Шарм Вінницького джазового фестивалю

165
Share Button

Вінниця – місто культурних традицій, де буремне сьогодення відходить на другий план, занурюючи нас у чарівний світ музики й мистецьких фантазій. Таке визначення у повній мірі стосується і найстарішого міжнародного джазового фестивалю України «VINNYTSIA JAZZFEST-2019», який відбувся 20–22 вересня і вже у XXIII раз став місцем джазового форуму, під гаслом «блискучий»

Участь у ньому взяли зірки світового джазу з 9-ти країн: України, Польщі, Південно-Африканської Республіки, Ямайки, Куби, Ізраїлю, Австрії, Бельгії і Люксембургу. Форум відвідало понад 4000 глядачів.

Свої думки щодо фестивалю висловив екс-голова Вінницької ОДА, депутат обласної ради Валерій Коровій: «Вінниця – яскравий діамант у мистецькому намисті України, яке лишається першим містом незалежної держави, у якому розпочався рух джазових фестивалів». А міський голова міста Сергій Моргунов додав: «Без сумніву вінницький традиційний джазовий фестиваль вже став музичною візитівкою міста. Щороку його міжнародний статус підтверджується участю виконавців з усього світу. Форум співпрацює із багатьма міжнародними культурними інституціями».

На погляд багатьох музикантів, та й мій особисто, «VINNYTSIA JAZZFEST» має неповторне обличчя, шарм і відрізняється від інших наймасштабніших фестивалів України («LEOPOLIS JAZZ FEST», «JAZZ ON THE DNIEPER) новаціями, ексклюзивними програмами, про що піде мова нижче.

«Бал у Савойї»

Яскравим прикладом інновацій фестивалю стало його відкриття мюзиклом «Бал у Савойї» у стилі «Великого Гетсбі» за однойменною оперетою угорського композитора Пала Абрахама у постановці народного артиста України, генерального директора та художнього керівника Київського національного академічного театру оперети Богдана Струтинського.

Про цю подію розповідає прес-секретар фестивалю Валентина Кирильчук: «Багато людей запитують чому джазовий фестиваль почав відкриватися театральними виставами? Хочу нагадати усім, що джазові стандарти, які ми всі знаємо та любимо, – від “Summertime” Гершвіна до усіх інших – насправді вийшли з театру та кіно! Тому це абсолютно чудова нагода подивитись першоджерело у повному варіанті. Минулого року VINNYTSIA JAZZFEST додав у програму ноу-хау: вперше серед усіх джазових фестивалів України показав мюзикл. Фантастичний успіх, який викликав показ “У джазі тільки дівчата” Національної оперети України, спонукав організаторів закріпити цю традицію – яскраво й видовищно відкривати свято джазу всесвітньо відомими мюзиклами, додаючи фестивалю особливого шарму».

Три години глядачі мали змогу насолоджуватися феєричним, стильним, сповненим ліризму й гумору джазовим балом, надзвичайною добіркою блискучих номерів із музичної епохи танго, фокстроту, румби, вальсу та степу і були вражені чудовими декораціями й костюмами художниці Ірини Давиденко з її унікальної колекції «Знаки Зодіаку», створеної спеціально до вистави.

Концертні виступи

На особливу вдячність заслуговують організатори фестивалю за цікаву концертну програму, яка вирізнялася різножанровою палітрою: прогресивний джаз-рок, традиційний польський джаз і його найновіші тенденції, інтригуючий energetic neo-bop, запальний latin groove. Поціновувачі джазу могли сповна відчути всі відтінки цієї багатобарвної музики, яка вражала яскравістю. Драйвовий дух джазу панував буквально у кожному куточку концертних залів.

Два проекти польських друзів: «Монюшко по джазовому» та «BEST OF JAZZ»
Польський джаз був представлений двома програмами. Імпреза «Монюшко по-джазовому» на честь 200-річчя від дня народження видатного польського композитора, творця польської національної опери, автора безсмертних творів – перший показ в Україні. Під час «Polish Jazz Nigh» слухачі фестивалю мали унікальну можливість відкрити для себе творчість Станіслава Монюшка у джазовій інтерпретації.

Неординарний і надзвичайно цікавий спільний проект квартету віртуозного польського саксофоніста і композитора Міхала Кобоєка та майстрів акапельного співу з вокального ансамблю «Voscellence», художнім керівником якого є Міхал Бараньскі, не залишив нікого байдужими і був підтриманий шаленими оваціями залу. Поєднання класичної форми творів із блискучою джазовою імпровізацією стало черговим доказом того, що творчість великого Монюшки – невичерпне джерело натхнення для сучасних артистів, а його пісні можуть звучати зовсім по-новому.

Другою акцією польським музикантів стала ексклюзивна концертна програма «BEST OF JAZZ». Її учасниками були видатний польський віртуозний джазовий скрипаль, володар десятка престижних премій і звань, мультиінструменталіст, композитор та аранжувальник, фантастичний Кшесімір Дембскі й брати-джазмени Марцін і Бартломей Олесі – творці оригінальних імпрез.

Кшесімір Дембскі став справжнім відкриттям, родзинкою фестивалю. Його демонічна віртуозність, енергетика, ексцентричність і суперпрофесіоналізм вражали уяву.
Марцін (контрабас) і Бартломей (ударні) Олесі руйнували всі стереотипи звучанням повноцінного джаз-бенду із самих лише барабанів і басу. Музика була незвичайна, сповнена нових тенденцій, філософських роздумів, і багата на нюанси.

MARIO ROM’S INTERZONE (Австрія)

Знамените австрійське тріо, яке працює у жанрі energetic neo-bop і вже понад 7 років займає провідне місце в авангарді сучасної джазової сцени не тільки Австрії, а й усього світу, у Вінниці виступило у незвичному складі. Разом із лідером, трубачем Маріо Ромом грала контрабасистка Беате Вайсінгер, а за ударні сів вінницький барабанщик Валерій Іщук.

Маріо Ром розповів: «Через непередбачені погодні умови загубився наш ударник, виявилося, що його відправили назад літаком до Відня. Тож в Одесі ми грали з новим барабанщиком із Кельна, а у Вінниці нас погодився виручити прекрасний музикант Валерій Іщук».

Попри те, що у музикантів зовсім не було часу на репетиції, цей неочікуваний імпровізаційний виступ став по-справжньому блискучим і якнайкраще підтвердив девіз MARIO ROM’S INTERZONE: «Усе дозволяється». Музиканти різко змінювали темп і розмір, вільно переходили від хард-бопу до фанку або авангарду, майстерно жонглюючи стилями, свінгом, грувом, драйвом. Концерт був неповторним, вразив самовідданим ставленням музикантів до своєї справи, потужними соло й імпровізаціями.

DOCK IN ABSOLUTE

Бельгійсько-люксембурзька група, у складі якої Жан-Філіп Кош (фортепіано, композиція), Девід Кінтцігер (бас-гітара), Мішель Мутц (перкусія), – одна з найяскравіших за останні роки на міжнародній джазовій світовій сцені. Свою назву «DOCK» музиканти називають своєрідним «перехідником», за допомогою якого вони підключаються до різних жанрів: класики, року, джазу. Для них це – мікст, переплетення різних стилів.

На концерті джаз поєднувався з прогресивним роком, класикою і сучасними електро-мотивами. Вразила тембральна палітра мелодій, глибокий, майже медитативний ліризм, який занурював у стан спокою і періодично вибухав нестримними роковими риффами.
«DOCK IN ABSOLUTE» щомісяця виступає у різних куточках світу – від Японії і США до Мексики й Сінгапуру.

«JAZZY LATIN GROOVE B&W» (Ізраїль, ПАР, Ямайка)

Інтернаціональний ексклюзивний проект зірок світового джазу «JAZZY LATIN GROOVE B&W» був створений спеціально для фестивалю «VINNYTSIA JAZZFEST-2019» на особисте запрошення міського голови міста Сергія Моргунова. На цьому концерті виступили легендарні джазові музиканти, зірки першої величини Алекс Горен (Ізраїль, саксофон), Рой Янг (Ямайка, вокал), Олександр Слуцький (Ізраїль, клавішні), Доріт Горен (Ізраїль, вокал), Валерій Ліпец (Ізраїль, контрабас), Гладвін Машоко (ПАР, ударні).

Слухачі стали свідками унікальної світової прем’єри, почули короля блюзу Роя Янга – легендарного виконавця соулу з вражаючим унікальним тембром і глибоким «чорним» вокалом. Рой виступав із самим Реєм Чарльзом, був близьким другом Рінго Старра («The Beаtles»), грав в оркестрі «Амерікен Біг Бенд». Його блюзовий альбом «Memphis» у США визнаний одним із найкращих зразків жанру.

Алекс Горен – відомий ізраїльський саксофоніст, композитор і музичний продюсер, уродженець Вінниці, який десятирічним із батьками переїхав до Ізраїлю. Як надзвичайно обдарований саксофоніст, Алекс із різними проектами гастролює по всьому світу. Бездоганно грає джаз, грув, фанк, рок, соул, блюз, латинський джаз і авангард.

Гладвін Машоко належить до визначних південноафриканських музикантів. Гастролював у багатьох країнах, зокрема й із зірками Тіною Тернер, Глорією, Естефан, Джаннет Джексон.

Валерій Ліпец, відомий музикант, композитор співпрацює із багатьма музикантами, зокрема, з джазовим піаністом Леонідом Пташкою, світовими легендами Бенні Голсоном і Джо Ловано.

Олександр Слуцький – віртуозний ізраїльський піаніст і композитор, який успішно виступає у багатьох країнах із найвідомішими виконавцями джазу, зокрема, виступав з легендарним французьким скрипалем Дідьє Локвудом.

Доріт Горен – знана ізраїльська співачка, понад 40 років виступає із гуртом «Black&White» та сольними концертами. Виконує джаз, соул, рок, латинську музику, чуттєві балади.

Концерт фантастичного секстету запам’ятався драйвом, запальними латиноамериканськими ритмами, що базуються на кубинській популярній музиці, включно з боса-новою і самбою. Особливо зворушливо прозвучали у виконанні Доріт Горен українські пісні, які вона спеціально вивчила для цього концерту. Піснею «Чорнобривці» Володимира Верменича та Миколи Сингаївського на прохання глядачів та їхні бурхливі оплески завершився XXIII VINNYTSIA JAZZFEST.

Респект фестивалю за демократичність і повагу до слухачів – шанувальників джазу, надану командою організаторів можливість усім охочим поспілкуватися з артистами у фойє в перерві між концертами, отримати автограф і зробити фото на згадку, що буває далеко не на кожному заході.

VIII Всеукраїнський конкурс молодих джазових виконавців

Увосьме в рамках фестивалю пройшов конкурс молодих джазових виконавців, засновником якого є виконком Вінницької міської ради. Цьогоріч із різних міст України надійшло 48 заявок на участь, із яких журі обрало 23 фіналіста.

Головою арбітрів був усесвітньо відомий кубинський гітарист, професор Лондонського коледжу Ахмед Дікінсон Карденас. До складу суддів увійшли Олена Верещагіна – кандидат мистецтвознавства, доцент Вінницького державного педагогічного університету; Богдана Латчук – художня керівниця Хмельницької обласної філармонії; Валерій Новосад – заслужений артист України, художній керівник Вінницького міського естрадного оркестру «ВінБенд»

За одностайним рішенням журі Гран-прі конкурсу та 20 тисяч гривень премії від Вінницького міського голови Сергія Моргунова та Вінницької міськради виборов юний піаніст-віртуоз Акім Груй із Києва.

Перемоги у номінації «вокал» і по 16 тисяч гривень здобули вінничанка Анастасія Бабій і киянка Анастасія Прус.

У номінації «Інструментальна музика» найкращими були піаністи з Києва: у категорії до 15-ти років – харизматична й талановита Каріна Веріч, а у категорії від 15 до 21 року – Андрій Стецюк. Вони також отримали від організаторів премії по 16 тисяч гривень.

Окрім переможців, усіх конкурсантів відзначили дипломами учасників, а деякі отримали запрошення на участь у музичному проекті «Джазові сніданки».

Ексклюзивний проект «Джазові сніданки»

Інноваційний культурно-освітній проект, аналогів якому немає в Україні, котрий другий рік поспіль відбувається у рамках фестивалю. Це – ексклюзивна «Джазова не-школа» й креативні музичні коворкінг-зустрічі зі світовими зірками джазу, учасниками фестивалю.

У неділю 22 вересня з 9 до 12 години у концерт- холі «Mont Blanc» на джазових сніданках за філіжанкою кави під час невимушеного спілкування й майстер-класів музикантів із 9-ти країн світу, всі охочі не лише дізнавалися про практичні рецепти успіху всесвітньо відомих джазменів, а й мали нагоду помузикувати з ними.

Із великим задоволенням відвідувачі джазових сніданків почули гру голови журі, кубинського гітариста Ахмеда Дікінсона Карденаса, запального Алекса Горена, відомого ізраїльського саксофоніста, й спів екстравагантного блюзмена Роя Янга з Ямайки. Варто було бачити як молодь вибігала на сцену, навіть утрьох сідала за фортепіано, щоб пограти з маститими музикантами.

Кшесимір Дембскі

Резюме

Осінній джазовий вікенд вразив шармом, злагодженою роботою команди фестивалю. Кожен концерт був яскравим і незабутнім, сповненим сюрпризів і бурхливих овацій.
«VINNYTSIA JAZZFEST-2019 – це частина великої фестивальної історії міста Вінниці.

 

Швидко промайнули три дні, наповнені джазовим драйвом і приголомшливими імпровізаціями», – відзначає головний енерджайзер і продюсер джазового фестивалю у Вінниці, заслужена артистка України Ірина Френкель. Вона подякувала всім, хто підтримав форум, особливо міському голові Вінниці Сергію Моргунову, обласній владі та міжнародним культурним інституціям: Польському інституту в Києві, Генеральному консульству Польщі у Вінниці, Австрійському культурному форуму, MusiclX, усім медіапартнерам і, звісно, шановній публіці.

«Нехай блиску і драйву всім вистачить до наступного VINNYTSIA JAZZFEST», – побажав директор фестивалю, заслужений діяч мистецтв України Павло Третьяков.

Національна всеукраїнська музична спілка і я, як її представник і відповідальний секретар Всеукраїнської асоціації естрадних і джазових оркестрів України, висловлюю щиру подяку за запрошення на фестиваль, можливість спілкування із творчими особистостями – організаторами події – та бажаю усій команді VINNYTSIA JAZZFEST нових успіхів!

Галина МАКАРЕНКО-ДЕРГУНОВА

Фото надані автором статті

Share Button