plish

18 лютого в Національній філармонії України у концерті «Діалог між країнами» у виконанні Київського камерного оркестру (диригент – Богдан Пліш) прозвучить музика Івана Канчіалозі (Італія), Олександра Родіна та Валентина Бібіка

Поєднання, на перший погляд, дивне, адже нам представлять композиторів різних поколінь, творчих доль і стилістик. Але ідея концерту пов’язана зі спробою показати різні підходи до музичної композиції саме в контексті культурного діалогу між представниками двох країн: Італії й України. Іван Канчіалозі, з одного боку, Олександр Родін і Валентин Бібік (1940–2003) – з іншого.

Іван Канчіалозі

Постать сучасного італійського композитора Івана Канчіалозі в Україні невідома. Його музика на вітчизняній сцені прозвучить вперше. Про свій твір «Ліссажу» найкраще говорить автор: «Це – композиція, що представляє мої художні дослідження упродовж кількох років, які базуються на ідеї створення естетичної музики на основі геометричних зображень. Ліссажу – фізичне явище, що створює красиві фігури, об’єднуючи два перпендикулярні осцилятори в простому співвідношенні. Мій твір бере натхнення зокрема в роботах англійської художниці Бріджет Райлі, які, на мій погляд, відображають справжній рух і довершеність форм сучасного мистецтва».

Олександр Родін

«Стабат Матер» для сопрано, мецо-сопрано та струнного оркестру Олександра Родіна вперше було виконано 2015 року. Твір народжувався під час трагічних подій на Майдані, що певним чином відбилося у характері цієї музики. «Найбільш драматичні моменти історії, на мій погляд, змальовують незмінні у всі часи чіткі контури апокаліпсису: кров і вогонь, страх і мужність, ненависть і любов, біль і незламний дух, смерть синів і скорботу матерів, – коментує Родін. – Чи змінилися відчуття матері, яка втратила сина, із часів Христа і Діви Марії? Із цього питання й народилась музика».

Сім мініатюр для струнного оркестру Валентина Бібіка написано ще 1975 року. Від того часу твір виконувався усього кілька разів. Причини – передусім політичні. Подібно до інших українських композиторів-шістдесятників, Бібіка не піддавали публічним шмаганням, але до його творчості радянська влада застосувала інший вид покарання – замовчування. Про музику Валентина Бібіка досить влучно висловився диригент Роман Кофман: «Музика Бібіка, окрім інших достоїнств, справжня оцінка яких, я впевнений, іще попереду, має одну рідкісну властивість… Вона змушує слухати себе… Тому я щасливий, коли можу її слухати, як слухають музику природи, – не вникаючи в хімічний аналіз крапель дощу чи секрети переломлення сонячного променя. Такою є музика Валентина Бібіка».

Солістами концерту будуть Анжеліна Швачка (мецо-сопрано), Алла Родіна (сопрано) та Віктор Іванов (скрипка).

За матеріалами прес-релізу

На головному фото – Богдан Пліш