Композитори формації NOVA OPERA Роман Григорів та Ілля Разумейко працюють над новим проєктом. Натхнені історіями Цвентендорфської і Чорнобильської атомних станцій, пишуть оперу

Партнером проєкту є Мистецький Арсенал. У його стінах творитиметься та, зрештою, й відбудеться прем’єра твору в найближчий театральний сезон.

Робота почалася з експедиції до Цвентендорфа на Дунаї – містечка, що розташоване в 50 кілометрах на захід від Відня. У 1978 році тут була побудована потужна атомна станція. Через масові протести екологів і національний референдум її так і не запустили, перетворивши на величезний «інвестиційний склеп» і технологічний музей 1970-х років.

Через вісім років, у 1986-му в українському Поліссі вибухнула ЧАЕС. Атомна катастрофа розділила світ та історію людства на «до» й «після» Чорнобиля.

Обидві атомні станції – Цвентендорфська та Чорнобильська – перетворилися з активних техногенних об’єктів на антиутопічні археологічні монументи, бетонні символи атомної історії, що відображають цілі епохи: демократію в Австрії / Центральній Європі та радянський тоталітаризм в Україні / СРСР.

Навколо Чорнобиля утворилася містична зона, яка затягла у себе цілий поліський культурний ареал, ставши унікальним екологічним феноменом. Натомість біля Цвентендорфа збереглася законсервована тиша австрійської провінції, хіба що з’явилося поле сонячних батарей і прокладено лінію Donau-Radweg, велосипедний шлях, що тягнеться від витоків річки поблизу містечка Донауешинген до самого Будапешта.

Композитор Роман Григорів розповів, що «створення опери базуватиметься на методі багаторівневої культурологічної і медіа-археології, експедиційній роботі та резидентальних репетиціях. Над оперою працюватиме велика команда: учасники формації NOVA OPERA, артисти й художники з України та Австрії».

Про що «Чорнобильдорф» («Chornobyldorf»)

Нащадки людства, які пережили серію техногенних, епідемічних і кліматичних катастроф, будують постапокаліптичне поселення на руїнах атомної станції.
Антифутуристичне суспільство далекого майбутнього намагається відтворити загублений високотехнологічний світ за допомогою археологічних перформансів-ритуалів, інструкції до яких вони знаходять у «Чорнобильдорфському кодексі», химерному трактаті атомної доби.

«Людина постапокаліпсиса слідуватиме за записами знайденого кодексу. Намагатиметься реконструювати фрагменти колись видатної музики, філософії, перетворюючи формули радіоактивного розпаду на мікротональні гармонії, старовинні народні інструменти – у сонорні генератори та лабораторні прибори, змішуючи фрагменти християнських мес із пантеїстичними обрядами й поліфонічними народними піснями, – пояснив композитор Ілля Разумейко. – При цьому універсальні знаки та символи, вчергове інтерпретовані неправильно, поступово розчиняться у білому шумі природи».

Усі матеріали дослідження теми й творення опери викладатимуться на сторінці проєкту в Facebook – https://www.facebook.com/chornobyldorf/

Проєкт «Чорнобильдорф. Археологічна опера» підтримує Європейський Союз за програмою Дім Європи.

За інформацією прес-релізу