Конкурс «Odesa Musiс Olymp-2022» відбувся, – як «завдяки», так і «попри»

415

В Одесі завершився ІІІ Міжнародний конкурс «ОDESА MUSIC OLYMP», який уже вдруге проходить дистанційно. Майже водночас тривав, теж одеський і теж дистанційний, V Всеукраїнський музично-теоретичний конкурс

Обом музичним змаганням довелося з честю витримати нашестя ковіду та його карантинних заходів. Цього року конкурси точно мали б зупинитися через нашестя жорстокого агресора, через величезні випробовування війни. Але не зупинилися, не стали на паузу, як і не зупинився в Україні весь мистецький та освітній процес. Із очевидних цьому пояснень є, можливо, менш помітне, але й екзистенційне – стремління уберегти дитинство, юність від жахіть дійсності, не позбавити дітей ознак мирного життя і ще раз довести, що Україна, витримає, вистоїть і переможе.

Ось на це й були спрямовані прагнення і зусилля тих, хто тримає кермо споріднених між собою конкурсів. Їх засновниками та партнерами є одеські громадські організації «Odesa Musiс Olymp», «Асоціація Нова Музика», Національний комітет України Міжнародної Музичної Ради, Одеська філармонія, Фонд сприяння розвитку мистецтв і Музичний ліцей імені Петра Столярського.

Звісно, непорівняні навіть із минулорічними виявилися виклики перед «Odesa Musiс Olymp-2022» для його проведення. Значно ускладнилися пошук і залучення учасників, логістичні завдання, «зведення» банку конкурсних записів, комунікація з членами журі, які встигали слухати ці записи й виставляти оцінки між сиренами тривоги та вимиканням світла…

Але труднощі подолані, пройдені, аби можна було нині сказати: «Конкурс відбувся, конкурс тривав на диво успішно і вкотре засвідчив музичну обдарованість нових поколінь. Чотири вікові категорії охоплювали учасників від 7 до 25 років і в найрізноманітніших номінаціях: фортепіано, струнні, духові й ударні, народні інструменти, ансамблі, хори, оркестри, вокал і також у номінації “композиторська творчість”».

Журі номінації “Хори, ансамблі, оркестри”

Конкурс зібрав близько 80 дистанційних учасників із майже всіх областей України, в тому числі з її найгарячіших точок, а також музичну молодь із Вірменії, Литви, Іспанії, Німеччини, Словаччини та Китаю. До складу журі, окрім українських музикантів, увійшли відомі виконавці, педагоги та композитори зі США, Вірменії, Литви, Канади, Великої Британії, Ізраїлю.

Про роботу журі варто сказати окремо, бо, крім професіональних якостей оцінювання, весь його склад виявляв якусь особливу теплоту, емпатію до всіх учасників, бажання підтримати й спонукати їх до наступних музичних кроків. Можливо, звідси така велика кількість призових місць (особливо третіх), а також визначені організаторами дипломи, подячні листи педагогам і, звісно, найважливіша відзнака – право виступити на сцені Одеської філармонії впродовж наступного концертного сезону.

Для цього ще в минулі роки було створено концертний Абонемент № 2 «Odesa Musiс Olymp», у якому беруть участь лауреати І–ІІІ премій, а володарі Гран-прі грають із Камерним філармонійним оркестром під орудою маестро Ігоря Шаврука. До того ж, кожний з учасників цих концертів отримує додаткові призи й похвальні листи за підписом директора Одеської філармонії.

Ще одну знакову ініціативу виявила одна з членкинь журі – відома віолончелістка, концертмейстерка легендарного оркестру «Кремерата Балтика», лауреатка багатьох міжнародних конкурсів Гієдре Дірванаускайте. Пані Гієдре адресувала свою персональну премію (50 євро) всім 15 учасникам України в номінації «струнні інструменти». Як не побачити в цьому благородному жесті продовження великої підтримки Литви нашій країні!

За 100-бальною системою журі визначили переможців. Найкращими, тобто достойними Гран-прі журі майже одностайно обрали: скрипальку Єлизавету Погорілу з міста Олександрії Кіровоградської області; піаністку Єлизавету Котрікову з Дніпра, домриста з Києва Владислава Ульянеєва, одну з найменших учасниць, флейтистку Елен Мартиросян із Вірменії та співака Олексія Колюха (Київ).

Будь-який конкурс відкриває, насамперед, нові таланти, імена, а також надає можливість учасникам процесу ознайомитися із чимось раніше невідомим. Переконана, таким відкриттям для багатьох стали деякі народні інструменти Вірменії. Зокрема, завдяки вірменським конкурсантам – Лії Лулукян, Єві Мангасарян, Ванессі Бабаян, Ліліт Геворкян (лауреатки І премії) та Ані Сімонян (ІІ премія) ми почули звучання канона, що нагадує українську бандуру, а також, подібного до цимбалів, сантура Нарека Хануяна (ІІ премія) та уда, який є вірменським колегою теорби (учасник Петрос Унеян).

Святослав Роздобудько (фортепіано, ІІ премія)

Інструментом українських музикантів виявилась переважно гітара. Переможцями гри на ній стали: одесити Владислав Тарасюк і Лілія Рухер, Олексій Терновий із Дніпра та киянин Максим Баталов (лауреати І премії), один із найменших учасників Андрій Луценко з міста Сміла Черкаської області (ІІ премія), Єгор Буренков і Чень Ліфен з Одеси й киянка Марія Шевченко (ІІІ премія).

За звання кращих у мистецтві гри на акордеоні змагалися двоє учасників, які й отримали І премії – Володимир Лозовський (смт Устинівка Кіровоградської області) та Олег Алєшков (місто Білицьке Донецької області). Киянка Ельміра Ахмедова додала свою І премію до короткого списку домристів. Ось, на жаль, і всі представлені українськими конкурсантами народні інструменти!

Оцінювали юних музикантів у цій номінації відомі професори Олександр Мурза і Людмила Чернецька (Одеса) та Артем Ніжнік (Ізраїль).

Несподіваними виявилися цьогоріч результати в номінації «Струнні інструменти»: всі 15 учасників отримали призові місця та ще й, як зазначалося, персональні нагороди від Гієдри Дірванаускайте. Членами журі в цій номінації були також зіркова українська скрипалька Мирослава Которович і відомий віолончеліст, педагог Віктор Молдаванов.

Єва Ваівадайте (вокал, Каунас, Литва, І премія)

Окрім згаданої володарки Гран-прі Єлизавети Погорілої з Олександрії (Кіровоградська обл.), перші місця посіли: один із наймолодших учасників, скрипаль Микола Посошко (Київ), віолончелістки з Іспанії Адріана Міранда Варгаз і Софія Сото Лопез, скрипаль Микита Суховієнко (Київ). Другі місця розділили: маленький контрабасист Дарій Ваславський з Ірпеня (Київська обл.), скрипаль із столиці Литви Повілас Бернотас і його колега зі Львова Ярема-Лук’ян Мельник. Інші учасники посіли треті місця. (Повний список переможців розміщений на сайті конкурсу.)

Дещо розчарували цьогоріч юні піаністи: зазвичай цій категорії дістається найбільше відзнак. Але це можна пояснити й труднощами, пов’язаними, власне, і з самим інструментом. Погодьтесь, у сьогоднішніх умовах займатися на фортепіано зовсім непросто. В деяких записах відчувалась проблема навіть із настройкою інструмента.

Поза тим, окрім уже зазначеного Гран-прі Єлизавети Котрікової, вдалось отримати ІІ і ІІІ премії цілій команді юних піаністів з Одеси та Одещини (місто Чорноморськ), Черкас, Вінниці, Львова, Києва, Харкова, Миколаєва, Івано-Франківщини (село Турка), Шостки (Сумська обл.), Соснівки (Львівська обл.), міста Заліщиків (Тернопільська обл.). Фортепіанне журі представляли знані піаністи й педагоги з України – Ольга Ліфоренко, США – Михайло Яновицький і Вірменії – Заруї Казарян.

Ще складніша ситуація склалась у номінації «хори, ансамблі, оркестри». Популярне в минулих роках представництво музичних колективів нині обмежилось лише дуетом скрипка–фортепіано з Одеси: відповідно, Ольга Павленко – Валерій Кейбаш посіли ІІІ місце. Становище зрозуміле і зайвих пояснень не потребує.

Теж доволі скромно заявили про себе кількісно учасники-виконавці на духових інструментах і ударних. Утім вони виявили себе перспективними артистами. Це, зокрема, вже згадувана чудова флейтистка з Вірменії Елен Мартиросян (Гран-прі), кларнетист Назар Гончаренко з Полтави (І премія), гобоїст Мирослав Дикий з Одеси (ІІ премія) і тромбоніст Віталій Черниченко з міста Жашкова Київської області (ІІІ премія).

Означені дві номінації оцінювали авторитетні музиканти – Ігор Шаврук, Галина Шпак і Зіновій Буркацький, Віктор Слупський (Україна), Андрій Війтович (Велика Британія), Сурен Арміханян (Канада).

Ара Мкртчян (вокал, Єреван, Вірменія, І премія)

Показовою у номінації «вокал» була тріада країн Україна–Литва–Вірменія: Гран-прі – Олексій Колюх (Україна), перші місця – Ієва Вайвадайте, Угне Матукайтуте й Емілія Багдонайте (Литва), найменший учасник Ара Мкртчян і Гайк Подратчян (Вірменія). Так само розподілили між собою юні співаки другі та треті премії. Цьогоріч до складу журі увійшли Тетяна Спаська (Одеса), Геннадій Кабка (Київ), Гаяне Гегамян (Єреван, Вірменія).

Креативним для традиційних виконавських конкурсів стало доповнення номінації «композиторська творчість».

Поза сумнівом, воно не лише розширює творчі межі для учасників, а й дає можливість музично обдарованим дітям представити свій потенціал. Надіслані нотні тексти опусів розглядали відомі композитори – Кармелла Цепколенко (Україна), Вітаутас Германавічус (Литва), Антон Ровнер (США). Вони й визначили кращі твори та їхніх авторів – Олександру Романову (І премія, Одеса), Вероніку Тамбовцеву (ІІ премія, Київ), Іллю Дарницького (ІІІ премія, Київ).

Асмік Хачатрян

Отже, «Odesa Music Olуmp-2022» відбувся. Окрема велика вдячність за це Асмік Хачатрян, без якої його неможливо навіть уявити. Звісно, конкурс відобразив більшість існуючих проблем, пов’язаних зі станом культури, освіти, мистецького життя у нинішніх надскладних умовах нашої країни. Але й засвідчив головне: бажання і здатність оберігати й обороняти найважливіше – нові покоління творчого майбутнього України.

Леся ОЛІЙНИК, голова журі