IV Фестиваль-премія «ГРА» і його переможці

102

4 грудня в Київському національному академічному театрі оперети відбулась головна театральна подія року: IV Фестиваль-премія «ГРА» оголосив лауреатів

Урочиста театралізована церемонія відбулася у вузькому колі театральної спільноти, проте з онлайн-трансляцією для всіх охочих у режимі реального часу.

Лідерів визначило міжнародне журі у шести загальних номінаціях: «За найкращу драматичну виставу», «За найкращу виставу для дітей», «За найкращу музичну виставу у жанрі опери/оперети/мюзиклу», «За найкращу хореографічну/балетну/пластичну виставу», «За найкращу камерну виставу (до 150 глядачів)», «За найкращу пошуково-експериментальну виставу (на перетині театральних/мистецьких жанрів)». А також у шести індивідуальних номінаціях: «За найкращу жіночу роль», «За найкращу чоловічу роль», «За найкращу режисерську роботу», «За найкращу сценографію», «За найкраще пластичне рішення вистави», «За найкраще музичне рішення вистави».

До складу міжнародного журі увійшли знані театральні діячі з п’яти європейських країн: Руї Мадейра (Португалія) – актор і режисер, художній керівник Театральної компанії міста Брага; Анна Корженьовська-Бігун (Польща) – докторка гуманітарних наук, упорядниця і наукова редакторка першого польського книжкового видання текстів Леся Курбаса «Łeś Kurbas. Pisma teatralne, Warszawa: Instytut Teatralny 2021»; Беньямінас Жельвіс (Литва) – співак, генеральний директор Каунаського державного музичного театру; Дайан Елшоут (Нідерланди) – танцівниця, хореографка, педагогиня, дослідниця й тренерка; Фредерік Поті (Франція) – режисер, актор, продюсер і генеральний директор Théâtre de la Massue, який працює у царині сучасного театру ляльок, упродовж 2004–2014 років – директор паралельної програми Авіньйонського фестивалю – фестивалю вуличного театру й нового цирку, представник східних країн у проєкті «Павільйони майбутнього» в Авіньйоні, що ініційований Théâtre de la Manufacture. Отже, у складі журі були представлені спеціалісти для кожної з шести номінацій / жанрів премії.

Церемонії оголошення передувала прес-конференція, під час якої Богдан Струтинський, голова НСТДУ, директор Фестивалю-премії «ГРА», зокрема, сказав: «Проводячи Фестиваль-премію “ГРА” протягом року, ми розуміємо, що сьогодні український театр міцнішає. Дуже хочеться, щоб на ці явища звернула увагу і влада. Мета фестивалю – об’єднати український театр, що в нас поступово і виходить. Попри завершення IV Фестивалю-премії “ГРА”, – попереду у нас чимало роботи й бажання, щоб церемонія нагородження збирала повний Палац “Україна”. Сьогодні немає тих, хто програв, оскільки виграв увесь український театр, тому ГРАємо далі!»

Ще на початку жовтня «ГРА» активно готувалася до проведення фестивалю у Львові, як і було анонсовано при оголошенні шортлиста влітку. Але через форс-мажорні обставини, спричинені пандемією COVID-19, фінальний показ вистав довелося екстрено перемістити у формат online, де з 20 листопада до 2 грудня охочі могли передивитися 12 вистав-фіналістів. Однак навіть ці обставини не завадили прилетіти до Києва членам міжнародного журі, які весь останній тиждень переглядали спектаклі й визначались із переможцями.

Дайан Елшоут зауважила: «Усі переглянуті мною вистави – цілком на часі й актуальні сьогодні. Їхня енергетика відчувалась навіть через екран комп’ютера».
Фредерік Поті відзначив: «Українські актори та режисери мають сміливість висловлювати власну позицію зі сцени».

«Я вражений високою якістю українських вистав, сміливістю ідей режисерів. Це взагалі чудова і влучна ідея – зібрати всі українські театри у Фестиваль-премію “ГРА” і таким чином стимулювати розвиток української театральної справи», – наголосив Руї Мадейра.

«Фестиваль-премія “ГРА” сьогодні демонструє різноманітні новітні, інноваційні форми розвитку українського театру, задає справжні тренди, “формулює” напрямки його розвитку. Цьогорічна “ГРА” наочно показала, що відбулася децентралізація, адже в шортлисті, який було запропоновано міжнародному журі для остаточного вибору переможців, було три вистави зі Львова, по одній із Тернополя, Одеси, Луцька, міст Рівного і Берегового й лише дві з Києва, плюс дві умовно київські вистави, зроблені у форматі відеоверсій. “ГРА” за чотири роки існування перетворилася на унікальний кейс, що охоплює всю театральну мапу країни: від кордону до кордону, від маленького містечка до столиці, від державних форм власності до абсолютно незалежних проєктів. “ГРА” з кожним роком набирає обертів. У ній бути престижно. ГРАти хочуть усі правдиві Люди Театру, оскільки вони того варті й це усвідомлюють. Вибір же міжнародного журі, яке повністю змінюється кожного фестивалю, – це тільки остаточно підтверджує», – поділилася думками голова експертної ради Ольга Стельмашевська.

Нагадаємо: засновником всеукраїнського Фестивалю-премії “ГРА” (GRA – Great Real Art) є Національна спілка театральних діячів України – активний стейкхолдер у культурному (театральному) житті країни. Команда під керівництвом Богдана Струтинського за останні п’ять років ініціювала і реалізувала низку важливих проєктів, які мають величезне значення для культурного життя України (20 сезонних шкіл та 20 семінарів із різних напрямків театральної діяльності, до яких долучилося понад тисячу осіб; лабораторія драматургії НСТДУ; засновано 3 фестивалі; реалізовано 11 грантових програм тощо). І в основному це робота з молоддю – майбутнім українського театру.

Фестиваль-премія “ГРА” – один із найрезонансніших заходів, який проводиться на конкурсній основі раз на рік за підсумками минулого календарного року. Цьогоріч театри представляли прем’єри, що вийшли у період з 1 січня до 31 грудня 2020 року. Заявки надходили з усіх регіонів України від різних за формою власності й форматом роботи, але обов’язково – професійних театральних колективів. Далі експертна рада фестивалю (складається із відомих і компетентних театральних критиків, театро- та музикознавців) обрала 30 найкращих. Саме вони потрапили до лонглиста і продовжили боротьбу. Протягом травня–липня експерти подорожували містами України й переглядали вистави з лонглиста наживо. У липні було оприлюднено шортлист із 12-ти спектаклів, які пройшли до фінальної частини.

Лауреати ІV Всеукраїнського театрального Фестивалю-премії «ГРА»

Загальні номінації

«За найкращу драматичну виставу»

«Це дитя», Закарпатський обласний угорський драматичний театр (м. Берегове)

«За найкращу виставу камерної сцени»

«Філоктет. Античний рейв», Львівський академічний драматичний театр імені Лесі Українки

«За найкращу виставу для дітей»

«А хай то качка копне», Тернопільський академічний обласний театр актора і ляльки

«За найкращу музичну виставу у жанрі опери/оперети/мюзиклу»

«Лис Микита», Львівський національний академічний театр опери та балету імені Соломії Крушельницької

«За найкращу хореографічну/балетну/пластичну виставу»

«VIÑO», Київський академічний театр драми і комедії на лівому березі Дніпра

«За найкращу пошуково-експериментальну виставу»

«Чорнобильдорф», Лабораторія сучасної опери Opera Aperta

Індивідуальні номінації

«За найкращу жіночу роль»

Оксана Цимбаліст за роль Афродити у виставі «Філоктет. Античний рейв»

«За найкращу чоловічу роль»

Василь Сидорко за роль Ероса у виставі «Філоктет. Античний рейв»

«За найкращу режисерську роботу»

Роман Григорів та Ілля Разумейко за виставу «Чорнобильдорф»

«За найкращу сценографію»

Роман Григорів та Ілля Разумейко за виставу «Чорнобильдорф»

«За найкращу хореографію»

Христина Слободянюк за виставу «Чорнобильдорф»

«За найкраще музичне рішення вистави»

Роман Григорів та Ілля Разумейко за виставу «Чорнобильдорф»

За матеріалами пострелізу

Фото Артема ГАЛКІНА