Червень у Національній опері

0
Share Button

У перший місяць літа на шанувальників академічного мистецтва очікують репертуарні оперні та балетні вистави, серед яких і національна, і світова класика, а також прем’єра нового балету «За двома зайцями» з музикою Юрія Шевченка

29 та 30 червня. Юрій Шевченко «За двома зайцями»

Юрій Шевченко

Улюблена багатьма поколіннями п’єса Михайла Старицького, закарбована у блискучій екранізації режисера Віктора Іванова та у мюзиклі Вадима Ільїна, відтепер матиме і балетну версію. Автор музики цього нового балету, композитор Юрій Шевченко – заслужений діяч мистецтв України, багаторазовий лауреат «Київської пекторалі», лауреат Премії імені Миколи Лисенка, автор музики до численних спектаклів, теле- і радіовистав, а також низки успішних балетів, створених, зокрема, й у співпраці з канадським колективом фольклорного танцю «Шумка», і з Національною оперою України. Власне, з огляду на заявлені в анонсах імена авторів майбутнього спектаклю, можна сподіватися на чудову прем’єру: диригент-постановник балету – Володимир Кожухар, балетмейстер-постановник – Віктор Литвинов, художник-постановник – Сергій Маслобойщиков, художник костюмів – Ганна Іпатьєва.

4 червня. Микола Лисенко. «Наталка-Полтавка»

«Наталка-Полтавка» незмінно присутня у репертуарі Національної опери, починаючи з 1936 року. І щоразу ця перлина української опери збагачувалась театральною естетикою свого часу. З 2012 року опера йде у редакції Анатолія Солов’яненка (сценічна редакція) та Мирослава Скорика (музична редакція). Мирослав Скорик дещо скоротив увертюру, в оркестр увів нові музичні інструменти, збагатив музичну фактуру, базуючись на музичному матеріалі Лисенка, дописав інтермедію між першим і другим актами. Для надання більшої динамічності дії було скорочено текст і кількість куплетів у багатьох музичних номерах. Сцени весільного обряду з уведенням хорів «Ой приляж, Наталко», «Ой глянь, мати», «І скинь, бо не годиться» створені за консультацією знавця українських традицій Миколи Буравського. Для фіналу Мирослав Скорик дописав танцювальні номери. Сценічне оформлення виконав львівський художник Михайло Риндзак. Головний режисер Національної опери України Анатолій Солов’яненко зауважив, що, звертаючись до опери, він насамперед думав про підростаюче покоління: «Саме з цього твору у дітей шкільного віку починається знайомство з українським оперним театральним мистецтвом. Сподіваюся, у нашій інтерпретації опера стала яскравішою й виразнішою. У постановці я змістив акцент від туги, сліз і страждань до світлого, життєрадісного побуту. Я намагався надати опері позитивного забарвлення, звернути увагу на українські обряди, наповнити спектакль гумором і душевністю».

“Наталка Полтавка”. Сцена з вистави

Головні партії у червневій виставі виконують: Тамара Калінкіна (Наталка), Анжеліна Швачка (Горпина Терпилиха), Богдан Тарас (Виборний Макогоненко), Павло Приймак (Возний Тетерваковський), Сергій Скочеляс (Петро, коханий Наталчин) та ін.

8 червня. Адольф Адан. «Корсар»

Лібрето Віктора Яременка та Юрія Станішевського. Диригент-постановник – Олексій Баклан. Балетмейстер-постановник – Віктор Яременко. Художник-постановник – Марія Левитська. Постановку романтичного балету Адана, здійснену відомим танцівником Віктором Яременком на сцені Національної опери України, було присвячено 75-річчю київського балетного коллективу. Віктор Яременко створив нову редакцію, дбайливо зберігши перлини першоджерела, водночас творчо використавши досвід петербурзького хореографа, професора Петра Гусєва, який ще на початку 1950-х років зробив сміливий крок до перетворення переважно пантомімічних чоловічих ролей, зокрема Конрада, на яскраво танцювальні. У постановці Яременка з’явилося чимало нових оригінальних хореографічних епізодів. До того ж, Віктор Яременко свого часу виконував головну партію – його відоме па-де-де з «Корсара», яке він з успіхом танцював на всіх континентах, принесло йому 1987 року перемогу та Золоту медаль на Міжнародному конкурсі артистів балету в Японії.

9 червня. Джакомо Пуччіні. «Турандот»

Для втілення шедевра Пуччіні «Турандот» на сцені Національної опери України з ініціативи Посольства Італії в Україні у 2003 році було запрошено відомого італійського режисера Маріо Корраді. Відзначаючи високий професійний рівень київської трупи, маестро Корраді з особливим захопленням говорив про роботу художника-постановника Марії Левитської, підкресливши, що їй вдалося на диво витончено передати особливий екзотичний колорит вистави.

Головні партії у червні виконають: Тетяна Анісімова (Принцеса Турандот), Андрій Романенко (Принц Калаф), Ольга Нагорна (Лю, юна рабиня), Богдан Тарас (Тимур).

10 червня. Вінченцо Белліні. «Норма»

Прем’єра опери «Норма» в Національній опері України відбулась у 2007 році. Режисер-постановник – Анатолій Солов’яненко. Диригент-постановник – Миколя Дядюра. Найвідомішим «хітом» із цього невмирущого беллініївського шедевра є славнозвісна каватина Норми «Casta Diva». Але й уся опера – це дві години розкішних мелодій, поданих як сольні арії, дуети, тріо, хори. Музичний каркас опери фактично утримують три героя і їхні складні, віртуозні партії – верховна жриця друїдів Норма (сопрано), її суперниця у коханні Адальжіза (сопрано) та римський проконсул Полліон (тенор).

Норма – Вікторія Ченська

Головні партії у червні виконають: Вікторія Ченська (Норма), Сергій Пащук (Полліон), Тетяна Пімінова (Адальжіза), Сергій Ковнір (Оровез), Ольга Матушенко (Клотильда), Олександр Дяченко (Флавій).

11 червня. Людвіг Мінкус. «Дон Кіхот»

У Києві «Дон Кіхот» уперше був поставлений 1927 року, відтоді змінилося п’ять його редакцій. Нинішню версію знаменитого балету здійснив балетмейстер театру Віктор Литвинов, який орієнтувався у на постановку Маріуса Петіпа.

Головні партії виконують: Владислав Іващенко (Дон Кіхот), Микита Соколов (Санчо Панса), Ксенія Новікова (Мерседес).

16 червня. Джузеппе Верді. «Набукко»

На київській сцені вистава постала 1993 року. З «Набукко» київська трупа багато й успішно гастролювала за кордоном. Утім через те, що виконавці головних партій пішли зі сцени, опера, на жаль, припинила сценічне життя. Тож за нове прочитання драматичного сюжету й надзвичайно потужного музичного матеріалу взявся головний режисер театру Анатолій Солов’яненко разом із головним диригентом Миколою Дядюрою. Прем’єра «Набукко» на сцені Національної опери відбулася у березні 2016 року, і з того часу оперу супроводжує успіх.

Художник-постановник – головний художник театру Марія Левитська. Хормейстер-постановник – головний хормейстер Богдан Пліш. У головних партіях: Петро Приймак (Набукко), Вікторія Ченська (Абігайль), Алла Позняк (Фенена), Андрій Романенко (Ісмаель).

28 червня. Семен Гулак-Артемовський. «Запорожець за Дунаєм»

Нинішня редакція опери Семена Гулака-Артемовського «Запорожець за Дунаєм» створена головним режисером театру Анатолієм Солов’яненком (сценічна версія) і композитором Мирославом Скориком (музична редакція). Прем’єра відбулася у лютому 2015 року. Сценографією вистави, а також костюмами героїв займалася Марія Левитська – головний художник театру. Спеціально для вистави створено понад 250 костюмів і майже 3000 квадратних метрів живопису. Окрім того, сценічне дійство збагачене низкою хореографічних композицій, які поставила художній керівник балетної трупи Аніко Рехвіашвілі. Хормейстер-постановник – Богдан Пліш. Диригент-постановник – Микола Дядюра.
У головних партіях: Богдан Тарас (Іван Карась), Наталя Николаїшин (Одарка), Дмитро Кузьмин (Андрій), Ксенія Бахрітдінова (Оксана), Ігор Мокренко (Султан).

За матеріалами прес-релізу

На головному фото – сцена з вистави “Набукко”

Фото надані Національною оперою УКраїни

Share Button