Перший ювілей фестивалю баянно-акордеонної музики

6
Share Button

Національна всеукраїнська музична спілка, Асоціація баяністів та акордеоністів України, Концертна серія «Нова музика в Україні» (сезон 2016–2017 років) 1-го та 2-го квітня у Концертному залі Національної спілки композиторів України за підтримки Австрійського культурного форуму та Національної радіокомпанії України успішно провели П’ятий всеукраїнський фестиваль «День українського баяна і акордеона» – київський міжнародний марафон баянно-акордеонної музики

Душею фестивалю, як і всіх попередніх, став його художній керівник, знаний у нас і світі композитор, диригент Володимир Рунчак. Можна впевнено сказати, що форум «прижився» у нашій музичній спільноті. За минулі роки пройшли сотні творчих заходів. Зазвичай українські виконавці ще з осені готуються, аби в останній тиждень березня показати все найкраще, що з’явилось у баянно-акордеонній творчості як композиторів, так і виконавців. Засадничими принципами цього свята є проведення концертів, майстер-класів, творчих зустрічей, що проходять у багатьох як обласних містах, так і районних центрах України. До цього долучаються усі музичні виші країни, музичні училища, школи та школи мистецтв, а також обласні філармонії. У концертах виступають солісти, ансамблі та оркестри баяністів і акордеоністів.

Володимир Зубицький із Романом Сапунцовим з Черкас

Особливе значення має зарубіжна сторінка фестивалю. За ці роки у ньому виступали: Marko Nikolic (Сербія), Sava Vujacic (Чорногорія), Kinga Brosławska (Польща), Duo Accosphere: Alena Budzinakova and Grzegorz Palus (Словаччина / Польща), Samuele Telari (Італія), Daniel Eliassen (Швеція), Duo: Hiroto Yashima (скрипка, Японія) і Костянтин Бур’ян (Німеччина), Nerea Rodriguez (Іспанія), DUO ACCOVOICE: Lyubov Yudchenko Koshmer (сопрано) та Drazen Koshmerl (Хорватія).

У репертуарі виконавців звучать високохудожні зразки музичної класики, оригінальні музичні твори, обробки українських народних пісень, розважальна музика, джаз і твори для дітей. Організатори святкових заходів як в обласних містах, так і в столиці мають надію на повернення справедливого інтересу, любові й поваги суспільства до улюблених інструментів нашого народу: баяна та акордеона.

За п’ять фестивальних років зроблено немало, але проблеми все ж таки лишаються. Це і відсутність фінансової підтримки як із боку Міністерства культури та інших державних інституцій, так і меценатських структур, що практикується у цивілізованих країнах Європи. Кричущою є відсутність вітчизняних інструментів, нотних видань композиторських творів…

Валерія Чавдар і Джеміль Комурджи

У цьогорічному, ювілейному Київському міжнародному марафоні, як і в попередні роки, взяли участь виконавці з багатьох міст України: Києва (Андрій Фесенко, Сергій та Андрій Бєдні, Роман Ротар, Віктор Громико і Валерія Чавдар), Одеси (Олексій і Володимир Мурзи), Запоріжжя (Денис Снігірьов), Львова (Павло Гільченко, Ігор Дмитрук та Олександра Кропивницька, фортепіано), Харкова (Юрій Дяченко, Олександр Литвищенко, Василь Копайгородський, Тарас Махно, Руслан Желіба й Ігор Плюшко), Черкас (Петро Криворотько і Світлана Панасюк, фортепіано), Луганська – Полтави (Валерій Семененко і Владислав Бєлоглазов) та, що особливо важливо, з Автономної Республіки Крим (Україна) – Джеміль Комурджи. На превеликий жаль, у зв’язку з воєнною агресією з боку Росії, не змогли представити свою творчість баянно-акордеонні виконавці з Донеччини.

Володимир Рунчак

Виконавську сцену прикрасили наймолодші баяністи і акордеоністи з Шостки (Сергій Сапун), Черкас (Роман Сапунцов) і смт Кодра Київської області (Мар’ян Гушта), які продемонстрували високу майстерність і артистизм. У чудовому виконанні всіх учасників фестивалю слухачі змогли отримати велике задоволення як від почутих академічних опусів, так і відомих популярних мелодій, що одержали нове звучання на цих інструментах. Особливе захоплення залу викликав віртуозний виступ тріо студентів із Харкова (Василь Копайгородський, Тарас Махно, Руслан Желіба), а також згаданих вище Валерії Чавдар і Джеміля Комурджи.

Показовою стала участь у фестивалі патріарха нашого виконавства Квартету баяністів імені Миколи Різоля Національної філармонії України. А завершився Київський міжнародний марафон авторським концертом відомого боснійського композитора і баяніста Дражана Косоріча у чудовому виконанні молодих талановитих студентів (переможців престижних всеукраїнських і міжнародних музичних конкурсів) – учасників Оркестру баяністів Національної музичної академії України імені Петра Чайковського під орудою заслуженого діяча мистецтв України, професора Йосипа Франца.

Перлинами 5-го ювілейного фестивалю стали два неординарних дуети: Duo ARCORD (Ana Topalovic, віолончель і Nikola Djoric, баян із Австрії), який феєрично представив міжнародну сторінку фестивалю, і вітчизняний дует Мирослава Которович (скрипка) та Ігор Саєнко (баян).

Сергій Сапун із Шостки

Струнні та баян – це дивовижне поєднання інструментів! Струни та кнопки, здається, створені один для одного і, як ніби, один сумує без іншого. Не змінюючи жодної ноти оригінальних творів, виконавці втілюють у життя віртуозні п’єси та глибокі шедеври відомих класичних творів і сучасних композиторів.

Duo ARCORD уже має дебютний альбом «Inspired by Songs and Dances». Представлений 2016 року в Konzerthaus Vienna, альбом сповнений мистецької витонченості та грайливості, яка виходить від двох інструменталістів, захоплених експериментуванням. Артистизм молодого дуету отримав великий відгук слухачів і критиків. Дует виступав у Musikverein Vienna, Salzburger Festspiele, Austrian Broadcasting Company, а також у багатьох інших фестивалях. У цьому сезоні вони концертуватимуть в Musikverein Vienna, Gasteig Munich, Schlosskonzerte Walpersdorf, відвідають кілька міст України: Київ, Луцьк, Львів.

Duo ARCORD (Австрія)

Дует робить особливий акцент на виконанні сучасної музики. Відомі композитори Johanna Doderer і Gabriele Proy присвятили твори Duo ARCORD. На київському фестивалі та ще під час виступів у Львові та Луцьку музиканти презентували чуйній публіці вишукані опуси Johanna Doderer («Wutmarsch”), Gabriele Proy (“«TBA”), виконані на замовлення і за сприяння (уявіть собі!) канцелярії самого президента Австрії, а також композиції Володимира Рунчака («Kyrie Eleison»), Мєчислава Вайнберга (Соната № 2) та Астора П’яццолли («Le Grand Tango»). Неможливо не висловити особливі слова подяки Австрійському культурному форуму в Києві та його директору Раднику Посла Австрії в Україні з питань культури пану Андреасу Карабачеку за підтримку проведення трьох концертів в Україні дуету Duo ARCORD.

Учасники вітчизняного дуету Мирослава Которович (скрипка) та Ігор Саєнко (баян) працюють із різними колективами. Так, зокрема, Мирослава Которович багато років поспіль виступає із провідними камерними оркестрами України та Європи: колективом Гідона Кремера «Кремерата Балтика», Національним ансамблем солістів «Київська камерата», Національним камерним ансамблем «Київські солісти», викладає у Національній музичній академії України імені Петра Чайковського. Вона є засновницею камерного ансамблю «АРТЕХАТТА».

Мирослава Которович та Ігор Саєнко

Ігор Саєнко, заслужений артист України – художній керівник Квартету баяністів імені Миколи Різоля Національної філармонії, учасник дуету Kyiv Classic Accordion. Тісно співпрацює із Камерним ансамблем «АРТЕХАТТА» як соліст і аранжувальник уже три роки.

У творчому доробку дуету з Мирославою Которович – кілька сольних программ, а також численні аудіозаписи творів українських композиторів. Так, зокрема, дует підготував досить успішний концерт «Танго “STORY”», записаний на компакт-диск. Зараз музиканти мріють про запис циклу «Мавка мрії» за творчістю геніальної Лесі Українки.

У їхньому виконанні прозвучали: Євген Станкович. «Ранкова музика» (авторська версія для скрипки і баяна) та «Гірська легенда»; Доменіко Турі. «Три афоризми» для скрипки та баяна; Володимир Рунчак. «Наслідуючи Д. Шостаковича» з Сюїти № 1 «Портрети композиторів» і «Гуцульська мозаїка» для скрипки і баяна; Олександр Шимко. «Шепіт води» (авторська версія для скрипки і баяна); Мирослав Скорик. «Allegretto» і «Танець» із «Гуцульського триптиха».

Якраз порівняння мистецьких доль цих двох схожих колективів навіює на невеселі роздуми про ставлення до культури у цивілізованій Європі загалом й Австрії зокрема та нашій усе ще олігархічній, посттоталітарній країні, на превеликий жаль, з усе ще радянським – «совковим» ставленням до культури і творців високого й духовного…

Тріо у складі: Василь Копайгородський, Тарас Махно, Руслан Желіба

Із бесіди з учасниками обох дуетів вимальовується невтішна картина нашої дійсності, порівняно з загальноєвропейськими стандартами. А стан речей у галузі вітчизняної культури такий, що багато важливих мистецьких подій в Україні відбувається лише завдяки фінансовій підтримці європейських культурних центрів і фондів. Приклад – відносно невелика за територією і кількістю населення Австрія, котра, виявляється, не тільки дбає про розвиток австрійської культури удома, а й має культурні центри практично в кожній європейській країні, а також у США, Канаді, Японії…

Участь вищезгаданого талановитого дуету Ana Topalovic (віолончель) і Nikola Djoric (баян) у П’ятому ювілейному фестивалі баяна та акордеона організував саме Австрійський культурний форум у Києві та його директор Андреас Карабачек, як і підтримку в проведенні самого форуму. А ви можете уявити, щоб якусь культурницьку місію українських митців удома чи тим паче закордоном ініціювала й підтримала, наприклад, Адміністрація нашого Президента чи Секретаріат Кабміну, або ВР із метою популяризації і поширення позитивних знань про нашу країну та її культуру?! Ось у цьому й полягає різниця між цивілізованою Європою і постколоніальною Україною.

Мар’ян Гушта із смт Кодра Київської області

Європейські держави, а це ми бачимо й за щорічними тижнями Франції в Україні («Французська весна»), культурними ініціативами, що проводять німецький Гете-інститут, культурний центр Британської Ради в Україні та інші установи Євросоюзу, які всебічно плекають і підтримують свою культурну ідентичність не тільки удома, а й по цілому світу! От у кого потрібно якнайшвидше переймати досвід із підтримання національного культурного продукту і митців, які його творять в умовах суцільного безгрошів’я та найнеобхіднішого недофінансування…

Затихли останні аплодисменти двох марафонських днів, розпочався період підготовки до наступного фестивалю. Хочеться вірити, що запас міцності не підведе його організаторів і «День українського баяна та акордеона» навесні щороку успішно проходитиме в українських містах.

Наостанок хочеться подякувати всім виконавцям, які брали участь у концертах фестивалю упродовж п’яти років, та його організаторам: Національній всеукраїнській музичній спілці, Асоціації баяністів та акордеоністів України і Концертній серії «Нова музика в Україні», а також скласти особливу подяку, художньому керівникові фестивалю – композитору і диригенту Володимиру Рунчаку за чудове свято музики.

А на горизонті – старт наступних фестивалів і відкриття для слухачів нових музичних творів та імен талановитих виконавців.

Георгій ЛУК’ЯНЧУК

Share Button