Тридцять вистав Четвертого фестивалю-премії «ГРА» ГРАтимуть далі!

30

У Міжнародний день театру, за доброю традицією, було оприлюднено лонглист учасників Четвертого театрального фестивалю-премії «ГРА»

З 89-ти заявок експерти визначили 30 вистав, що ГРАтимуть далі. Саме вони продовжать боротьбу за національний театральний «Оскар» за підсумками драматичного 2020 року, який фактично паралізував роботу закладів культури через пандемію і карантинні обмеження.

«Цьогоріч формування лонглиста, – зазначила голова експертної ради фестивалю-премії «ГРА» Ольга Стельмашевська, – відбувалося під час прощання з Анною Липківською. Із глибоким сумом у серці ми робили те за що останні роки щиро вболівала Анна Костівна, аби дати собі й нашому театральному світу надію. Анна поруч із Богданом Струтинським та всією НСТДУ стояла біля витоків цієї премії, кілька років була головою експертної ради. Надзвичайно талановита театральна критикиня, науковиця, яка блискуче володіла пером, завжди підтримувала молодих театралів, щиро захоплювалася усім талановитим, неординарним, – тим, що рухало театральну справу вперед. Власне, про це фестиваль-премія “ГРА”. І тут хотілося б підкреслити, що ми надзвичайно вдячні усім театрам, які всупереч вимушеним локдаунним “стопам” подалися цьогоріч на “ГРУ”, за те, що не зрадили собі, за внутрішньоцехову солідарність і пам’ять про тих, кого ми втратили. Ви випускаєте вистави, ми ГРАємо у “ГРУ”, разом окреслюємо процес і підтримуємо одне одного, тобто існуємо, живемо Театром».

Нагадуємо, що фестиваль-премія «ГРА» (GRA – Great Real Art) проводиться на конкурсній основі раз на рік за підсумками минулого календарного року. Цьогоріч театри представляли прем’єри, що вийшли у період з 1 січня до 31 грудня 2020-го. Участь у проєкті беруть професійні театральні колективи різних форм власності й форматів роботи.

Попри тривоги та напругу, українські театри виявили нечувану активність і, з урахуванням репертуарних проблем, запропонували на розгляд експертної ради премії 89 різножанрових сценічних проєктів, що надійшли з 23 міст України. За традиційно активним Києвом (36 заявок) істотно «підтягнувся» Захід, із міст і містечок якого подалося 23 ГРАвця. З’явилися й міста-дебютанти – Луцьк, Кропивницький і Кременчук…

Мрією оргкомітету було зустріти серед заявників вистави, створені за підтримки «ГРИ». Тепер це реальність – театри, що спрямували винагороду ГРАвців-переможців попередніх років на нові постановки: «MUDAK» театру «Золоті ворота», «Механічний апельсин» Дикого театру, «Хлібне перемир’я» Театру драми і комедії на лівому березі Дніпра, «Лускунчик» Київської опери, «Турандот» Львівської національної опери. А ще «Зубата втрата» – вистава Київського академічного театру ляльок, яку поставлено режисеркою і драматургинею Катериною Лук’яненко за п’єсою, котру вона створила в рамках першої Лабораторії драматургії НСТДУ.

Богдан Струтинський, голова НСТДУ, народний артист України: «За останній час авторитет фестивалю-премії “ГРА” помітно зріс і зміцнився, тому українським театрам і важливо заявити на всю Україну про творчі пошуки, оновлення репертуару. Принципово те, що є величезна кількість подань-заявок саме з театральних регіонів України. А їм, як відомо, в умовах карантинних обмежень було вдвічі важче виживати і працювати, ніж престижним столичним театрам».

Новизна цього року й спеціальні театральні проєкти, які, відповідаючи на «виклики часу», від початку були створені за допомогою новітніх технологій для перегляду онлайн аудиторією, що пішли до номінації «пошуково-експериментальні вистави». Тож маємо надзвичайно цікавий процес – фіксацію вистави, яка переосмислює, візуалізує театральний простір і час, театр як категорію. Не заради «фільмування» театрального продукту як відеоархіву чи музейного відеодокумента, а фіксацію-інтерпретацію, що народжує новий продукт або новий вид візуального мистецтва, за допомогою якого театр стає ближчим для багатьох.

Отже, далі експерти поїдуть Україною і переглядатимуть постановки наживо. У липні-серпні планується сформувати шортлист з 12 вистав. А у листопаді пройде фінальний етап. У ньому, – онлайн чи офлайн він відбуватиметься, залежить від перебігу епідемії, – оргкомітет уже продумує цікавий та ефективний варіант фестивалю, до якого зможуть долучитися не тільки глядачі України, а й усього світу.

За додатковою інформацією звертайтесь до прес-служби Фестивалю-премії «ГРА».

Лонглист (список за абеткою):

«За найкращу драматичну виставу»:

1. «Леді в лавандовому» (Полтавський академічний обласний театр ляльок).
2. «Механічний апельсин» (Громадська організація «Інститут дослідження театру «Шостий поверх», Дикий театр).
3. «Собаче серце» (Одеський академічний український музично-драматичний театр ім. В. Василька).
4. «Хлібне перемир’я» (Київський академічний театр драми і комедії на лівому березі Дніпра).
5. «Це дитя» (Закарпатський обласний угорський драматичний театр (м. Берегове).

«За найкращу виставу камерної сцени»:

1. «Буна» (Національний академічний український драматичний театр ім. М. Заньковецької).
2. «Діти Ноя» (Львівський академічний театр естрадних мініатюр «І люди, і ляльки»).
3. «Маклена Граса» (Український малий драматичний театр).
4. «Родина патологоанатома Людмили» (Київський академічний театр «Золоті ворота»).
5. «Сни Аліси» (Театр-лабораторія «Афини», Київська академічна майстерня театрального мистецтва «Сузір’я»).
6. «Філоктет. Античний рейв» (Львівський академічний драматичний театр ім. Лесі Українки).

«За найкращу виставу для дітей»:

1. «А хай то качка копне» (Тернопільський академічний обласний театр актора і ляльки).
2. «Зубата втрата» (Київський академічний театр ляльок).
3. «Карлик Ніс» (Кіровоградський академічний обласний театр ляльок).
4. «Мюнхгаузен» (Київський муніципальний академічний театр ляльок на лівому березі Дніпра).
5. «Навіщо Лемуру хвіст Чупакабри?» (Івано-Франківський національний академічний драматичний театр ім. І. Франка).

«За найкращу музичну виставу у жанрі опери/оперети/мюзиклу»:

1. «Животоки» (Київський академічний театр українського фольклору «Берегиня»).
2. «Лис Микита» (Громадська організація «Підкова Арт», Львів; Львівський національний академічний театр опери та балету ім. С. Крушельницької).
3. «Ромео & Джульєтта» (Луганський обласний академічний український музично-драматичний театр (Сєверодонецьк).
4. «Шинель» (Київський національний академічний Молодий театр).

«За найкращу хореографічну/балетну/пластичну виставу»:

1. «1984. Інша» (Академічний театр «Київ Модерн-балет»).
2. «VIÑO» (Культурне об’єднання «Хронотоп ЮЕЙ», Київський академічний театр драми і комедії на лівому березі Дніпра).
3. «Лускунчик» (Київський муніципальний академічний театр опери і балету для дітей та юнацтва (Київська опера).
4. «Люди. Тіла. Метаморфози» (Рівненський обласний академічний музично-драматичний театр).
5. «Мій Орфей. Жан Кокто» n `Era Dance Company (Київ).

«За найкращу пошуково-експериментальну виставу»:

1. H-Effect (Громадська організація «Арт Діалог»).
2. «Камінний господар» (Київський академічний драматичний театр на Подолі).
3. «Кострубізми. Кумановський» (Театр «ГаРмИдЕр», м. Луцьк).
4. «Нові шрами» (ФОП Клімов, Дикий театр).
5. «Чорнобильдорф» (PORTO FRANKO, NOVA OPERA).

За інформацією пресрелізу