«Травнева трилогія» в рамках міжнародного фестивалю «Музичні імпрези України»

67
Share Button

15 травня, без сумніву, є кульмінаційною сторінкою у чотирирічній історії Міжнародного фестивалю академічної музики «Музичні імпрези України»

Події цього дня, сподіваймося, внесуть вагому частку в історичний поступ української академічної музичної традиції. Фестиваль набуває власних індивідуальних рис, зміцнює позиції на професійних теренах актуальної музичної практики, розширюючи і вдосконалюючи форми репрезентації. Отже, цього дня організатори представляли фестиваль черкаській публіці та гостям міста.

Вимір перший… Прес-конференція стала цікавою преамбулою до подій, які відбувалися в цей день. На цьому заході були присутніми постаті, знані й авторитетні у музикознавчо-композиторських професійних колах України. Так, Анна Школьникова (Львів), Олександр Щетинський (Київ–Харків), Євгенія Марчук (Черкаси), Тетяна Бачул (Київ) є композиторами, а також педагогами різних ланок музичного навчання.

Олександр Дяченко – відомий український музикант, талановитий диригент обласної філармонії, активний мистецький діяч черкаського регіону. Також у прес-конференції взяли участь шановні гості з Національної музичної академії України – піаністка Олена Якуніна та соліст Оперної студії НМАУ Маркіян Свято.

Жвава розмова учасників телеефіру й гостей студії балансувала в межах соціокультурної проблематики сучасної музичної композиції та принципів навчання останній. Було порушено важливі питання українського арт-менеджменту і концертної логістики. Адже відомо, що професійна діяльність композиторів і виконавців «серйозної музики» – справа не з легких. Тому така прес-конференція є спробою навести комунікативні канали між академічним мистецтвом, яке часто-густо помилково вважається малозрозумілим, і якнайширшою слухацькою аудиторією.

Вимір другий… У фантастично теплій атмосфері, на «одному подиху» відбувся надзвичайно цікавий камерний концерт «Від класики до сучасності». Його першу главу репрезентували студенти й викладачі Черкаського музичного училища імені Семена Гулака-Артемовського. Програма сміливо об’єднала прізвища композиторів різних часів, країн, віку, технік, стилів, жанрів… Аудиторія мала змогу прислухатися до витонченої і складної музичної мови Бориса Лятошинського, Олександра Щетинського, Євгенії Марчук, К. Александрова, Йоганна Себастьяна Баха, Олександра Даргомижського, Альберто Еварісто Хінастери, Ленні Ніхауса грали неймовірними барвами особливого емоційного піднесення…

До створення особливої аури цього концертного блоку причетні виконавські щедроти талановитих солістів і колективів Черкащини – В. Довгалюк (фагот) і концертмейстер І. Пшеничкіна, І. Остроушко (фортепіано), вокальний ансамбль «Cantiamo» (художній керівник І. Кобець), О. Рустамова (скрипка) та Р. Груша (фортепіано), А. Бицуля (віолончель), Т. Коритник (сопрано) й концертмейстер М. Остапенко, А. Іванча (фортепіано), Квінтет саксофонів (клас М. Євтушенка).

Так сталося, що на концерті були присутні важливі гості цьогорічного фестивалю – Олександр Щетинський, який є справді одним із небагатьох авангардових українських композиторів, котрих знає весь передовий мистецький світ, а також яскрава сучасна авторка Євгенія Марчук, яка власне і створила фестиваль «Музичні імпрези України». Прелюдія № 4 Олександра Щетинського для фортепіано занурила слухачів у мінливо-прекрасний світ музичного інтелектуалізму з тонкою грою художніх сенсів. У свою чергу камерно-хоровий твір Євгенії Марчук на вірші Тараса Шевченка справді ніби загіпнотизував слухачів гармонічною красою…

Програма другого блоку – неймовірний авторський подарунок для черкасців від солістів із Києва, з Національної музичної академії України імені Петра Чайковського. Блискуча піаністка і концертмейстер Олена Якуніна, фортепіанні образи якої є взірцями непересічної фортепіанної інтерпретації музичних творів… Маркіян Свято, чиї проникливий баритон і акторська харизма не залишили байдужими жодну людину з присутніх у залі… Разом вони створили незабутню концерт-лекцію із творів українських композиторів, які становлять історичну пам’ять українського музичного мистецтва. Прозвучали твори Кирила Стеценка, Миколи Лисенка, Григорія Алчевського, Богдани Фільц (на слова Тараса Шевченка, Ліни Костенко), обробки українських народних пісень Бориса Лятошинського, а яскравою кодою став зворушливий за витонченою символікою твір молодої талановитої української музичної мисткині Анастасії Комлікової (на вірші Моріса Карема).

Вимір третій… Довгоочікувана суперкульмінація «Травневої трилогії», перша реалізація масштабного симфонічно-оркестрового звучання в історії фестивалю – симфонічний концерт у Черкаській обласній філармонії «Українська музика ХХІ століття»!

Виконавець – Академічний симфонічний оркестр Черкаської обласної філармонії. Диригент – заслужений діяч мистецтв України Олександр Дяченко. Ведуча концерту – мистецтвознавець Тетяна Гук. Програма створювалась і вибудовувалась як артистичним складом філармонії, так і оргкомітетом фестивалю «Музичні імпрези України». У результаті черкаська публіка й присутні запрошені гості з різних українських міст отримали неповторний стильовий мікст, складений із різнобарвної творчої палітри сучасних українських композиторів.

Кожен слухач мав можливість знайти свою інтонацію, яка резонувала найпотаємнішим струнам його внутрішнього світу. Півторагодинний симфонічний марафон створили дванадцять творів концерту як дванадцять глав-оповідань, вписаних і актуалізованих у новітню культурну історію Черкащини.

Отже: Юрій Алжнєв, «Краю мій…», парафраз для скрипки в супроводі оркестру, соліст – заслужений артист України Геннадій Кабін; Сергій Нікітін, «Інтермецо» (ІІ частина «Ліричної сюїти», оркестрування Олександра Лісуна); Анна Школьникова, «Perpetuum mobile»; Олена Протопопова, романс «Забудь мене» на вірші Павла Карманського, заспівала сопрано Олеся Рожкова; Олександр Щетинський, Два фрагменти із сюїти «Симфонічні портрети» – № 2. Полька («Бедржих Сметана згадує друзів»), № 4. Вальс макабр («Арнольд Шенберґ залишає свою країну»); Макс Товстий з піснею «You Have To Make Up Your Mind»; Олександр Гоноболін, симфонічна картина «Секрети океану»; Євгенія Марчук, слова Степана Руданського, романс «Чарівниця», заспівала Олеся Рожкова; Андрій Стельмах, Концерт для фортепіано з оркестром, ІІ ч. (Вальс), солістка – Олена Пономаренко; Тетяна Бачул, Фрагменти із мюзиклу «Гейм – Х, або Подорож у музичному просторі»; Іван Карабиць. «Елегія» (в оркеструванні Тетяни Бачул); Олександр Шмиков, «22:00. Феєрверк-Хора» (заключна частина оптимістичної сюїти «Бродяга і посмішка янгола», оркестрування Олександра Дяченка).

Родзинкою концерту стали цікаві «супроводи», своєрідні коментарі до деяких творів, що звучали від провідних блогерів міста Черкас – Олі Касьянової та Івана Подоляна. Їхні щирі й непідкупні висловлювання вдало підкреслили загальну атмосферу пильного інтересу до плину концертної драматургії присутньої вдячної публіки. Традиційно порадував і розрадив серйозну інтелектуальну академічну музичну розмову комедійний номер унікального актора-вентролога Олександра Донця і його «підопічного» Гоші-контрабаса – говіркої кумедної ляльки, що вже стала певною емблемою фестивалю у його розважальній частині. Отже, концерт «Українська музика ХХІ століття» став прикладом (можливо на даний час узагалі єдиним в Україні) вдалого доповнення магістральної симфонічної інтонації концертного висловлення цікавою ораторською, акторською поліфонією.

Проект «Травнева трилогія» відбувся за підтримки Міністерства культури України, Київської організації Національної спілки композиторів України, Департаменту освіти та гуманітарної політики Черкаської міської ради, Черкаського музичного училища імені Семена Гулака-Артемовського, Черкаської обласної філармонії, ГО «ІмпрезаТерра» та інформаційних партнерів: UA: ЧЕРКАСИ, ЕкспоТВ, газети «Нова доба».

На літо та осінь «Музичні імпрези України» вже запланували ряд цікавих подій. Серед них: традиційний концерт-open-air молодих виконавців і композиторів «Мелодії фонтану»; «Музика для малюків» − авторська програма від Анастасії Комлікової; ляльково-музичний перформанс за участі українських акторів-лялькарів і музикантів; оздоровчий проект «60 зернят кави від Бетховена», світова прем`єра дитячої опери, різноманітні майстер-класи, тренінги від провідних виконавців і композиторів тощо.

Тетяна БАЧУЛ

Share Button