ХХVII «Харківські асамблеї» на честь Людвіга ван Бетховена

277
Share Button

«Світ, що змінюється, породжує героїв» (прислів’я), – або повертає тих, які на всі часи…

2020-й «коронований» планетарний рік у музичному світі збігся зі святкуванням визначної дати 250-річчя від дня народження віденського класика Людвіга ван Бетховена – короля творчих новацій, велетня художньої думки, який відкрив нову еру звука, форми, жанру, стилю, музичного буття!

Саме він був обраний цьогорічним героєм мистецьких заходів, що відбулися в Європі та на інших континентах. Європейським Бетховенським центром традиційно став Бонн, де народився композитор. До ювілейних свят боннський Музей Бетховена (Beethoven-Haus) запропонував міжнародний онлайн-проєкт «Бетховен скрізь», до якого приєдналися 18 культурних установ семи країн, серед них – Карнегі-хол, Deutsche Grammophon, Karajan-аkademie Берлінської філармонії, оркестри Великої Британії тощо. Цей проєкт, що включив віртуальну подорож музеєм, містом класика, виставки, просвітницькі програми за участю бетховенознавців, триває і зараз, завершуючи Рік Бетховена.

На честь композитора започатковано також низку інших міжнародних мистецьких ініціатив – грандіозну відеосерію «Глобальна Ода до радості», новий формат «Зміни» у межах найпрестижнішого бетховенського фестивалю в Бонні, онлайн-читання, конференції, симпозіуми. Їхній дистанційний формат надав чудову можливість об’єднати навколо імені композитора величезну інтернет-аудиторію і вражаюче вплинути на сучасну культуру. Символічно, що саме Бетховен, який віршами Фрідріха Шиллера у фіналі Дев’ятої симфонії – Європейському гімні – закликає обійнятись мільйони, став консолідуючою постаттю для роз’єднаного «коронованого світу». Адже більшість концертних програм, за винятком медіавиступів музикантів у порожніх концертних залах, через пандемію було скасовано, так само як фестиваль у Бонні, який перенесено на наступний рік.

Тому унікальним для України за масштабом, концепцією, високим художнім і професійним рівнем став осінній XXVII Міжнародний музичний фестиваль «Харківські асамблеї» на честь Людвіга ван Бетховена, базою проведення якого традиційно став Харківський національний університет мистецтв імені Івана Котляревського. Цей захід, по-перше, єдиний представляє сьогодні Україну у престижній Європейській асоціації фестивалів EFA, по-друге, попри карантин, відбувся майже у повному обсязі завдяки новому дистанційному формату, а по-третє, об’єднав провідних музикантів світу, перетворивши Харків на український центр бетховенських свят і класичної музики.

На урочистому відкритті фестивалю його художній керівник, ініціаторка й натхненниця, видатна українська мисткиня і громадська діячка – ректорка ХНУМ імені Івана Котляревського, народна артистка України, професорка, кандидатка мистецтвознавства, володарка Ордена «За заслуги» ІІ, ІІІ ступенів, Почесна громадянка міста Харкова Тетяна Вєркіна зазначила: «Пандемія допомогла нам об’єднати мільйони, як і закликав нас у своїй музиці великий класик, а через онлайн трансляції фестивальних програм ми тепер об’єднуємося не тільки з вами, дорогі харків’яни, а й з усією Україною та іншими країнами світу».

До учасників П’ятого міжнародного конкурсу виконавців, що традиційно пройшов у рамках фестивалю і теж мав дистанційну форму, Тетяна Вєркіна звернулася з привітанням: «Дистанційний формат довів, що музиканти незламні: вони змогли довести задумане до кінця. Щиро дякую членам журі за професіоналізм, творчу підтримку та об’єктивне оцінювання. Дуже приємно, що наші учасники побачили видатних музикантів з усього світу від Канади та США до України. Дякую викладачам, які в умовах дистанційного навчання змогли підготувати студентів до конкурсних виступів на високому професійному рівні, концертмейстерам за творчу підтримку, допомогу у підготовці блискучих конкурсних номерів, та, звісно, учасникам за мужність і відданість мистецтву… Не втрачайте надію і пам’ятайте: доки в нас живе музика таких геніїв, як Бетховен, ми можемо подолати будь-які труднощі. Здоров’я та натхнення!»

Проведення цього потужного міжнародного форуму класичної музики в умовах онлайн уможливилось завдяки спільним зусиллям багатьох друзів, шанувальників, міжнародних партнерів. Серед них – Міністерство культури та інформаційної політики України, адміністрації облради та міськради Харкова, українські Ротарі-клуби, VERE Music Fund, агенції Music Review Ukraine та UKR Artists, Європейська асоціація молодіжних конкурсів EMSY, програма академічної мобільності Erasmus та інші, з якими сьогодні університет мистецтв плідно співпрацює.

«Пробний» коннектний формат XXVII асамблей виявився успішним завдяки спільній діяльності університетської команди організаторів і медіапартнерів – кандидатів мистецтвознавства Марії Бондаренко, Ірини Сухленко (арт-директора фестивалю, керівника БФ «Харківські асамблеї»), заслуженої артистки України Ганни Сагалової (арт-директора, члена журі Міжнародного онлайн конкурсу музичного мистецтва «Харківські асамблеї»), телепрограми КультУра та її ведучої, режисерки Олени Григор’євої, студії відеозапису «НН» міста Харкова на чолі з Євгеном Нємцовим, Юлією Гайворонською, які здійснили медіатрансляції фестивальних концертів (усі оприлюднені на youtube-каналі «Kharkiv Assemblies»).

До речі, випробування дистанційною формою подолали й усі інші творчі міжнародні проєкти харківського вишу (вони репрезентовані на медіаканалі офіційного сайту ХНУМ імені Івана Котляревського), у тому числі ті, що протягом 2020 року об’єдналися під емблемою «Харківських асамблей». Жоден із них не був скасований через пандемію. Це весняні асамблеї – юнацький Відкритий конкурс композиторів, виконавців, хорових диригентів, теоретична Олімпіада; літні асамблеї – дитячий Відкритий регіональний дистанційний конкурс фортепіанної музики «AURORA», в яких сумарно взяло участь біля 400 конкурсантів.

Програма осінніх двотижневих дистанційних асамблей виявилася традиційно різноманітною і цікавою: 18 медіаконцертів симфонічної, хорової, камерно-інструментальної, камерно-вокальної, фортепіанної музики Людвіга ван Бетховена та інших композиторів минулого й сучасності за участю всесвітньо відомих виконавців із 6-ти країн Європи, ведучі концертних програм – Ольга Губко, Таїсія Диняк, Вікторія Ніколюк, Олександр Лисичка; V Міжнародний онлайн-конкурс музичного мистецтва у двох вікових категоріях, номінаціях «Фортепіано» та «Контрабас» (!) із залученням міжнародного журі з 8-ми країн і конкурсантів з 11-ти країн Європи, Близького Сходу, Східної Азії, Північної і Центральної Америк; науково-практична дводенна конференція «Бетховен та ХХІ сторіччя: європейський простір мистецької освіти».

Кожна з цих подій окреслила різні грані, етапи, жанрово-стильові напрями бетховенської творчості, що стала наскрізною темою фестивалю.

Програму урочистого відкриття асамблей склали: Увертюра до балету «Творіння Прометея», ор. 43; Концерт для фортепіано з оркестром № 4, G-dur, ор. 58; Симфонія № 7, A-dur, ор. 92 у виконанні університетського Студентського симфонічного оркестру, диригент – заслужений діяч мистецтв України Юрій Янко (головний диригент – Юрій Насушкін, Україна–Іспанія, диригент-викладач Юрій Дяченко), солістка – заслужена артистка України Ганна Сагалова (фортепіано).

Закриттям і кульмінацією фестивалю став майже чотиригодинний «концерт-дайвінг» у фортепіанні сонати Людвіга ван Бетховена (прозвучало 9 сонат: №№ 13, 14, 17, 21, 27, 28, 30–32) в інтерпретації лауреатів міжнародних конкурсів, студентів і випускників класу фортепіано Тетяни Вєркіної – кандидатів мистецтвознавства, доцентів Марії Бондаренко, Олега Копелюка, Ігоря Седюка, а також Анастасії Гай, Олександра Панченка, Павла Гулевича, Павла Гмиріна, Максима Шадька. До слова, відомий український фортепіанний дует Олега Копелюка та Ігоря Седюка нещодавно отримав численні лауреатські нагороди на престижних європейських конкурсах в Італії, Німеччині, Фінляндії, Олександр Панченко – лауреатство на V конкурсі «Харківські асамблеї», обов’язковою умовою якого було виконання твору Бетховена.

Фестивальні програми щороку включають виступи вихованців класу Тетяни Вєркіної, деякі з них стали унікальними за змістом, як, наприклад, вечори фортепіанних транскрипцій (за авторством харківських музикантів) оркестрових творів Альфреда Шнітке, ансамблевих дво-, три-, чотириклавірних (!) концертів Йоганна Себастьяна Баха, всіх «Пісень без слів» Фелікса Мендельсона. Дев’ять «фортепіанних симфоній», як називають сонати композитора, для виконавців слугували наче гіпсом для скульптора, який, слідуючи бетховенським настановам, вибудовує музичну форму, драматургію цілого, «фортепіанний оркестр» та «оркестровий» чи навіть «органний» рояль. Цьогоріч піаністи перебували у надзвичайній атмосфері «один на один з інструментом» (яку полюбляв сам Бетховен), утім їхня «бетховенська промова» була адресована великій онлайн аудиторії, яка і після завершення асамблей у медіаконтенті продовжує збільшуватися.

Українські та зарубіжні музиканти також презентували інші масштабні монографічні бетховенські концерти: фортепіанних творів – загалом прозвучало двадцять сонат (із 32-х), 33 варіації на вальс Діабеллі, 32 варіації, «Багателі», «Аndante Favori» у виконанні лауреатів міжнародних конкурсів, професорів Костянтина Ліфшиця (Швейцарія, Велика Британія), Вольфганга Манца (Німеччина), доцента Ганни Сагалової (Харків), Назара Аддаті (Київ), учнів відділу спеціального фортепіано ХССМШ та студентів кафедри спеціального фортепіано ХНУМ; камерно-інструментальних ансамблів – струнних квартетів, фортепіанних тріо, дуетних сонат за участю студентів, магістрантів, аспірантів, викладачів кафедри камерного ансамблю ХНУМ, творчі керівники – завідувачка кафедри, кандидатка мистецтвознавства, доцентка Жанна Дедусенко, доцент кафедри оркестрових струнних інструментів Микола Удовиченко, за участю іспанського дуету «Діалог» – Юрія Насушкіна (скрипка) і Лідії Стратулат (фортепіано); віолончельної музики – за участю студентів і випускників класу віолончелі заслуженої діячки мистецтв України, професорки університету мистецтв Олени Щелкановцевої; вокальної музики – у виконанні студентів і випускників кафедри сольного співу та оперної підготовки ХНУМ, творчі керівники – заслужена діячка мистецтв України, професорка Наталія Говорухіна, заслужена артистка України, доцентка Світлана Клебанова.

Володимир Птушкін

Окремі концертні програми склали: Урочиста меса, тв. 123 Людвіга ван Бетховена у виконанні Симфонічного оркестру міста Лісабона (Португалія), Хору RTVE – Радіо й телебачення Іспанії, диригент – Педро Амарал (Португалія); творчий вечір композитора, піаніста, педагога, завідувача кафедри композиції та інструментування ХНУМ, народного артиста України, професора Володимира Птушкіна – у програмі прозвучали бетховенська «Хорова фантазія» для фортепіано, хору та оркестру, тв. 80, транскрипції творів Бетховена Симфонічний експромт «Пожартуємо з Бетховеном» Птушкіна, Л. Бетховен – Е. Таваккол, «Менует і Соната № 20» для квартету духових інструментів; вечір фортепіанних творів сучасних українських авторів Олександра Щетинського, Костянтина Бліоха (за фахом – фізика-оптика, який вперше брав участь у харківському фестивалі), солісти – лауреати міжнародних конкурсів Максим Шадько (Харків), Олег Безбородько (Київ); вечір джазових імпровізацій на теми Бетховена, автор і виконавець – кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри музичного мистецтва естради та джазу ХНУМ Сергій Давидов (фортепіано); музика для гітари від студентів і випускників класу гітари заслуженого артиста України, професора ХНУМ Володимира Доценка, а також гостей фестивалю – лауреатів міжнародних конкурсів Маргарити Ескарпи (м. Віго, Іспанія), Ференца Берната (м. Будапешт, Угорщина), Марка Топчія (Україна – США), стипендіатів програми Erasmus+ Ростислава Голубова, Анастасії Шнирьової (м. Харків, Україна); виступи стипендіатів Ротарі-клубів Харкова й Дніпра – студентів та аспірантів ХНУМ, лауреатів міжнародних конкурсів Олени Потарикіної (фагот), Анжели Согоян, Ольги Смоколіної (сопрано), Арсенія Ставицького (віолончель), Ростислава Голубова (гітара), Олександра Панченка, Максима Шадька (фортепіано).

Нарешті, до фестивального марафону приєдналися переможці V Міжнародного конкурсу «Харківські асамблеї».

У номінації «Фортепіано», перша вікова категорія: Роман Федюрко, Андрій Холодков, обидва – ІІ премія, Україна.

Юрій Насушкін і Лідія Стратулат

У номінації «Фортепіано», друга вікова категорія: Еліа Чечіно, І премія, Італія; Марія Народицька, ІІ премія, Україна–Німеччина, Максим Шадько, ІІ премія, Україна; Тетяна Донець, ІІІ премія, Україна–Ізраїль, Олександр Панченко, ІІІ премія, Україна; Маргарита Ушакова, диплом, Україна, Сніжана Коровіна, диплом + спецприз, Україна.

У номінації «Контрабас»: Шахов Микола, І премія, Україна–Німеччина; Вісенте Салас Рамірес, ІІ премія, Чилі–Австрія, Гедімінас Замульскіс, ІІ премія, Литва; Меняо Янг, ІІІ премія, КНР–Німеччина; Дмитро Рудик, диплом, Україна–Німеччина, Сергій Железняк, диплом, Україна, Бенджамін Самюель Гаріс, диплом, Мексика–США.

До складу журі входили відомі музиканти, серед них і випускники ХНУМ імені Івана Котляревського.

Номінація «Фортепіано»: Юрій Кот – народний артист України, завідувач кафедри спеціального фортепіано НМАУ імені Петра Чайковського, професор; Костянтин Ліфшиць – професор Університету прикладних наук і мистецтв міста Люцерна (Швейцарія), дійсний член Лондонської королівської академії музики (Велика Британія); Дмитро Назаренко – доктор музичних мистецтв, член Національної асоціації викладачів музики США, викладач школи-студії (Меріленд, США); Ганна Сагалова – арт-директорка Міжнародного конкурсу музичного мистецтва «Харківські асамблеї», заслужена артистка України, доцентка ХНУМ імені Івана Котляревського; Євген Сковородніков – художній керівник «Music Encore Concert Society» (Канада), володар звання «Steinwayartist», почесний доктор музики ХНУМ імені Івана Котляревського; Мілана Чернявська – заслужена артистка України, професорка фортепіано в Університеті музики та виконавських мистецтв у місті Граці (Австрія), професорка Міжнародної музичної академії в Князівстві Ліхтенштейн.

Номінація «Контрабас»: Петру Юга – викладач Вищої школи музики та сценічних мистецтв у місті Мангеймі (Німеччина); Володимир Чекалюк – заслужений артист України, доцент кафедри струнних інструментів ОНМА імені Антоніни Нежданової, концертмейстер групи контрабасів Національного одеського філармонійного оркестру; Антоніо Торрес Ольмо – викладач Conservatorio Superior de Música «Manuel Castillo» міста Севільї (Іспанія); Юрій Маркарян – артист оркестрів країн Європи, в тому числі Schönbrunn Theater, OP L’Orchestre Philharmonique Luxembourg та Lietuvos Nacionalinis Operos Ir Baleto Teatras; Назарій Стець – викладач класів контрабаса та камерного ансамблю НМАУ імені Петра Чайковського.

***

Ювілейний Рік Бетховена дійшов кінця, але урочистості на честь генія триватимуть і надалі, адже класика та її герої – «на всі часи», навіть у пандемію! І саме Бетховен цьогоріч вкотре довів світові, що є людська незламна воля, подолання будь-яких життєвих перешкод «через боротьбу до перемоги».

ХХVII «Харківські асамблеї» завершилися на життєствердному бетховенському до-мажорі Сонати № 32. І це не випадково, адже наступного року всесвітньо відомий український фестиваль класичного мистецтва святкуватиме 30-ліття від дня заснування …і, як завжди, з нами будуть наші незламні герої – Митці Духу, Думки та Волі!

Марія БОРИСЕНКО

Фото Людмили КАЗАКОВОЇ

Share Button