Оркестр і хор Національної радіокомпанії: від аншлагу до аншлагу

212

У теплі погожі дні, осяяні осінньою позолотою, київських шанувальників класичної музики обдаровано двома вишуканими концертними вечорами у Національній філармонії України «Присвята Ференцу Лісту» і «Карміна Бурана» Карла Орфа

Творити осіннє музичне диво випало Заслуженому академічному симфонічному оркестру під орудою Володимира Шейка, відомому угорському піаністу віртуозу Йожефу Балогу, Академічному хору імені Платона Майбороди очолюваного Юлією Ткач та Хору хлопчиків Національної музичної академії України, який упродовж багатьох років дбайливо плекає Алла Шейко.

Диригент Володимир Шейко
Диригент Володимир Шейко

День народження родоначальника піаністів-віртуозів, одного з найяскравіших представників музичного романтизму Ференца Ліста музична громадськість Києва за активної підтримки Посольства Угорщини в Україні традиційно відзначила концертом із творів геніального майстра. Напрочуд вдалий сольний виступ Йожефа Балога, у поєднанні з феєричними трансцендентними етюдами «Спогад» і «Блукаючі вогні», було завершено у другому відділі концерту тріумфальним, блискучим виконанням парафразу Ліста на тему Dies irae «Танок смерті» й Фантазії на угорські народні теми для фортепіано з оркестром.

У бездоганному, збалансованому в тембральній та акустичній площині ансамблі, Йожеф Балог і Володимир Шейко створили досконалі музичні образи алегоричної середньовічної драми, де центром колізії є нестримна хода смерті, та життєдайного запального чардашу, фольклорні джерела якого одержали подальший розвиток у фортепіанних рапсодіях Ліста.

orchestra1

Віртуозні можливості Йожефа Балога, який уже втретє зачаровує майстерністю киян, його тотальне володіння фортепіанним спадком Ліста, дбайливе, майже фанатичне ставлення до авторського тексту у поєднанні з імпровізаційною манерою виконання схвилювали присутніх у залі слухачів. Особливого блиску набула гра Йожефа Балога у другому відділі, завдячуючи бездоганній і чуйній манері оркестрового акомпанементу, майстерно проведеного Володимиром Шейком.

Потужна експресія оркестрової фактури, примножена високим класом виконавської майстерності піаніста й диригента, залишається джерелом високого емоційного заряду, який у кінцевому результаті завжди такий очікуваний і жаданий публікою.

Другий музичний вечір відбувся 26 жовтня. Звучав один із найчастіше виконуваних у царині сучасної музики твір – кантата Карла Орфа «Карміна Бурана».

orchestra2

Музичний триптих із прологом і фіналом «О, Фортуна», написаний видатним німецьким композитором за три роки до початку Другої світової війни, майже вісім десятиліть продовжує тріумфальну ходу, не залишаючи байдужими мільйони цінителів унікальної музичної композиції на тексти середньовічної латини. Колосальні можливості, закладені Орфом в інтонаційній сфері, динамізм, бездоганне оркестрування є підґрунтям для творення рельєфних конкретно-чуттєвих форм, благодатного сценічного втілення. Власне таїна успіху кантати криється у сміливому сполученні рис сучасного драматичного спектаклю і опери, де музика невід’ємна від сценічної дії, руху, поетичного змісту.

Сценічна версія «Карміна Бурана» Володимира Шейка, що була представлена останніми роками на елітних концертних майданчиках Іспанії, Італії, Португалії та України, давно здобула заслужене визнання. Утім специфіка концертного виконання, за відсутності хореографічної складової, потребувала від усіх артистів максимальної зібраності й напруження для творення ефектних зорових і драматичних образів, надання музиці виразності й внутрішнього руху, що, на мій погляд і на думку переповненої зали, цілком вдалося і оркестру, і хору, і солістам, і хору хлопчиків, який справив надзвичайно приємне враження.

hor

У хорових номерах та епізодах, у яких Орф сягає еталонних вершин оперної драматургії, Академічній хор імені Платона Майбороди з його вільним володінням текстом і партитурою, вивіреним інтонаційним строєм, хорошим тембральним наповненням, заслужено посів місце провідного учасника захоплюючої музично-драматичної дії.

Особливим ліризмом, пластичністю, поетичною ясністю інтонацій, чистотою звучання і задушевністю вирізнялася партія сопрано в інтерпретації солістки Національної опери України Сусанни Чахоян, яка своєю витонченою та бездоганною манерою співу здобула славу однієї з найкращих концертних співачок України.

Упевнено прозвучали сольні партії у виконанні солістів Національної філармонії України Анатолія Юрченка та Олександра Чувпила. Останній в надзвичайно складній партії тенора-альтино з чоловічим хором «Olim lacus colueram» майстерно відтворив середньовічну пародію на жалібні плачі. У баритонових номерах кантати Анатолій Юрченко, особливо у ІІ частині триптиха «Іn Taberna», відшукуючи точні інтонації, створив низку гротескних трагічно-комічних образів та атмосферу нестримних веселощів середньовічної таверни. Ця атмосфера була переконливо підсилена чоловічим хором «In taberna quando sumus» та дикунськими інтонаціями в оркестрі.

Юлія ткач, Сусанна Чахоян і Олександр Чувпило
Юлія Ткач, Сусанна Чахоян і Олександр Чувпило

Об’єднуюча роль у творенні різноманітних поетичних образних форм «Карміна Бурана», її наскрізної драматургії без сумніву належала диригенту та оркестру. Володимиру Шейку багато в чому вдалося відсторонитися від усталених, дещо застиглих форм інтерпретації кантати і в найкращих проявах, спираючись на вокально-симфонічну й синтетичну природу жанру, піднятися до високих драматичних та образних узагальнень.

Наостанок. Після успішного початку нового концертного сезону, мимоволі констатуєш постійне зростання професійного рівня музикантів та інтересу громадськості до повсякденного творчого доробку Заслуженого академічного симфонічного оркестру Українського радіо, концерти якого, а це переростає у приємну традицію, проходять у переповнених залах.

Юрій ВАСИЛЕНКО

Фото Юрія ПРИЯЦЕЛЮКА