Musica sacra Ukraina: партесний вимір

144
Share Button

Концертом з творів Миколи Дилецького 2 червня у Соборі святої Софії Премудрості Божої відкриється цикл «Musica sacra Ukraina: партесний вимір». Метою цього довготривалого проекту, ініційованого платформою Open Opera Ukraine, є привернення уваги якомога ширшого кола слухачів до малодослідженого спадку українського бароко – партесних концертів

Партесні концерти – коштовна перлина українського бароко, високопрофесійне мистецтво, що поєднало актуальні досягнення західноєвропейської музики та питомо українську інтонаційну стихію. Але, на жаль, не так часто, як би це мало бути, вони потрапляють до репертуару хорових колективів. За оцінками фахівців, на сьогодні розшифрованими та оприлюдненими є всього 10% наявних рукописів. І це стосується лише київського зібрання, що зберігається в Інституті рукопису Національної бібліотеки імені В. Вернадського. Без перебільшення, відкриттям історичного значення для української музики стали партесні твори Миколи Дилецького, віднайдені й опубліковані чотири десятиліття тому академіком Ніною Олександрівною Герасимовою-Персидською. В середині 2000-х побачила світ збірка «Партесні концерти XVII–XVIII ст. з київської колекції», підготована до друку Євгенією Ігнатенко. Нині, вважають організатори проекту, важливо актуалізувати вже наявний науковий доробок та інспірувати нові дослідження і, звісно – публічні виконання, зробити цю частку нашої музичної історії інструментом української культурної дипломатії у світі.

Для першої імпрези «Житель града Києва: концерти Миколи Дилецького» були відібрані твори, які ніколи не виконувалися в Україні. Це десять чотириголосних концертів зі збірки, яку підготувала і видала наприкінці минулого року у Варшаві музикознавиця Ірина Герасимова на основі рукописів, що зберігаються в архівах Російської Національної бібліотеки у Санкт-Петербурзі. Зі знайдених у Києві творів Дилецького прозвучить восьмиголосний концерт «Прийдіте, людіє». Його авторство  було встановлено на підставі джерел інших архівів Ніною Герасимовою-Персидською.

Виконавцями стануть співаки, відібрані художньою керівницею Open Opera Ukraine, досвідченою знавчинею ренесансного та барокового співу хормейстеркою Наталією Хмілевською. «У партесному музикуванні важливі індивідуальності, які творять дещо спільне, – зазначає Наталія Хмілевська. – Коли ми відбирали учасників для проекту, то орієнтувалися якраз на те, чи має співак темброву індивідуальність, чи буде здатний, не ховаючись за волю диригента, зважитися на експерименти й пошуки, чи буде готовий до світоглядного перезавантаження, адже виконання партесів потребує зміни сталих уявлень щодо хорової музики. Тут, як до речі і в західноєвропейській музиці даного періоду, основою є декламаційний, я би навіть сказала, “риторичний” стиль співу. Він передбачає усвідомлене донесення смислів тексту на різних рівнях – від передачі суто зображальних ефектів до проникнення глибинними релігійно-філософськими настановами».

Важливою ідеєю проекту є також виконання партесних творів у належному для них акустичному просторі. Якщо йдеться про Київ, то найімовірніше в часи появи партесних концертів таким простором був Софійський собор.

Концерт «Житель града Києва: концерти Миколи Дилецького» транслюватиметься телеканалом UA: Культура.

Початок – 18:00

Юлія ПАЛЬЦЕВИЧ

Фото – Костянтин Гомон, Руслан Сингаєвський

Share Button