zastavka

20 листопада в Одеській національній опері відбудеться прем’єра моноопери «Очікування» Мікаела Тарівердієва

Мікаел Тарівердієв – автор п’яти опер, чотирьох балетів, музики для органа (три концерти, 10 хоралів «Наслідування старим майстрам», Симфонія «Чорнобиль»), фортепіанного тріо, циклу п’єс для фортепіано «Настрої», романсів. Широкому загалу його творчість відома завдяки музиці до 132 кінофільмів, серед яких «Іронія долі, або З легким паром», «Сімнадцять миттєвостей весни», «Король-олень» та інші.

Музику композитора можна впізнати з перших тактів: будь вона написана до кінострічок, оперних чи балетних постановок. Особлива частина його творчості – пісні та романси відрізняються своєрідною манерою авторського виконання – у донесенні поезії чутливим і природним голосом, ніби наспівуючи, використовуючи мелодекламаційні прийоми.

Любов до поезії митець проніс через усе життя, тому не випадковим є його звернення до камерного вокального жанру. У творчому доробку особливе місце займають вокальні цикли на вірші середньовічних японських поетів, Вільяма Шекспіра, Володимира Маяковського, Семена Кирсанова, Белли Ахмадуліної, Леоніда Мартинова, Григорія Поженяна, Михайла Свєтлова, Євгена Євтушенка, Ернеста Хемінгуея, Андрія Вознесенського, Марини Цвєтаєвої, Роберта Рождественського та інших.

Монооперу «Очікування» за поемою Роберта Рождественського «Очікування (монолог жінки)» Тарівердієв написав у 1982 році. В опері діє один персонаж – «Вона» – «сучасна жінка, замотана усіма проблемами, обов’язками та соціальними функціями… Жінка приходить на побачення з коханим і чекає його під годинником. Що коїться у неї в душі за тридцять дві хвилини цього болісного очікування – від пристрасного запалу до зневіри і майже розпачу – все це змальовує музика Тарівердієва із привабливою простотою і правдивістю», – писав музикознавець Олександр Матусевич. По-різному трактується і розв’язка опери, адже в партитурі вона залишається «відкритою». Опера зберегла основні характеристики тексту поезії шістдесятників, однак Мікаел Тарівердієв уникає побутовості поеми й прагне до поетичного узагальнення.

«Очікування» не схоже на оперу в звичному, академічному сенсі. «Можливо, гармонічна мова цієї опери могла би бути більш терпкою, насиченою. Але все ж я віддаю перевагу мові емоційній», – писав про свою роботу композитор. У музиці слухач почує і радянську естрадну пісню 1970-х, і знайомі мелодії з фільмів того часу – «тарівердієвські» звороти.

Епізоди, що виникають у потоці свідомості героїні, об’єднані лейттемою схвильованого очікування – тремольованим секундовим мотивом, що звучить то в акомпанементі, то у вокальній партії. В окремих сценах-строфах упізнаються жанри давньої музики: токати (епізод «Швидка допомога» з тривожними репетиціями в акомпанементі), барокової арії («Скажи мені що-небудь», інструментальний фінал – алюзії на музику Йоганна Себастьяна Баха; елементи музичної мови Дмитра Шостаковича).

Від дня прем’єри опера посіла гідне місце в репертуарі багатьох театрів і представлена як у симфонічному звучанні, так і в напівконцертному, під фортепіано. У нашій версії використовується фортепіано.

У баченні режисера вистава «Очікування» об’єднана єдиною темою, що є зрозумілою й близькою кожному – це наші надії та сподівання, любов і вміння кохати й чекати, готовність іти шляхом духовних пошуків і вибачень… Ця тема знайшла втілення у романсах і фортепіанних п’єсах композитора, що склали першу частину вистави, і, власне, в моноопері – другій частині.

Сценічне рішення камерного твору потребувало «балетного контрапункту», який органічно вписався у канву спектаклю, додавши театральності й іще більшої вишуканості. Мінімалістичну сценографiю доповнює вiдеопроєкцiя, яка начебто «домальовує» думки та почуття героїнi.

Режисер-постановник – Павло Кошка
Художник-постановник – Ігор Анісенко
Хореографиня-постановниця – Марія Полюдова
Автор відеопроєкції – Руслан Ісауленко
Художниця зі світла – Світлана Каганович

Дійові особи та виконавці:
Вона – Юлія Терещук (сопрано)
Вона – Ксенія Кравченко, Тетяна Афанютіна (артистки балету)
Він – заслужений артист Республіки Молдова Володимир Статний, заслужений артист України Сергій Доценко (артисти балету)
Музикант – Ігор Парада (фортепіано)

Початок о 18.30.

Нагадуємо про необхідність дотримання карантинних умов – маскового режиму й безпечної дистанції.

За матеріалами пресрелізу