Фінальний акорд ХІХ «Сіверських музичних вечорів»

22
Share Button

Чи не найвизначнішою подією року в насиченій програмі Чернігівського обласного філармонійного центру традиційно є Міжнародний фестиваль класичної музики «Сіверські музичні вечори»

ХІХ «Сіверські музичні вечори» проходили з 17 до 31 березня. У сьомий – заключний день мистецького свята вибагливій публіці було представлено програму за участю Академічного симфонічного оркестру «Філармонія» Чернігівського обласного філармонійного центру (художній керівник і головний диригент – заслужений діяч мистецтв України Микола Сукач) і Національної заслуженої академічної капели України «ДУМКА» (художній керівник – Герой України, народний артист України, лауреат Національної премії імені Тараса Шевченка Євген Савчук).

Творча співпраця оркестру «Філармонія» та капели «ДУМКА» має давню історію. Як розповів Микола Сукач, капела стала першим колективом, що виступив у спільному концерті з його оркестром. Двадцять років тому вони виконали Реквієм Моцарта. Під час фестивалю «Сіверські музичні вечори» колективи знову звернулися до реквієму, але цього разу прозвучав «Німецький реквієм» Йоганнеса Брамса. Спільну імпрезу музиканти присвятили 100-річчю заснування капели «ДУМКА» та 150-річчю з дня прем’єри «Німецького реквієму», що відбулася в Лейпцигу під орудою німецького диригента Карла Райнеке.

Слід наголосити, що цей музичний твір лунав на чернігівській сцені вперше. Тому багато шанувальників класичної музики чекали на прем’єру як з нетерпінням, так і з певним хвилюванням. І музиканти їх не розчарували. Епічний розмах і прониклива лірика реквієму, помножена на майстерність оркестрантів і хористів, подарувала слухачам неймовірне почуття піднесення. Особливо варто відзначити сольні партії заслужених артистів України Олени Нагорної (сопрано) та Ігоря Воронки (бас), чий магічний спів мало кого залишив байдужим.

Микола Сукач

За словами головного диригента оркестру «Філармонія» Миколи Сукача, в роботі над «Німецьким реквіємом» він навмисне хотів прибрати надмірну пафосність, що властива виконанню цього твору багатьма музикантами, зробити звучання більш м’яким і глибоким. Тому певна «вільність» відтворення Реквієму оркестром «Філармонія» і «ДУМКОЮ» була для диригента допустимою. Позаяк у самого Брамса існує кілька альтернативних версій твору, і композитора не зупиняла потреба вийти за рамки панівної у той час романтичної течії у мистецтві. Саме тому багато музичних критиків вважають Брамса одним із передвісників імпресіонізму в музиці…

Цікаво, що Йоганнес Брамс сам написав лібрето до твору. На відміну від традиційної римо-католицької молитви, яка використовує стандартизований текст латиною, композитор звернувся до німецькомовної Біблії реформатора Мартіна Лютера. При цьому Брамс ніколи не вважав свою музику протестантською і адресував її усім християнам.

Структуру реквієму становлять сім частин. Майже всі, за винятком IV і VII, з’єднують різні вірші Біблії, які ведуть від страждань і трауру до втіхи. Тому загальний настрій опусу далекий від туги і дає оптимістичний посил…

ХІХ Міжнародний фестиваль класичної музики «Сіверські музичні вечори» завершився. Наступний, у 2020 році, стане ювілейним для Чернігівського обласного філармонійного центру. Яким він буде? Генеральний директор – художній керівник філармонійного центру, заслужений діяч мистецтв України Сергій Теребун зазначив, що фестиваль буде особливим. Уже зараз ведуться перемовини про запрошення відомих в Україні та за її межами виконавців і колективів. Проте відкривати завісу ще рано. Нехай збережеться інтрига. «Єдине, що обіцяю, – це буде грандіозна музична подія, яку варто відвідати. Адже заходи такого масштабу не повторюються», – резюмував Сергій Теребун.

Прес-центр Чернігівського обласного філармонійного центру фестивалів і концертних програм

Фоторепортаж Віктора КОШМАЛА

Share Button