виконання арії Компоніста з опери Ріхарда Штрауса «Аріадна на Наксосі». Віртуозна надскладна арія уповні розкрила талант і унікальне обдаровання обох виконавиць.

Можна сказати, що концерт став особливою творчою удачею артисток, показав їхній високий професійний рівень у передачі усіх яскравих образних барв – від поетичної заглибленості до романтичної схвильованості та об’ємної масштабності.

Оплески вдячних слухачів супроводжували січневий «парад» квітів для прекрасних музикантів Ірини Шестеренко та Марії Максакової.

Володимир МУДРИК,
завідувач Музею-квартири Віктора Косенка