Восени в Одесі відбулася визначна подія сучасної української культури
Три дні проходив фестиваль сучасної музики, присвячений 30-й річниці Незалежності України, який став своєрідною післямовою 27-го Міжнародного фестивалю «Два дні й дві ночі нової музики». Реалізація проєкту «Фестиваль “Два дні й дві ночі нової музики в Україні” в історичній ретроспективі» стала можливою за фінансової підтримки Українського культурного фонду за програмою «Знакові події для української культури».
Цей захід поєднав концерти-постлюдії, де прозвучала нова українська музика, написана за період 30-річчя існування незалежної України, майстер-класи українських композиторів та виконавців і живу дискусію фахівців у рамках науково-творчої конференції. Проєкт охопив різнобічні сфери українського сучасного музичного мистецтва і показав високий рівень, якого досягла нова музика України за останні 30 років.
Організатори й фундатори акції – авторка ідеї і незмінна арт-директорка, всесвітньо відома українська композиторка Кармелла Цепколенко (професорка ОНМА імені Антоніни Нежданової, кандидатка педагогічних наук, залужена діячка мистецтв України, секретарка правління НСКУ, голова правління міжнародної громадської організації «Асоціація “Нова музика”», лауреатка Премії імені Бориса Лятошинського) і виконавчий директор Олександр Перепелиця (кандидат педагогічних наук, директор міжнародної громадської організації «Асоціація “Нова музика”»).
Важливою складовою осмислення останніх 30 років існування нової української музики стала науково-творча конференція «Українське сучасне музичне мистецтво за 30 років незалежності України: підсумки, досягнення, перспективи». У ній взяли участь українські та зарубіжні музикознавці, композитори й виконавці.
Конференція, присвячена огляду здобутків у галузі сучасного мистецтва за 30 років Незалежності України, сприяла живому дискусійному обговоренню дійсно актуальних проблем сучасної музики. Відбулася презентація подвійного компакт-диска із кращими творами фестивалів 2008–2018 років та альбому-книги «Міжнародний фестиваль сучасного мистецтва “Два дні й дві ночі нової музики”. 1995–2019», у котрому яскраво і документально представлений результат багаторічної праці організаторів фестивалю.
Були зачитані доповіді українських композиторів, музикознавців, виконавців, після яких розгорнулася полеміка щодо напрямків, перспектив і особливостей еволюції нової музики, у розвитку якої одеський фестиваль «Два дні і дві ночі нової музики» відіграє провідну роль. Про значення фестивального руху для поступу нової музики в Україні авторитетно висловився композитор Богдан Сегін. Із притаманною композитору, піаністу, доктору мистецтвознавства Олександрові Козаренку переконливістю були представлені цінні думки стосовно ролі концертів-прем’єр у рамках фестивалю «Два дні й дві ночі нової музики», які виступають свого роду призмою мистецьких новацій у сфері сучасного мистецтва України. Дискусія, що досягла апогею на останній день конференції, дала можливість прозвучати різним точкам зору на порушені проблеми.
У рамках проєкту також було проведено майстер-класи українських композиторів і виконавців, які показали реальні досягнення в сфері виконавського й композиторського мистецтва за роки Незалежності України.
Серію майстер-класів відкрила заслужена артистка України Марія Пухлянко. Знана піаністка розкрила для слухачів грані фортепіанного мистецтва України, охопивши широкий культурний контекст сучасності, історичні передумови теперішньої культурної ситуації, актуальні проблеми музичних конкурсів і їхнього впливу на фортепіанне виконавство.
Наступного дня майстер-клас відомого українського композитора Андрія Мерхеля зосередив увагу на процесах трансформації функцій автора в сучасних умовах, на особливостях відходу від традиційного мислення і звичних паттернів за допомогою розширення світобачення, пошуку нових, іноді парадоксальних творчих методів (на прикладі власних творів, а також опусів сучасних польських і українських композиторів, зокрема Сергія Зажитька). Не випадково уточнююча назва майстер-класу містить провокаційне твердження «засоби винищення у собі композитора». Слід відзначити, що продемонстровані методи оновлення композиторського мислення в умовах сьогодення замість винищення, навпаки, сприятимуть зростанню творчої майстерності українських композиторів і появі нових імен у сфері нової музики.
В останній день фестивалю заслужена артистка України Мирослава Которович присвятила майстер-клас 80-й річниці від дня народження батька, легендарного скрипаля Богодара Которовича, висвітливши специфіку творчого стилю митця.
Концерти-постлюдії 27-го фестивалю «Два дні й дві ночі нової музики в Україні» утворили єдине дійство у 9-ти актах, яке тривало три дні. У перший день у залі Одеської обласної філармонії відбулися перші чотири акти цього дійства. Драматургія форуму зумовила поступовий рух від сольного звучання фортепіанної музики сучасних українських композиторів у блискучому виконанні Марії Пухлянко й молодих піаністів, лауреатів міжнародних конкурсів Аліни Хряпко і Тимофія Кукоренчука до розширення складу виконавців у наступних частинах. Ефектні твори Кармелли Цепколенко, Володимира Рунчака і Юлії Гомельської поряд із транскрипціями для кларнета й фортепіано кількох фрагментів циклу «Тихі пісні» Валентина Сильвестрова у ролі ліричного інтермецо прозвучали в інтерпретації дуету лауреатів міжнародних конкурсів Олександра Жегалова (кларнет) і Тетяни Кравченко (фортепіано).
Концертне відтворення п’єси Андрія Мерхеля «Ентропія: сліди снів» (моносцена для голосу, камерного оркестру, диригента, електроніки та відео, 2019) камерним оркестром «Senza Sforzando» під орудою Олександра Перепелиці продемонструвало високий рівень професіоналізму українських сучасних композиторської і виконавської шкіл. Цей твір, де поєднане акустичне звучання й електроніка (написана у співавторстві з саундартисткою Тетяною Хорошун), став завершальною кульмінацією концерту цього вечора, який представив панораму найкращих опусів, створених українськими митцями за останнє 30-річчя. Прозвучали «Все, окрім ще всього» (1998) Кармелли Цепколенко, «Ікар» (2010/2019) Богдана Сегіна для камерного оркестру. Незабутнє враження на слухачів справило харизматичне соло Олександра Козаренка у власному творі Concerto Rutheno для камерного оркестру (1991).
Другий вечір концертів-постлюдій, який відбувся так само в залі Одеської філармонії, поєднав камерно-інструментальну музику засновника одеської композиторської школи Олександра Красотова (1936–2007), пам’яті якого був присвячений перший із концертів другого дня фестивалю, і хорову музику сучасних композиторів у виконанні лауреата міжнародних конкурсів Студентського хору Одеської національної музичної академії імені Антоніни Нежданової під керівництвом лауреатки Премії імені Миколи Лисенка Галини Шпак, творчому почерку якої притаманні вражаюча енергійність і пристрасність, неповторна диригентська харизма.
Заключний день концертів-постлюдій пройшов у вишуканому залі камерної музики Літературного музею. Скрипковий речиталь заслуженої артистки України Мирослави Которович відкрив сьомий акт фестивального дійства знаковим твором Кармелли Цепколенко «Соло-солісімо № 1» (1999). Грані виконавського таланту Мирослави Которович знайшли відображення у творах різних років для скрипки соло – Kommos (2009) Олега Безбородька, Серенади (1974) Валентина Сильвестрова, української прем’єри твору «Тендітне марево» (2019) Золтана Алмаші. Особливою подією вечора стала світова прем’єра твору Вікторії Польової «Новий твір» (2021).
Своєрідним інтермецо між скрипковим концертом і фінальною постлюдією фестивалю виступила мінімоноопера Людмили Самодаєвої «Требник трьох».
Останнім актом фестивального дійства був концерт камерної музики за участі ансамблю Senza Sforzando під батутою Олександра Перепелиці, у якому прозвучали світові прем’єри творів одеських композиторок Анни Стоянової («Серцевий ритм» для альта, флейти і живої електроніки) та Ганни Копійки («Таємне життя дерев» для діджеріду, кларнета, перкусії, фортепіано, баяна, домри й віолончелі), а також киянина Богдана Кривопуста («Дума» для скрипки, альта і віолончелі).
Насичена програма концертів-постлюдій із ретроспективою української музики за період незалежності України, майстер-класів і конференції продемонструвала провідне значення фестивалю у розвитку культури в державі, дозволила поглянути на нову українську музику як живий культурний процес, котрий досяг певного рівня зрілості й продовжує еволюціонувати. Підтримка форуму Українським культурним фондом дозволяє сподіватися на продовження фестивального руху у близькому майбутньому.
Тетяна ТУЧИНСЬКА
Фото Олега ВЛАДИМИРСЬКОГО