Конкурс «Vivat, Musica!» у Новій Каховці: ключі до майбутнього

92
Share Button

Ключі, Ключове – так називалося колись мальовниче козацьке село в гирлі Дніпра південніше таврійської Каховки, де просто з-під землі виривалися на поверхню дзвінкі джерела цілющої студеної води й стрімко неслися до повноводного Славути, щоб і своїми потічками посилити його могутню течію. Коли у далеких 1950-х будували Каховську ГЕС, село залишилося південніше, незайманим, і згодом стало містом Нова Каховка з шерегою затишних будинків-котеджів із квітниками й садочками, прекрасним наддніпрянським парком, куди вписалися чудовий Палац культури, стадіон, кінотеатр, розважальні майданчики зі звірятками й птахами, згодом яхт-клуб

Палац культури у Новій Каховці

Початок літа ось уже 18-й рік поспіль позначається проведенням у цьому мальовничому місті Міжнародного конкурсу академічного мистецтва юних «Vivat, Musica!» Цьогоріч він проходив 29 травня – 2 червня у відбудованому після пожежі Палаці культури. Прослухали 86 виступів. Серед них переважно – сольні програми виконавців: вокалістів, піаністів, скрипалів, віолончелістів, флейтистів, народників, духовиків. Змагалися також дуети юних піаністів (8), кілька цікавих інструментальних ансамблів – скрипалів («Чарівні смички» з м. Олешки, Криворізька ДМШ № 3, ДМШ смт. Каланчак, зовсім маленькі «Мажорики» з Миколаєва), віолончелістів (ДМШ № 2, Миколаїв), домристів (ДМШ № 1 ім. М. Римського-Корсакова, Миколаїв). Було представлено майже цілий камерний оркестр із музик-школярів (12 осіб), що стало яскравою прикметою нового напряму змагань «Vivat, Musica!». Захоплення публіки викликали виступи двох дівочих вокальних ансамблів – «Акварель» (керівник Ольга Коваленко, ДМШ № 3, Кривий Ріг) і «Гармонія» (керівник Олена Попова, ДМШ № 9 ім. В. Сокальського, Харків), які стали переконливими переможцями у своїй категорії. Якщо враховувати всіх, хто ступав на конкурсну сцену, то можемо налічити близько 200 музикантів (до юних музик додамо педагогів і концертмейстерів).

Ансамбль віолончелістів, м. Миколаїв

Неймовірно насиченими були змагання за категорією «Твір з оркестром», яку «Vivat, Musica!» першим в Україні ввів до конкурсної програми (2001). Тоді це вдалося завдяки активній підтримці відомого диригента й педагога, незабутнього Олександра Дреля, який очолював камерний оркестр «Гілея» Херсонської обласної філармонії. Було зроблено три-чотири оркестрових перекладення фортепіанних концертів різного ступеня складності, і юні музиканти змогли реально спробувати, що то значить «ансамблева гра соліста з оркестром». Та час не стоїть на місці. З роками охочих зіграти з оркестром значно побільшало, і не тільки піаністів.

Диригент Владислав Білявський

Цього року в конкурсі зголосилося взяти участь 13 солістів, серед яких, окрім піаністів, було 4 скрипальки, флейтистка і віолончеліст. Під чуйною батутою нинішнього диригента Владислава Білявського – прекрасного представника диригентської школи Романа Кофмана та й до того ж вправного альтиста – виконали частини віртуозних скрипкових концертів Антоніо Вівальді, Оскара Рідінга, Олександра Кравчука, Фріца Крейслера, віолончельного (до мінор) Йоганна Себастьяна Баха, фортепіанних (фа мінор, ре мінор, соль мінор) Йоганна Себастьяна Баха, Йозефа Гайдна (ре мажор), Вольфганга Амадея Моцарта (№ 12, ля мажор), Людвіга ван Бетховена (№ 1, до мажор).

Вокальний ансамбль, Харків

Узагалі в конкурсні дні з естради ново-каховського Палацу культури звучали твори різних епох і стилів – стара поліфонія, класика, романтизм, фольклор і навіть джазові композиції. Від Баха до П’яццолли. Кожен конкурсант обов’язково мав у програмі твір українського композитора – Миколи Лисенка, Якова Степового, Мирослава Скорика, Ігоря Шамо, Юрія Щуровського, Вадима Гомоляки, Богдани Фільц, Олександра Нежигая, Любові Працюк, Віктор Власов та інших, що засвідчувало спрямований пошук у царині національного репертуару.

Як завжди, вечорами відбувалися музичні зібрання, де виступали члени журі конкурсу: демонстрували власний доробок або проводили своєрідні майстер-класи. Голова журі – широко знана композиторка Богдана Фільц представила видання своїх творів останніх років і їхні відтворення у записах. Композитор Олег Польовий познайомив слухачів із хоровими опусами, що прозвучали в концертах Одеської філармонії, і блискуче виконав кілька фортепіанних імпровізацій. Піаніст, професор Національної музичної академії України імені Петра Чайковського Юрій Глущенко зіграв кілька п’єс із фортепіанного альбому «Акваріум Левка» Жанни Колодуб. Творчий президент конкурсу, композиторка Любов Працюк також показала останні видання та поділилася з аудиторією творчими планами, що хоче реалізувати разом із музикантами Національної філармонії України.

Любов Працюк нагороджує учасників

Підсумком змагання «Vivat, Musica!» стало нагородження майже половини учасників дипломами й лауреатськими відзнаками. Протокол рішення журі розміщено на сайті конкурсу. Перші місця серед піаністів вибороли дівчата з Херсона – Лариса Кутковська (молодша група), Дарина Бянова (середня), Любов Нагорна (старша). У вокалістів перемогли Альона Клименко (середня група, Миколаїв) та Ірина Швець (старша, Кривий Ріг). Вразили «серйозною» грою юні скрипальки Поліна Криворучко (молодша група, Миколаїв) і Марія Жаркова (середня, Нова Каховка). Віртуозно виступили акордеоніст Михайло Геращенко (середня, Нова Каховка), фортепіанний дует Дарина Бянова та Любов Нагорна (старша, Херсон), ансамбль віолончелістів із Миколаєва.

Перші місця за «Твір з оркестром» отримали скрипалька Аріна Турова (Київ), піаністи Олена Лінк (Миколаїв) і Михайло Геращенко (Нова Каховка, котрий переміг і як акордеоніст!). Беззаперечною лідеркою і в сольній програмі, і в грі з оркестром показала себе Наталія Тареліна (старша група) – харків’янка, учениця відомого педагога Ольги Чередніченко. Особливо вразило її граничне відчуття стилю твору – віртуозна Рапсодія Ференца Ліста, легкий «невагомий» Етюд № 11 Фридерика Шопена (технічно дуже складний) і демонічно напружена навала зла «Мари» (російською «Наваждение») Сергія Прокоф’єва. А її виконання з оркестром бахівського Концерту ре мінор (І ч.) було найяскравішим. Наталія Тареліна отримала Гран-прі. Їй також вручили і спеціальний приз від родини Володимира і Мотрони Працюків, причетних до заснування конкурсу на початку нового століття.

Наталія Тареліна

У фіналі заключного концерту кожен юний музикант отримав медаль учасника ХVІІІ «Vivat, Musica!», пакунок із цукерками та кольоровий каталог. І, як повелося від першого конкурсу, – солодкий стіл із тістечками та лимонадом.

P. S. Не акцентуватимемо той факт, що підготовка конкурсної програми потребує не одного місяця, щоденної наполегливої праці, а приїзд до таврійського міста в наші скрутні часи (не забуваймо, що поруч – важливі стратегічні об’єкти під серйозною військовою охороною – Каховська ГЕС і Південно-Кримський зрошувальний канал) передбачає значні витрати (особливо, коли виїздить хоча й малий, але дитячий оркестр з інструментами). Тож дивує і радує, що викладачі й дирекція ряду ДМШ із різних міст України навчилися працювати з відділами культури своїх держадміністрацій та спонсорами, котрі допомогли вирішити складні транспортні питання – Каховки, Кривого Рогу, Миколаєва, Харкова, Херсона. Пам’ятаємо: добро, посіяне від щирого серця щедрою рукою, завжди сходить багатими врожаями!

Валентина ГЕТЬМАН

Фото Анатолія ЄВМЕНОВА

Share Button