Літні місяці – час, коли мистецькі установи – оркестри, філармонії, оперні та драматичні театри, навчальні заклади тощо, – зазвичай мають перерву в основній діяльності. Передусім, це період канікул, відпусток, відпочинку, а також можливість підготуватися до наступного концертного чи театрального сезону. Україна в цьому плані не є винятком
Утім часто влітку молодим і талановитим музикантам випадає неабияка нагода вдосконалити вміння й навички. Адже здебільшого саме тоді відбуваються майстеркласи. Зазвичай їх проводять при великих і знаних колективах за участю іменитих солістів, концертмейстерів оркестрових груп, диригентів тощо.
Погугливши кілька хвилин, авторка статті знайшла понад десять різних заходів такого плану в найближчі місяці, – насамперед інструментальних і диригентських у таких містах, як Берлін, Прага, Сеул, Тоскана, Флоренція, Манчестер, Стамбул та інші. Зазвичай вони організовуються на базі провідних колективів – симфонічних і камерних оркестрів.
Уже незабаром до переліку міст долучиться й Львів. Упродовж 17–21 серпня у Львівській національній філармонії відбудеться Всеукраїнський майстерклас Теодора Кухара для молодих диригентів, активні учасники якого матимуть унікальну можливість попрацювати і виступити з філармонійним симфонічним оркестром.
Про важливість події, проблеми та перспективи сфери, а також роль такої діяльності для симфонічного оркестру нам розповів його директор-розпорядник Михайло Сосновський.
Симфонічний оркестр Львівської філармонії та багатовекторність його діяльності
Повна назва колективу – Академічний симфонічний оркестр Львівської національної філармонії імені Мирослава Скорика (у вузьких колах знаний, як АСОЛФ). Він є одним із найдавніших в Україні, – у 2022-му відзначив 120-річчя.
Знаний не лише в рідній країні, а й далеко за її межами, оркестр має багату історію і власні традиції. Одна з них, зокрема, – виконання та промоція української музики, що успішно культивується впродовж багатьох десятиліть.
Серед постатей, котрі працювали та виступали з колективом протягом понад столітньої історії, – такі зіркові імена у сфері академічної музики, як Густав Малер, Ріхард Штраус, Руджеро Леонкавалло, Олександр Мишуга та інші. Його виконавську майстерність мали змогу почути слухачі провідних концертних залів світу, серед яких Карнеґі-хол, Radio City Music Hall (обидва – Нью-Йорк, США), Stockholm Konserthuset (Стокгольм, Швеція), Alte Oper (Франкфурт, Німеччина), The Victoria Hall (Женева, Бельгія), Берлінська філармонія, Варшавська філармонія. Звукозаписи симфонічних композицій світової та української класики, сучасної музики, що відбувалися за участі оркестру, представлені на найвідоміших світових музичних лейблах: Naxos, Brilliant Classics, Toccata Classics тощо.
«Концертна та гастрольна діяльність АСОЛФ фактично “лежить на поверхні”, – розповідає Михайло Сосновський. – Про неї постійно пишуть наші соцмережі, сайт філармонії, українські та закордонні ЗМІ, те саме засвідчують афіші на фасадах концертних залів, де ми виступаємо». І додає: «Утім, є ще один напрямок нашої роботи, можливо, менш відомий, але дуже важливий, адже спрямований на багаторічну перспективу розвитку нашої музичної сфери та виховання молодих фахівців зокрема».
Мета – виховання майбутньої аудиторії і молодих фахівців
Просвітницький, чи едукаційний вектор праці Львівської національної філармонії є важливим. Упродовж багатьох років колектив активно провадить або ж ініціює концерти, цикли подій і майстеркласів різного напрямку.
Один із таких – сімейні концерти для найменших (дітей 2–9 років), які, поза сумнівом, – чи не найпопулярніші та найзатребуваніші у Львові, про що свідчить заповненість залу й чимала кількість позитивних відгуків у соцмережах. Додамо, що останні часто містять численні фото захоплених оченят маленьких гостей філармонії від їхньої зустрічі з класичною музикою та знайомством з інструментами оркестру.
«Так ми зрощуємо майбутню аудиторію, – зазначає Михайло Сосновський. – Змалечку прищеплюємо дітям любов до класичної музики, зацікавлюємо їх, виховуємо музичний смак, щоби вони радо приходили на наші концерти».
Для молодих диригентів у 2020 році з ініціативи Академічного симфонічного оркестру Львівської філармонії був заснований проєкт «Диригенти. Українською», коли щомісяця з колективом мав можливість виступити інший диригент із власною програмою. За цей час у його рамках з оркестром виступили Ігор Муравйов, Маргарита Гринивецька, Юрій Літун, Ігор Соловей, Роман Кресленко, Андрій Савчук, Олександр Драган, Тарас Ленько та інші.
«Такий досвід став цінним для всіх: диригенти мали можливість попрацювати з професійним колективом, а його музиканти підвищували рівень, щоразу працюючи з іншим маестро. Водночас оркестр збагачував репертуар, бо часто керівники обирали твори, яких до того ще не виконував», – розповів Михайло Сосновський.
Директор-розпорядник АСОЛФ поділився з нами планами про інструментальні майстеркласи з відомими солістами й концертмейстерами іменитих європейських колективів, котрі охоплять ще одну сферу й стануть корисними для оркестрантів і виконавців-інструменталістів.
Проблеми та перспективи
«На мою думку, у кожному мистецькому навчальному закладі України достатньо талановитих студентів-диригентів, – каже Михайло Сосновський. – Утім, у силу об’єктивних чи суб’єктивних обставин, вони часто не мають можливості вдосконалюватись поза кафедрою: стажуючись десь або беручи участь у майстеркласах в Україні й за кордоном, та головне – працювати безпосередньо за спеціальністю, – тобто з оркестром, тим самим здобуваючи практичні навички».
Далі директор-розпорядник зазначив: це часто спонукає талановитих і перспективних диригентів перекваліфіковуватися або ж узагалі змінювати професію, адже вони не можуть реалізуватися в обраній. Окрім того, ситуація значно погіршилася із повномасштабним вторгненням росії в Україну. Це спричинилося до ще більшого відтоку кадрів.
«Зараз важливо заохотити й підтримати талановитих симфонічних диригентів, бо саме вони – майбутнє цієї сфери, їм доведеться працювати, зокрема, з оркестрами національних та обласних філармоній. Про те завжди слід пам’ятати й виховувати заміну», – додає Михайло Сосновський.
На його думку, талановитий, ерудований і харизматичний диригент є провідною, навіть центральною постаттю симфонічного оркестру. Саме він обиратиме репертуарну політику та складатиме концертні програми, вибудовуватиме команду і зможе досягти з колективом найвищого виконавського рівня. До того ж, формування спільноти висококласних диригентів і збільшення їхньої кількості обумовить зростання конкуренції у цій сфері, що теж буде позитивним явищем.
Важливість диригентських майстеркласів саме тут і зараз
Для розвитку професіоналів ця ініціатива вкрай необхідна, вважає Михайло Сосновський. І додає: «Подібні майстеркласи для молодих диригентів є звичною практикою у Європі й світі. Це неймовірно важливий досвід для початківця!»
В Україні така практика ще не набула поширення, а майстеркласи зазвичай мають локальний характер і найчастіше проводяться безпосередньо при навчальних закладах. Утім, упродовж останніх років схожі ініціативи реалізувалися на базі Хмельницької, Дніпровської обласних філармоній і торік – Львівської національної філармонії імені Мирослава Скорика.
Тож у представленому контексті Львівська національна філармонія та її Академічний симфонічний оркестр перебувають в авангарді цього руху в Україні, на чому наголошує Михайло Сосновський: «Нашим завданням є активне інтегрування європейської практики, застосування кращих її тенденцій і втілення їх на нашому ґрунті задля розвитку та пожвавлення сфери української академічної симфонічної музики».
Саме це й стало поштовхом до спільної організації Студентським науково-творчим товариством «Octopus» НМАУ, Львівською національною філармонією і її Академічним симфонічним оркестром вже другого диригентського майстеркласу Теодора Кухара – американського диригента українського походження, володаря численних нагород та одного з найбільш записуваних диригентів свого покоління. У 2022 році він очолив вищезгаданий колектив.
Отже, перший майстерклас відбувся торік, теж на базі Львівської національної філармонії. Тоді оркестр серед усіх учасників відзначив диригентку Наталію Кіричук, яка отримала унікальну можливість виступити на сцені Концертного залу імені Станіслава Людкевича з Академічним симфонічним оркестром та власною програмою у рамках вже згаданого проєкту «Диригенти. Українською».
Як і 2023-го, участь у нинішньому майстеркласі могли взяти студенти вищих мистецьких навчальних закладів. Про важливість події засвідчила кількість отриманих заявок – 56 (16 зі Львова, 16 із Києва, 9 з Дніпра, 5 із Харкова та ще кількох міст України). З-поміж усіх (претенденти надсилали відео та CV) Теодор Кухар обрав 4 кандидатури. Ними стали Софія Думіч, Артем Подзюбанчук, Катерина Ніколенко та Оксана Кротик.
Триватиме майстерклас п’ять днів – 17–21 серпня. Упродовж цього часу під менторством Теодора Кухара та у тісній співпраці з артистами Академічного симфонічного оркестру Львівської національної філармонії кожен із чотирьох учасників матиме змогу підготувати з оркестром один твір.
Обрані ними композиції сформували програму заключного концерту проєкту, який відбудеться 21 серпня на сцені Концертного залу імені Станіслава Людкевича. Тож у фінальній імпрезі прозвучать Варіації на тему Йозефа Гайдна Йоганнеса Брамса, «Totenfeier» Густава Малера, «Симфонічні метаморфози» на тему Карла Марії Вебера Пауля Гіндеміта й Концерт для скрипки з оркестром № 2 Євгена Станковича.
Також для активних і пасивних учасників організатори готують дискусії з провідними митцями й мисткинями України щодо музичної освіти та можливостей студентів по закінченні вишу. Це стане корисним доповненням майстеркласів.
«Ми дуже раді, що ініціатива отримала широкий розголос і викликала неабиякий інтерес серед учасників та музичної спільноти зокрема. Програма фінального концерту майстеркласів буде цікавою й доволі складною як для оркестру, так і для молодих диригентів. Це водночас засвідчує амбітність і високий рівень підготовки учасників. На мою думку, то дуже добре й обіцяє неабиякі перспективи!» – захоплено розповідає про майбутню подію Михайло Сосновський.
Після виступу з-поміж чотирьох учасників шляхом голосування оберуть найкращого та, як і торік, переможець отримає унікальну можливість виступити з власною програмою на сцені Львівської національної філармонії. Прозвучить вона у виконанні Академічного симфонічного оркестру у рамках проєкту «Диригенти. Українською».
«Дати зрозуміти молодим диригентам, що вони потрібні в цій індустрії і саме вони – наше майбутнє, дати їм стимул для подальшої роботи над собою та професійного вдосконалення», – саме такою бачить мету цих майстеркласів директор-розпорядник Академічного симфонічного оркестру Львівської національної філармонії.
Також він сподівається на те, що подібні майстеркласи стануть невід’ємною частиною діяльності не лише Львівської філармонійної установи, а й проводитимуться в інших містах України. Адже у цьому зараз є велика потреба.
Наталя МЕНДЮК
Фото надані авторкою статті