konkurs

Нещодавно у Харкові відбулася подія, значення якої, з огляду на її унікальність, ще має бути оцінене надалі. Йдеться про Перший всеукраїнський конкурс із теорії музики імені Тараса Кравцова для студентів мистецьких навчальних закладів І-ІІ рівня акредитації, започаткований Харківським національним університетом мистецтв імені Івана Котляревського з метою залучення творчої молоді до науково-дослідної діяльності, а також вивчення творчого доробку видатного вітчизняного вченого, композитора, корифея славетної харківської музично-теоретичної школи Семена Богатирьова – Михайла Тіца

«Важко уявити собі більш віддану високій мистецькій справі людину, ніж Тарас Сергійович Кравцов, – зазначається у привітанні учасникам конкурсу ректора ХНУМ імені Івана Котляревського, народної артистки України, кандидата мистецтвознавства, професора Тетяни Вєркіної. – Його величезний талант, видатні досягнення у творчому доробку – композиторській, науково-дослідній, педагогічній діяльності, а також плідна багаторічна організаторська та музично-громадська робота – набули непересічного значення не тільки для Харківського національного університету мистецтв, але й для культури нашого рідного міста і країни в цілому».

Тарас Кравцов
Тарас Кравцов

На другий (заключний) тур конкурсних змагань, попри усі складності, з’їхалися 14 учасників із музичних училищ Артемівська (Бахмута), Дніпропетровська, Запоріжжя, Кривого Рогу, Маріуполя, Миколаєва, Полтави, Рівного, Сум і Чернігова. Студентська молодь демонструвала не тільки рівень своїх здібностей і здатність до перших кроків у науці, але, – і це є головним, – неабиякий потяг до серйозної дослідницької праці та, ширше, до свідомого обрання нелегкої тернистої стежки науковця.

Ідея цього проекту народилася у зв’язку із стійким бажанням підняти «рейтинг» професії музикознавця-теоретика, яка зі зрозумілих причин на сучасному етапі поступово занепадає, втрачаючи колишню привабливість. І тому в цей нелегкий час видається важливим, по-перше, надихнути молоде покоління гідним наслідування прикладом видатного митця-теоретика, по-друге, – надати студентській молоді реальну можливість вступити в творчий діалог «на рівних» із плідними науковими ідеями Тараса Кравцова.

Засідання журі
Засідання журі

До складу Оргкомітету і журі Першого всеукраїнського конкурсу із теорії музики імені Тараса Кравцова увійшли провідні фахівці ХНУМ імені Івана Котляревського: декан виконавсько-музикознавчого факультету, заслужений діяч мистецтв України, професор Сергій Турнєєв, завідувачка кафедри інтерпретології та аналізу музики, доктор мистецтвознавства, професор Людмила Шаповалова, кандидат мистецтвознавства, доцент Наталія Беліченко (автор проекту), кандидат мистецтвознавства, доцент Марія Борисенко, старший викладач кафедри теорії музики Олена Пінчук, викладач кафедри теорії музики Ярослава Сердюк.
Конкурс проводився у два етапи протягом листопада – березня поточного навчального року.

Перший, заочний тур полягав у виконанні серії досить складних за своїм рівнем письмових творчих робіт. Другий, очний (заключний) тур пройшов у Харківському національному університеті мистецтв імені Івана Котляревського 23 березня. Показово, що серед 14 студентів III-IV курсів музичних училищ, які були допущені до участі у другому турі, виявилися представники не тільки фахової спеціалізації «Теорія музики», але також і виконавських спеціалізацій, що свідчить не лише про їхню зацікавленість музично-теоретичною проблематикою, але й про відповідний – універсальний – рівень підготовки. Забігаючи наперед, відзначимо, що друге місце конкурсу несподівано для всіх посів саме представник нефахової спеціалізації «Оркестрові духові інструменти», студент ІІІ курсу Дніпропетровського музичного училища Андрій Дашков, у зв’язку з чим доречно нагадати, що і сам Семен Богатирьов був, зокрема, крім усього іншого, професіональним валторністом!

stend

До завдань першого туру входила гармонізація мелодії і гами у кожному з голосів (одне з найулюбленіших завдань Тараса Сергійовича), а також письмовий гармонічний аналіз двох творів – класико-романтичного та сучасного стилів. Окреме завдання становила творча робота з науковими першоджерелами (вивчення фрагмента статті Тараса Кравцова «Пролегомени до учбового курсу гармонії» і написання невеликого повідомлення або роздуму на тему одного із порушених у статті питань).

Програма другого туру містила два відділення, перше з яких, за традицією, включало написання творчого диктанту із дорозвитком і гармонізацією поданої (перемінної) пари голосів із подальшим відтворенням на фортепіано та зі співом одного з голосів.
Упродовж другого відділення конкурсанти мужньо змагалися у виступах із доповідями на тему за матеріалами третього письмового завдання, виконаного у першому турі. Особливо цінувалося вміння висловити без папірця і захистити свою думку як результат творчого діалогу з ідеями вченого, дати аргументовану відповідь на запитання журі, а також зацікавити аудиторію, котра, до речі, проявляла надзвичайну активність, оскільки спільність порушених питань і творів для аналізу швидко об’єднала всіх учасників в одну дружню «сім’ю Тараса».

Андрій Дашков, друга премія
Андрій Дашков, друга премія

У результаті проведених змагань, за підсумками першого й другого турів, журі визначило таких лауреатів:

І місце – Олександра Шара (Миколаїв).

ІІ місце розділили Владислав Солодовніков (Полтава) та Андрій Дашков (Дніпропетровськ).

ІІІ місце – Анастасія Алтухова (Запоріжжя).

Добре усвідомлюючи, що найближчим часом ще належить вивчити і дати глибоку об’єктивну оцінку цій події, зараз можна стверджувати лише одне: Перший всеукраїнський конкурс із теорії музики імені Тараса Кравцова відбувся і він має право на подальше існування і розвиток, адже у перспективі конкурсу – отримати статус міжнародного, для цього у нього є усі підстави.

Із відгуків учасників і гостей Першого всеукраїнського конкурсу із теорії музики імені Тараса Кравцова:

«Перший всеукраїнський конкурс імені Тараса Сергійовича Кравцова – це дуже визначна, зворушлива подія для кожного з молодих теоретиків-учасників! Завдяки темі конкурсу кожен мав можливість познайомитись із видатним музикознавцем, композитором, педагогом, доктором мистецтвознавства.

Мене дуже вразили наукові праці Тараса Сергійовича, його погляди на широке коло музично-теоретичних проблем. У цій видатній постаті поєдналися чудові риси, а саме глибина історичних і поліфонічних міркувань з мудрим, дружнім запрошенням до спільного обміну думками».

Марія Дудченко, учасниця конкурсу (Миколаїв)

Наталія Беліченко (автор проекту)
Наталія Беліченко (автор проекту)

«Шановний Оргкомітет конкурсу імені Тараса Кравцова! Від щирого серця висловлюємо вдячність за високий організаційний і професійний рівень проведення змагання, разом з тим – доброзичливу і творчу атмосферу. Відкритість конкурсу, форми завдань надали унікальну можливість творчого спілкування молоді з науковою елітою сучасного музикознавства. Проведення конкурсу такого рівня – це школа професійного зростання, психологічного змужніння і витривалості, яка допоможе талановитим студентам училищ у подальшій професійній орієнтації – бажанні продовження навчання в елітному виші – Харківському національному університеті мистецтв імені Івана Котляревського.

З повагою

Пікаш Л. І., зав. ПЦК Полтавського музичного училища імені Миколи Лисенка».

Наталія БЕЛІЧЕНКО

Фото Григорія ГАНЗБУРГА