Фестиваль «Контрасти-29». Концерт 4 жовтня. «Сестри. Музи»

154

Програма з опусів сестер – композиторок Ганни Гаврилець і Богдани Фроляк. Це неймовірне дійство відбувалося у рамках 29-го Міжнародного фестивалю сучасної музики «Контрасти»

Творчість мисткинь є невід’ємною частиною життя сучасної України. Вони зуміли показати глибоке коріння нашої культури, адже зростали й формувалися в українському середовищі на основі національних традицій.

Цьогоріч ми мали змогу послухати камерну музику, яка була по-своєму особлива для кожної з них. То була низка жанрів, що допомагають нам почути внутрішній голос, а також просякнутися енергетикою музикантів, яка зливається воєдино й лине в глядацький зал. Серед дуетів і квартетів була можливість насолодитися не тільки загальним колоритом гармоній, а й сепарованим звучанням кожного з інструментів.

Богдана Фроляк і Ганна Гаврилець мають багато спільного, адже сестри зростали в одному середовищі, навчалися в тих самих навчальних закладах, але водночас їхня музика та напрямки роботи у ній різні. Так Богдана Фроляк є здебільшого авторкою симфонічних і камерних творів, тоді як хорові жанри становлять велику частину доробку Ганни Гаврилець і принесла їй неабияку популярність.

На сцені Львівської національної філармонії творили неймовірні виконавці: Катерина Бойчук (перша скрипка), Марина Громадська (друга скрипка), Вероніка Педорич (альт), Оксана Литвиненко (віолончель), Йожеф Ермінь (фортепіано). Програму було присвячено пам’яті Ганни Гаврилець, серце якої не витримало і перестало битися на початку повномасштабного вторгнення росії в Україну 2022 року.

«Метаморфози» для двох скрипок, альта і віолончелі Ганни Гаврилець. Кладе початок твору партія віолончелі, де одразу відчуваються загострені ритми та гармонії, характерні для модерну. Згодом їх підхоплюють усі музиканти. Складні гармонії, зміни настроїв епізодів, синкоповані ритмоформули підкреслюють зміст твору, його напруженість.А злагодженість звучання, ритмічна чіткість і точність показують нам неабияку зіграність виконавців.

Концерт продовжив твір Богдани Фроляк Сюїта in С для віолончелі й фортепіано: І. Інтрада; ІІ. Романс; ІІІ. Токата; ІV. Ноктюрн.

Саме ця композиція викликала дуже велику прихильність публіки, особливо остання частина. Але ж хіба могло бути інакше? Це був ансамбль двох неймовірних музикантів – Йожефа Ерміня та Оксани Литвиненко, які захопили зал майстерністю та артистизмом. Їхня інтерпретація вирізнялася яскравою контрастністю розділів, особливо витонченою інтимністю, нюансуванням і динамічним багатством відзначилася четверта частина й саме це «зачепило» слухача.

Твір починається патетично, емоційної напруженості додають різкі контрасти штрихів, паузи (обриви) між епізодами, тема проводиться акцентами у партіях обох інструментів. Друга частина контрастна, має риси рефлексійності, яка загалом притаманна творчості авторки. Токата за настроєм і засобами виразності споріднена з Інтрадою, але за логікою розвитку виконавці надали їй ще більшої експресивності. Ноктюрн є своєрідним ліричним монологом, де партія віолончелі показала прекрасне, проникливе звуковедення та інтонування.

Потім прозвучала «Партита-медитація» Богдани Фроляк для скрипки та віолончелі, в якій варто насамперед відзначити ансамблеву досконалість дуету. Адже у сучасній музиці це є доволі складно, – треба тонко відчувати одне одного, щоб донести до публіки задум автора та власну інтерпретацію.

Ганна Гаврилець. «Експресії» для струнного квартету. Феєричне закінчення творчого вечора – своєрідний підсумок концерту. Дуже цікавим є початок твору, звукові та ігрові прийоми, які застосовує авторка. Почерговість підхоплення музичної фрази різними інструментами створює цікавий звуковий ефект безперервності та особливого відчуття авторкою тембрів. Розвиток музичної думки відбувається «ривками», компульсивно, а ближче до середини композиції переростає у хвилеподібний. Динаміка не контрастна, її розвиток обмежується певними рамками.

Цей концерт, як і інші події 29-го Міжнародного фестивалю сучасної музики «Контрасти», є дуже актуальним у наш час. Адже це не тільки популяризація сучасних музикантів, а й безпосереднє знайомство публіки з ними й музикою нового часу загалом.

Наталія МАНДРОЦИН