Диск американського композитора, записаний у дні київського Майдану

0
Share Button

У жовтні 2015 року вийшов у світ компакт-диск із записами творів видатного сучасного американського композитора і піаніста Волтера Соула (Saul, W.: Kiev 2014: Rhapsody for Oboe and Orchestra / Violin Concerto / Overture for the Jubilee (Rong-Huey Liu, Buswell, Saul, Ukraine National Symphony Orchestra, Kuchar). – Booklet notes: Walter Saul. – Naxos. – Catalogue № 8.559791. – American Classics)

Цей диск було записано у Великій концертній студії Будинку звукозапису Українського радіо 18, 20 і 21 грудня 2014 року в Києві (продюсер – Олександр Горностай, інженер і видавець – Андрій Мокрицький) американською фірмою звукозапису «Naxos» і розтиражовано її представництвом у Німеччині.

Творчий доробок Волтера Соула нараховує 230 композицій різних жанрів: інструментальні ансамблі (56), хори (38), фортепіанна музика (45), вокальні опуси (31). Композитор нагороджений багатьма відзнаками, в тому числі «Композитор року» (1986, 1990 рр.). Працює на посаді професора в університеті Фресно, викладає гру на фортепіано, теорію, композицію, історію музики і музичну критику.

Презентовані на диску шість композицій у виконанні Національного симфонічного оркестру України під орудою Теодора Кучара були написані Волтером Соулом упродовж 40 років: «Метаморфоза» (1974 р.), «Від життя до Вічного життя» (1978 р.), Концерт для скрипки з оркестром (1980 р.), «Різдвяна симфонія» (1992 р.), «Ювілейна увертюра» (1997 р.), «Київ 2014: Рапсодія для гобоя та оркестру» (2014 р.). Ці твори композитора становлять увесь його доробок у жанрі інструментальної оркестрової музики. В них яскраво проявилося творче кредо митця – створення музичних ікон, що є вікнами звукового світла, які свідчать про безпосередню близькість, присутність Ісуса Христа і виявляють слухачам Його Небесну Славу.

dysk-zmist

«Метаморфоза» – одночастинна фантазія, квазі-соната для фортепіано обліґато й оркестру, згідно з висловленням самого композитора, відтворює зміну його власної світоглядної позиції як послідовника Ісуса Христа. Твір написано в стилі Ференца Ліста. Звучання дерев’яних духових інструментів у вступі приводить до посилення ролі фортепіанних соло і відповіді оркестру. Глибока кульмінація твору є центром зовнішньої і внутрішньої боротьби, що триває як у душі самого композитора, так і в нашому світі сьогодні.

У композиції «Від життя до Вічного життя» Волтер Соул прославляє перетворення, а точніше перехід життя через тілесну смерть до Вічного життя, яке обіцяв Ісус Христос у Біблії. Твір починається звучанням ноти соль у крайніх регістрах у виконанні тремоло струнних, що створює враження шепотіння. Згодом додаються ще два звука, символізуючи Бога в трьох іпостасях. Новий акорд утворюється із великим регістровим розривом усередині. З наступним розвитком ці три звука заповнюють регістровий розрив і утворюють початкові мотиви двох контрастних тем увертюри, що стануть основою видозміненої сонатної форми.

Концерт для скрипки й оркестру складається з двох частин, які поєднуються скрипковою сольною каденцією. У музиці трьох основних розділів повільної першої частини зображено Бога як Пресвяту Трійцю. Друга частина Концерту – натхненна пасакалія із початковою радісною урочистою темою, яка в процесі активного розвитку трансформується у спокійний хорал. Подальше музично-тематичне розгортання приводить до появи фуги з великою кількістю голосів, що змальовують безмежну небесну височінь.

У «Різдвяній симфонії» Волтер Соул відтворив чотири знаменні події Різдва: Благовіщення Марії про народження нею Ісуса Христа – Спасителя світу, пророче подорожування Пресвятої Богородиці в опіці Божій, зустріч праведного старця Симеона з обіцяним Месією і прославна Пісня ангелів на честь Різдва. Назви чотирьохчастинного циклу симфонії відповідають їхньому ідейно-тематичному наповненню: «Гавриїл», «Зірка», «Симеон» і «Слава».

«Ювілейна увертюра» була створена з нагоди святкування 50-ї річниці заснування симфонічного оркестру Квінсі у штаті Іллінойс. У цьому творі композитор досліджує життя Джона Квінсі Адамса – шостого президента США, який був найпалкішим прихильником скасування рабства в американській історії. Як перемога Квінсі над рабськими стосунками в суспільстві, так і духовна, тобто Божа перемога, повністю втілена в Ісусі Христі, звільняє нас від духовного рабства і гріховної залежності.

Розглядаючи композицію Волтера Соула «Київ-2014: Рапсодія для гобоя та оркестру», необхідно відзначити зацікавлення автора історією українського народу. Тут відтворено події в Україні, народні сумніви та надії у XXI столітті.

Твір був написаний досить швидко під час обмірковування Волтером Соулом поїздки до Києва в період конфлікту з Росією. Акцентовані акорди оркестрового tutti на fortissimo змальовують сучасну боротьбу у Східній Україні. Згодом з’являється спокійна мелодія – соло гобоя, що нагадує старовинні церковні співи. Цей тихий голос говорить про надію Ісуса Христа стосовно України, яка офіційно прийняла християнське віросповідання у Х столітті (988 р.). Ця мелодія урочисто звучить в оркестровому викладенні в кінці рапсодії, стаючи тріумфальною піснею перемоги українського народу в боротьбі за власну державну незалежність, соборність і самостійність.
Сольні партії у зазначених творах виконали провідні американські музиканти – гобоїстка Ронґ-Х’юї Лю (Rong-Huey Liu), скрипаль Джеймс Басвел (James Buswell), а також піаніст Волтер Соул.

Диригент Теодор Кучар
Диригент Теодор Кучар

Лю є однією з найактивніших гобоїсток Південної Каліфорнії. Поряд із цим вона займається викладацькою діяльністю на посаді професора в університетах Каліфорнії і Ля С’єрра, а також у коледжі в Ріверсайді.
Джеймс Басвел – відомий у світі концертуючий скрипаль. Він був першим виконавцем і зробив записи творів багатьох сучасних композиторів (Нед Рорем, Єгуді Винер, Ґюнтер Шулер, Джон Гарбісон, Карло Менотті та Елен Цвіліх). Джеймс Басвел дав понад сотні концертів, співпрацюючи з видатними диригентами й оркестрами на п’яти континентах. Він є володарем нагороди «Ґреммі» за запис Концерту для скрипки й оркестру Семюела Барбера. Скрипаль виступає також як симфонічний, оперний і балетний диригент, викладає в Університеті Індіани і Консерваторії Нью-Інґленда.

Національний заслужений академічний симфонічний оркестр України вважається одним із найкращих у Східній Європі. Концертні турне колективу охоплюють багато країн світу. Впродовж 1994–2004 років оркестр здійснив понад 80 записів на фірмах «Naxos» і «Марко Поло». Саме в цей період Теодор Кучар був мистецьким директором і головним диригентом колективу, до репертуару якого увійшли найкращі зразки світової симфонічної музики, в тому числі й української.

Тепер Кучар працює у США і є одним із найплідніших диригентів у сфері звукозапису. Він зробив понад 100 записів на різних фірмах. Нагороджений премією «Ґреммі» за найкращий запис альбому інструментальних творів у 2013 році.

Слід відзначити високу виконавську майстерність усіх музикантів, які брали участь у реалізації проекту «Волтер Соул: Київ 2014 / Скрипковий концерт». Звукозапис компакт-диска здійснено на належному технічному рівні з урахуванням сучасних вимог. Адже якісний звукозапис сприяє кращому пізнанню і розумінню музики Волтера Соула – одного з провідних американських композиторів.

Волтер Соул виконує високу місію, покладену на нього Богом, бо його твори є музичними вікнами світла, які виявляють Божу присутність і викликають високі почуття, бажання прославити страждаючого і воскреслого Ісуса Христа.

Оксана ЗАХАРЧУК

Share Button