Ми чуємо звуки коляди, коли залишаємось на Різдвяні канікули вдома, з сім’єю, а не вирушаємо щодня до праці. Але, навіть якщо потрібно працювати, дозволимо собі кілька хвилин присвятити слуханню знайомих мотивів через монітор
Карантин змусив нас зовсім по-іншому сприйняти звичні та такі традиційні речі, як різдвяна кутя в колі сім’ї, відпочинок і зустріч колядників, котрі несуть Благу Новину. Багато хто з нас має традицію щорічного відвідування святкових концертів, які завжди душевно влаштовує колектив оркестру INSO-Львів. Цього року так склалося, що насолоджуватись багатьма концертами стає можливим лише завдяки онлайн-трансляції і, зокрема, записам неймовірного мистецького дива – сучасним опрацюванням українських різдвяних колядок композитора Івана Небесного.
Уже третій рік поспіль триває чудова культурна традиція – виконання «Різдвяних симфонізмів» Івана Небесного у Львові. Хоча цьогоріч вона набула неабиякої оригінальності та навіть небезпеки у зв’язку з наявним риштуванням, розташованим усередині храму. Адже твір прозвучав 6 січня 2021 року у Львівському Гарнізонному храмі святих апостолів Петра і Павла, незважаючи на карантин і тривалий ремонт у приміщенні.
«Різдвяні симфонізми» тоді пролунали в унісон із чарівним настроєм виконавців колективу INSO-Львів під керівництвом Юрія Бервецького. Заслужений артист України, диригент Львівського національного академічного театру опери та балету імені Соломії Крушельницької зумів так вдало розмістити виконавців оркестру, що навіть загрозливі будівельні конструкції не завадили єдності й збалансованому звучанню оркестру. Як впевнено почував себе тендітний музикант на фоні масивної, металевої і важкої споруди! Це символічно та яскраво продемонструвало, що Різдвяне чудо відбудеться, попри все…
Іван Небесний – учень славетного композитора Мирослава Скорика, який відійшов у вічність 1 червня 2020 року. Автор оригінальних опусів для інструментальних і хорових колективів різного складу, Небесний здійснив оркестрові обробки української коляди неймовірної краси. У циклі «Різдвяні симфонізми» композитор вмістив як колядки «Бог ся рождає» (№ 7), «Нова радість стала» (№ 2), «Нині Рождество Божого дитяти» (№ 13), так і щедрівки –«Щедрик» (№ 3), «Ой сивая та й зозуленька» (№ 9).
Усього оркестровий цикл містить чотирнадцять номерів. Від першого ж – «Ой дивнеє народження» – варто відзначити майстерність автора створювати магічні колористичні картини, а виконавців – бездоганно відтворювати задум композитора.
Як не парадоксально, але при створенні циклу для симфонічного оркестру композитор використовує гучні інструменти ударної групи – барабани (перший номер). Композиційна робота полягає у прямому використанні цитат, проте в осучасненій обробці завдяки різнотипним музично-виразовим засобам, як-от варіативність, оркестрування, динамізація та ансамблеве варіювання, мотивна розробковість, канонічні імітації. Твори подаються переважно в гомофонно-гармонічному викладенні, однак є елементи поліфонії. Як солюючі застосовуються інструменти дерев’яної духової і струнної груп. Окремі частини в циклі виконуються attacсa, між декотрими передбачені короткочасні паузи.
Звучання «Різдвяних симфонізмів» напередодні Різдва Христового в атмосфері храму створило магічну атмосферу навіть з екрана монітора. Відчувається прохолодне повітря, особливий аромат церковних свічок і щирість у душі кожного виконавця. Цей твір вдало демонструє, що українські колядки й щедрівки, мелодії яких передавались із покоління в покоління, продовжують жити у серці кожної людини.
Зовсім інші відчуття виникають при виконанні оркестром наступного твору – Попурі на світові коляди. Одразу ж в уяві постають велелюдні вулиці Нью-Йорка, старі різдвяні кінострічки, а все тому, що в музиці переважає мідна духова група, свінгові елементи ритміки й безліч інших джазових інтонацій.
Цей онлайн вечір Різдвяної музики дозволив поринути слухачеві у спогади з дитинства. Під цю музику так приємно зустрічатися з рідними, а попурі на світові колядки вкотре нагадує, що Різдво – воно єдине, попри мову, культуру і дату його святкування…
Анна ПЕТРОВЕЦЬ