
Різнобарв’я оксамитової осені у багатій гамі кольорів та неповторне сприйняття їх кожною людиною природно позначились і на темброво-колористичній палітрі Міжнародного фестивалю музичного мистецтва «Музика без меж» у Дніпрі
Саме в рамках багаторічного мистецького марафону пройшов український фестиваль віолончелістів – Art Cello-2018. Зрозуміло, що симпатії організаторів заходу були спрямовані лише на цей інструмент, і його художньо-творче домінування на сцені концерт-холу Дніпропетровської академії музики імені Михайла Глинки 7–8 жовтня було надзвичайно багатогранним, різноманітним як за жанровим арсеналом пропонованих творів, так і за стилістичними рисами виконання, самобутністю багатьох виконавських шкіл і, безумовно, широтою ідейно-образних картин в уяві кожного слухача, загалом в енергетичному художньому сприйнятті музики чисельною аудиторією поціновувачів академічного музичного мистецтва.

Справжній осінній «Віолончельний вернісаж» – так його назвали засновник фестивалю «Музика без меж» Юрій Новіков, художній керівник Дмитро Логвин та автор проекту Art Cello Денис Северин – розпочався у Дніпрі ще 6 жовтня, коли у сутінках ночі відомі віолончелісти з п’яти країн світу, прибувши до нашого міста після масштабних концертів у Львові та Києві, зібрались на репетицію в концерт-холі академії. Велика радість зустрічі зі студентами, викладачами, віолончелістами Дніпра була примножена у наступний, перший концертний день фестивалю.
7 жовтня зі сцени концерт-холу лунала музика різних культурно-історичних епох, від часів віоли-да-гамба до періоду сталого використання найсучасніших виконавських віолончельних прийомів у художньо-академічній практиці початку ХХІ століття. Дует віолончелістів – професора Вищої школи музики в Женеві-Невшатель і Вищої школи мистецтв у Берні Дениса Северина й українського віолончеліста, лауреата міжнародних конкурсів Артема Полуденного – зіграв Сонату G-dur Ж.Б. Барʼєра. Елегантна вишуканість і тонке відчуття ансамблю в дрібній віртуозно-пальцевій техніці виконання мелізмів, вражало як художньою витонченістю, так і технічною довершеністю.
П’єса для віолончелі соло сучасного німецького композитора А. Реймана в інтерпретації професора Вищої школи музики в Мюнхені Вен-Сін Янга відтворила своєрідний психоделічний моно-дует одного виконавця. Максимальний образний контраст внесла у програму Сюїта для віолончелі соло іспанського композитора Г. Кассадо, яку в ефектній, яскравій манері відтворив професор Національного університету музики в Бухаресті Разван Сума. Синтетичний принцип культури постмодерну виразно постав у композиції для віолончелі соло болгарського майстра П. Хрістоскова у виконанні викладача Національної музичної академії в Софії Атанаса Кристева. Романтичний дух Сюїти для двох віолончелей чеського митця Д. Поппера передали Разван Сума та Атанас Кристев, з емоційно піднесеною рельєфністю відчуттів наблизивши фінальну фазу концерту.

Кульмінацією свята стала поява на сцені всіх виконавців у міжнародному ансамблі віолончелістів, до яких приєдналась дніпровська віолончелістка, завідувачка предметно-циклової комісії «Оркестрові струнні інструменти» в академії музики імені Михайла Глинки Ольга Луценко. Музиканти виконали жартівливу композицію-мініатюру для шести віолончелей німецького композитора В. Ліндеманна, а також Фантазію на теми з опери «Кармен» Ж. Бізе, після чого інтернаціональний ансамбль переріс в оркестр віолончелістів із виконавцями-студентами навчального закладу.
Після численних творчих зустрічей і майстер-класів знаних віолончелістів фестивальний марафон у Дніпрі продовжився ввечері 8 жовтня. Відкрила концерт Академічна увертюра Й. Брамса у виконанні молодіжного симфонічного оркестру «The festival» під орудою заслуженого діяча мистецтв України, художнього керівника фестивалю «Музика без меж», диригента Дмитра Логвина.

Деталізовано-фіоритурну, градаційно-витончену композицію з п’яти концертних п’єс для віолончелі та камерного оркестру Ф. Куперена представив Атанас Кристев. Четверта п’єса «Арія» прозвучала з унікальною ансамблевою проникливістю у спільному музикуванні з альтисткою Кароліною Крамчаніновою. Щиросердна емоційність, що сягнула, напевно, максимального рівня відвертої чуттєвості, постала внаслідок звучання Сонати «арпеджіоне» для віолончелі з оркестром Ф. Шуберта у виконанні Вен-Сін Янга.
Друге відділення концерту відкрив Денис Северин, який подарував слухачам Сонату у старовинному іспанському стилі для віолончелі з оркестром Г. Кассадо. Стилістично тонке відчуття іспанської народнопісенної традиції обумовило технологічну довершеність виконання твору. Темпераментність звучання «Елегії» Г. Форе заполонила концерт-хол академії, – то був інструментальний «спів» віолончеліста Развана Суми. А «Віолончельний лібрез» Дж. Солліма у дуеті Атанаса Кристева і Дениса Северина представив сучасний вільно-імпровізаційний погляд на художньо-виразові можливості академічної віолончелі порубіжжя ХХ–ХХІ століть.
Фестивальна хода Art Cello-2018 отримала продовження 10 жовтня – вже у Харкові.
Валерій ГРОМЧЕНКО