lektoriy

Лекція-концерт – жанр, в якому обіруч постають музика і натхненне просвітницьке слово музикознавця, має давні традиції. А лекція-концерт, присвячена українській музиці – це, до того ж, і неабияка патріотична справа в сучасній Україні, тернистий шлях утвердження державної незалежності якої потребує щонайбільшого мобілізування її духовних ресурсів

Недаремне прищеплення навичок популяризації музичного мистецтва – насамперед, музики «серйозної» («академічної») є одним із невід’ємних завдань професійної підготовки музикознавців. Утім, до 1990-х років в Україні така підготовка була передбачена лише у вищих музичних навчальних закладах, де заради цього існує дисципліна «лекторська практика». Майже 20 років тому одна з провідних викладачок тоді ще Київського музичного училища (від 2008 р. – Київський інститут музики) імені Рейнгольда Глієра Жанна Андріївна Литвиненко виступила з ініціативою запровадити цей напрямок підготовки фахівців і в закладах середньої спеціальної ланки музичного навчання. З цією метою вона у 1998 році заснувала навчальний лекторій «Класики – нащадкам», у якому «наживо» виконувані музичні твори супроводжують фахові коментарі («усні анотації») студентів теоретичного відділення Інституту музики. Та й виконання творів теж здійснюється зусиллями студентів цього вишу.

Тож, 6 листопада ц.р. у приміщенні київського Музею Миколи Лисенка відбулася перша лекція-концерт ювілейного – 20-го сезону музичного лекторію «Класики – нащадкам». Художнім керівником цього проекту традиційно виступила викладач-методист, керівник лекторської практики студентів інституту Ж. Литвиненко, а його координатором – молодший науковий співробітник музею О. Коваль.

Програма лекції-концерту цілковито складалася з творів українських композиторів – фундатора української національної «академічної» музики М. Лисенка, його старших сучасників – С. Гулака-Артемовського і П. Сокальського, митців ХХ ст. М. Скорульського, М. Коляди, К. Мяскова, Ю. Знатокова і сучасних українських композиторів О. Костіна й М. Скорика.

Лекторами були студентки теоретичного відділення Сніжана Білоножко (4 курс), яка супроводжувала фаховими коментарями виконання творів М. Лисенка, його сучасників і твори М. Скорульського, і Наталія Шарай (3 курс), яка представляла твори композиторів ХХ–ХХІ століть.

Справжньою «родзинкою» вечора було виконання ІІІ частини («Menuetto») Квартету ре мінор М. Лисенка – твору, за стилем не типового для композитора. Написаний Лисенком ще у студентські роки як одна з навчальних, «академічних» робіт, він витриманий у стилістиці раннього класицизму, тим самим успоріднюючись із доробком українських композиторів ХVIII ст. (насамперед, з інструментальними творами М. Березовського і Д. Бортнянського). Утім використання в цьому творі української народної пісні («Ой під горою, під перевозом») і пронизування усієї інтонаційної тканини твору характерно українським народним мелосом вже свідчать про те, що навіть у своєму учнівському творі Лисенко постав яскраво національним композитором.

Опус прозвучав у якісному виконанні струнного квартету в складі студентів 3 курсу Анастасії Ніфантьєвої (І скрипка), Івана Матлаєва (ІІ скрипка), студента 2 курсу Вільяма Крапивкіна (альт) і студентки 1 курсу магістрату Марії Яковенко (віолончель). Усі вони – вихованці викладача-методиста Валентини Бондаренко.

Досить яскраве враження справило виконання студенткою 4 курсу Ориною Веселовською (клас заслуженого діяча мистецтв України Тамари Коваль) романсу М. Скорульського «В тумані сліз» на поезію В. Сосюри, студенткою 2 курсу Анною Шемейко (клас викладача-методиста Катерини Мамчур) Романсу Оксани з опери С. Гулака-Артемовського «Запорожець за Дунаєм» (концертмейстер – дипломант міжнародних конкурсів Олена Березовенко), студенткою 3 курсу Беллою Бауман (клас викладача-методиста Олени Бондаренко) етюду-картини «Бузкове вино» О. Костіна для фортепіано.

Відмітною барвою концерту стало й виконання творів у перекладенні для домри вихованцями викладача-методиста Анісії Козлової – студентками 4 курсу Вікторією Засідкою (українська народна пісня «Діброва зелена» в обробці М. Скорика) і Анітою Карнаушенко («Анданте» Ю. Знатокова, що є перекладенням для домри та фортепіано ІІ частини Концерту для скрипки з оркестром № 2 цього відомого українського композитора). Концертмейстер – Людмила Слободянюк.

Загалом у концерті прозвучало 17 творів різних жанрів, стилів і творчих епох, але об’єднала їх спільна належність до української культури, шлях у майбуття якій торують не лише визнані митці, але й молода зміна музикантів-виконавців – вихованців Київського інституту музики імені Рейнгольда Глієра. Концерт 6 листопада це впевнено підтвердив.

Лишається побажати музичному лекторію «Класики – нащадкам» не збавляти естетичних та інтелектуальних обертів у подальших лекціях-концертах. Адже цей сезон – ювілейний, що вже само по собі є відповідальним!

Олександр РІЗНИК