Другий всеукраїнський конкурс імені Тараса Кравцова: знайти себе в музиці

12
Share Button

15 лютого 2017 року Всеукраїнський конкурс із теорії музики імені Тараса Кравцова для студентів мистецьких навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації та учнів середніх спеціалізованих музичних шкіл, започаткований ХНУМ ім. Івана Котляревського, уже вдруге гостинно відчинив двері для юних учасників і гостей.

Урочистому відкриттю заходу передував музичний епіграф – два твори з циклу Тараса Кравцова «Хорові акварелі», які виконав студентський хор Харківського національного університету мистецтв імені Івана Котляревського під орудою дипломанта Всеукраїнського конкурсу хорових диригентів Олексія Фартушки (художній керівник – заслужений діяч мистецтв України Сергій Прокопов). Піднесене звучання музики Майстра в день свята «зустрічі поколінь», Стрітення Господнього, несподівано набуло символічного значення і сприйнялося як дружнє запрошення корифея до початку творчого діалогу із молоддю.

Наші корифеї – Тарас Кравцов

У привітанні ректора ХНУМ імені Івана Котляревського, Почесного громадянина міста Харкова, народної артистки України, кандидата мистецтвознавства, професора Тетяни Вєркіної на адресу учасників зазначалося, що історія університету «цьогоріч поєднує відразу дві унікальні дати – 100-річчя з дня заснування ХНУМ імені Івана Котляревського та 95-річчя від дня народження університетського корифея, видатного українського вченого, відомого композитора й по-справжньому непересічної Людини – Тараса Кравцова. …Його безмірна відданість високій мистецькій справі стає зразковою для сучасного покоління музикантів». Усім учасникам заходу Тетяна Вєркіна, побажала успіхів, творчої наснаги і справжніх перемог.

Зі щирими напутніми словами до учасників звернулися також викладачі ХНУМ імені Івана Котляревського: голова журі заслужений діяч мистецтв України, декан виконавсько-музикознавчого факультету, професор кафедр теорії музики, композиції та інструментування Сергій Турнєєв, завідувачка кафедри інтерпреталогії та аналізу музики, доктор мистецтвознавства, професор Людмила Шаповалова, завідувач кафедри композиції та інструментування, народний артист України, професор Володимир Птушкін.

Презентація диска з творами Тараса Карвцова

Під час проведення заходу відбулися дві презентації, пов’язані з постаттю видатного українського музикознавця й композитора: книги «Т. С. Кравцов: спогади, події, дати життя та творчості: на честь 95-річчя з дня народження» (автор-упорядник – Наталя Мукомол), а також спеціально виданого на честь ювілею диска з аудіозаписами творів Тараса Кравцова.

Журі конкурсу

До складу оргкомітету й журі конкурсу увійшли знані музикознавці, композитори, а також провідні спеціалісти кафедри теорії музики ХНУМ імені Івана Котляревського: завідувачка кафедри теорії музики, доктор мистецтвознавства, професор Неоніла Очеретовська (голова оргкомітету), заслужений діяч мистецтв України, декан виконавсько-музикознавчого факультету, професор Сергій Турнєєв (голова журі), кандидат мистецтвознавства, професор Галина Полтавцева, кандидат мистецтвознавства Григорій Ганзбург, кандидат мистецтвознавства, доцент Наталія Беліченко, кандидат мистецтвознавства, доцент Марія Борисенко, старший викладач Олена Пінчук.

За рішенням журі лауреатом І премії Другого всеукраїнського конкурсу імені Тараса Кравцова став Юрій Седлецький (ХССМШ-І), ІІ премію отримала Єлизавета Сіренко (Харківське музичне училище імені Бориса Лятошинського), а звання лауреата ІІІ премії здобула Єлізавета Гросова (Дніпровський музичний коледж імені Михайла Глінки). Приз «Надія» вибороли Анастасія Смолякова (ХССМШ-І) і Максим Майборода (Дніпровський музичний коледж ім. М. Глінки).

***

Своїми враженнями й міркуваннями про змагання, його специфіку, отримані результати і перспективи, поділилася член Оргкомітету й журі конкурсу, кандидат мистецтвознавства, професор кафедри теорії музики ХНУМ імені Івана Котляревського, представниця наукової школи Тараса Кравцова Галина Полтавцева:

«Важко переоцінити ідею організації всеукраїнського конкурсу з теорії музики імені Тараса Кравцова, висунуту й розроблену доцентом кафедри теорії музики ХНУМ Наталією Беліченко. Як показала практика двох турнірів, що відбулися на базі харківського університету мистецтв у 2016 і 2017 роках, ця ідея зацікавила й об’єднала десятки юних теоретиків: учнів старших класів та курсів середніх спеціальних навчальних закладів (тобто майбутніх абітурієнтів консерваторій, а подекуди уже і студентів) – з усієї України. Уперше в історії вітчизняної музичної освіти студенти-теоретики мають нагоду випробувати свої сили в освоюваній професії (до цього часу таку прерогативу мали тільки музиканти-виконавці), визначитися з особистими досягненнями й упущеннями, взяти участь у загальному рейтингу, натомість, теорія музики – можливість висунути належний за рівнем складності матеріал, здатний виявити талант справжнього теоретика.

Конкурсні завдання відповідають двом базовим навчальним дисциплінам середньої освіти – сольфеджіо та гармонії. Утім, як показала практика, ці предмети привертають увагу студентів виконавських спеціальностей (що є важливим, оскільки учасники конкурсу перебувають на порозі вибору майбутньої професії). Виконання конкурсних завдань вимагає від учасників розвиненого музичного слуху й технічної підготовки у гармонізації мелодії або аналізу музичного тексту, а також теоретичної й історичної обізнаності у сфері гармонії. Пріоритетним у завданнях є творче начало і здатність до теоретичних узагальнень.

Колеги-викладачі музичних училищ України. Зліва направо: Олег Нагорний (Кропивницький), Людмила Пікаш (Полтава), Григорій Ганзбург і Галина Газдюк (Харків), Лариса Гонтова (Дніпро)

Як матеріал І туру конкурсу було запропоновано українську народну пісню із завданням її гармонічної варіаційної обробки в умовах від 2 до 5 голосів. Альтернативою вибору цього творчого завдання стало створення п’єси на поетичну триголосну тему Тараса Кравцова «Одцвіли фіалки» (з хорового циклу «Хорові акварелі»).

На підсумковому, «очному» турі конкурсу, що відбувався безпосередньо у присутності журі, юні учасники гармонізували невелику мелодію, проте в обмежений проміжок часу – 30 хвилин. Отже, критерій технічності був витриманий і тут.

Не менш цікавими і відповідальними були запропоновані теми завдань із гармонічного аналізу музичного тексту під час вступного туру, котрі у своїй сукупності мали на меті висвітлення гармонічної мови музичного твору. Третє завдання конкурсу – робота з науковим джерелом, письмові, а далі, на другому турі, й усні роздуми на одну з проблем теорії гармонії, піднятих Тарасом Кравцовим у монографії «Гармонія в системі інтонаційних зв’язків» і низці деяких його статей. Завдання досить важке, оскільки йдеться про фундаментальні й заразом із тим проблемні питання сучасної гармонічної науки. Йдеться також про здатність до письмового та усного наукового слова з його абстрактно-понятійним характером мови. Для учасників конкурсу це практично перший досвід такого роду, що вимагає серйозної ґрунтовної підготовки, але завдяки якому теоретик формується у професійній повноті, єдності практичної майстерності й здатності до теоретичної рефлексії.

Безсумнівну цікавість і певну напруженість викликали конкурсні завдання із сольфеджіо, зокрема, написання двоголосного диктанту. Його перше речення виконувалося цілісно, друге – фрагментарно, у вигляді послідовних фрагментів верхнього й нижнього голосів (відсутній голос пропонувалося дописати).

Специфіку конкурсу також визначила робота журі із шести викладачів кафедри теорії музики. Члени журі здійснювали оцінювання за шістьма складниками двох турів, після чого виводився середній арифметичний бал. Боротьба була чесною. Варто наголосити, що переможцю змагання вдалося відірватися від володаря другої премії менше ніж на 1 бал! Тим більш урочисто пройшла завершальна процедура конкурсу – підбиття підсумків, нагородження переможців та їхніх педагогів, призові заохочення найбільш успішних учасників, вручення дипломів і сертифікатів.

Нагородження лауреата І премії Юрія Седлецького

Всеукраїнські конкурси теоретиків, організовані в ХНУМ імені Івана Котляревського, демонструють свою життєздатність. Рівень завдань і рівень роботи журі виявилися дійсно гідними імені видатного українського музиканта, вченого й педагога Тараса Кравцова, а його праці в руках творчого колеги Наталії Беліченко послужили прекрасним джерелом для конкурсних завдань. Вагомим результатом виконаної роботи можна вважати той факт, що шість учасників і лауреатів Першого конкурсу імені Тараса Кравцова наразі є студентами ХНУМ імені Івана Котляревського.

Конкурс викликав інтерес серед педагогів-теоретиків України, які готували своїх учнів до участі у творчих змаганнях. Про це свідчить приїзд деяких викладачів безпосередньо до Харкова і висловлена потреба в регулярному обміні методичним досвідом. Так народилася ідея: проведення  спільно з теоретичним конкурсом для студентів також і засідань «круглого столу» з методичних питань для колег-педагогів, яку вперше вдалося, хоча й не в повному обсязі, втілити вже цьогоріч».

***

Із відгуків учасників і гостей ІІ Всеукраїнського конкурсу з теорії музики імені Тараса Кравцова:

«Хочу подякувати за набутий досвід, адже ті завдання, які ми виконували є оригінальними, креативними та творчими. Цей конкурс доводить ще раз те, що до кожного питання можна знайти новий підхід, нові відповіді. Це надихає на нові відкриття та звершення».

Єлізавета Сіренко – лауреат ІІ премії

«Враження залишилися винятково позитивні, оскільки ми, учасники, мали можливість проявити себе не лише як дослідники різноманітних питань, а й показати свої композиторські здібності, творчий потенціал».

Вікторія Данилишин, учасниця конкурсу (Тернопіль)

«Щиро дякую натхненникам та організаторам Конкурсу за присвяту незабутньому Учителю, за щирість і високий професіоналізм. Усім нам – здоров’я, великих здобутків, творчої співпраці!»

Марія Гайда-Бородай, викладач-методист вищої категорії Тернопільського обласного державного музичного училища імені Соломії Крушельницької.

«Другий Всеукраїнський конкурс імені Тараса Кравцова, що відбувся на базі ХНУМ імені Івана Котляревського дав добрі наслідки для учасників – студентів спеціальних навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації. Він дозволив конкурсантам у публічно-концертній ситуації об’єктивно оцінити свої професійні індивідуальні якості, визначити перспективи свого подальшого розвитку.

Водночас, надзвичайно корисними і цікавими для викладачів музичних училищ, що прибули з різних міст разом зі своїми учнями, були робочі контакти, дискусії, присутність і спостереження за процесом змагань.

Особливо цінною вважаю конференцію за “круглим столом”, в якій брали також участь провідні викладачі кафедри теорії музики ХНУМ. Питання, доповіді, що обговорювалися, торкалися проблемних, а подекуди і болісних моментів повсякденного педагогічного буття.

Висловлюю особисту подяку організаторам Конкурсу за якісну, ретельну і чітку роботу усіх ланок змагання: від високопрофесійної і об’єктивної роботи журі до забезпечення гостей необхідними побутовими умовами».

О.П.Нагорний, викладач-методист вищої категорії Кіровоградського музичного училища (м. Кропивницький).

Максим Майборода, володар призу «Надія»

Із відгуків лауреатів І Всеукраїнського конкурсу ім. Т. Кравцова:

«У музичному училищі я навчалася на двох відділах одночасно – фортепіанному й теоретичному, – тому мені досить важко було визначитися зі спеціальністю у виші. Конкурс імені Тараса Кравцова розставив усе по своїх місцях. Він допоміг не тільки зупинити свій вибір на музикознавчому факультеті ХНУМ імені Івана Котляревського, але й розкрити свій внутрішній потенціал, про який я навіть і не здогадувалася. Наприклад, тільки під час підготовки до конкурсу я зрозуміла, наскільки цікаво уважно аналізувати твори різних композиторів. Я вдячна конкурсу за те, що допоміг мені знайти себе в музиці».

Олександра Шара, лауреат 1 премії конкурсу 2016 р.(Миколаїв–Харків)

Учасники круглого столу

«Підготовка до Першого конкурсу імені Тараса Кравцова значно розширила мої знання в сфері гармонії. Для успішного виконання конкурсних завдань, які були дуже нелегкими, мені довелося багато працювати, просуваючись за межі навчальної програми, оскільки я був студентом нефахової спеціалізації “Оркестрові духові інструменти”. Робота з аналізу творів також була здебільшого новою для мене.

Цьогоріч я перейшов на спеціалізацію “Теорія музики”, тому можна сказати, що конкурс імені Тараса Кравцова вплинув на мій професійний вибір.

Бажаю конкурсу й надалі відкривати нові горизонти для молоді!»

Андрій Дашков, лауреат 2 премії конкурсу 2016 р.(Дніпро)

Наталія БЕЛІЧЕНКО
Фото надані автором статті

Share Button