2 червня у Національній філармонії України звучатиме унікальна програма
Нова імпреза Київського камерного оркестру під орудою маестро Наталії Пономарчук – «Звук і Тиша», присвячена всесвітньо відомому композитору Арво Пярту, увібрала музику вслуховування, чистоти й світла.
Також цей концерт є музичною презентацією книги американця Пітера Бутенєва «Арво Пярт: З тиші», яка вийшла українською мовою у видавництві «Дух і Літера» та була представлена у Національній філармонії України 31 березня 2024 року її перекладачем з англійської Олегом Чагариним.
Автор книги Пітер Бутенєв – професор богослов’я та музикант, що закінчив консерваторію, є палким і уважним слухачем музики Арво Пярта відтоді, як особисто познайомився з композитором у 1990 році. Він викладає систематичне богослов’я та духовність у Семінарії Святого Володимира (США), де також керує проєктом Arvo Part Project та Інститутом Сакрального Мистецтва.
Арво Пярт – знаковий композитор свого покоління. Пройшовши шлях засвоєння ультрасучасних технік написання музики, він врешті випрацював власний стиль, в основі якого – глибоко емоційне проживання філософсько-релігійних тем. Для нього звернення до католицької музичної традиції у жодному разі не пов’язано з догмою. Пропускаючи християнські сюжети крізь оригінальні творчі ідеї, він зосереджується на людських переживаннях, співчутті й розумінні. Його музика ідеальна для того, аби зануритись углиб себе та зрозуміти, що є цінним, а що – скороминущим.
«Різдвяні антифони / Greater Antiphons» – один з останніх творів Пярта. Він уперше звучатиме в Україні. У ньому композитор переосмислює католицьку традицію співу у передріздвяний тиждень, коли в емоційному стані людей поєднуються крихкість, непевність і передчуття радості.
Спираючись на зміст католицької служби, Пярт пише твір «Сума», в основі якої одна з частин меси – Credo. Цей твір послідовно витриманий в авторській техніці tintinabuli (у перекладі – дзвіночки). Сам композитор зізнавався, що «Сума» – вершинний твір у плані розробки цієї техніки, що спрогнозував подальший творчий шлях музиканта.
«Псалом» створено на основі Псалма 112. Утім його славильний посил мʼякшає, набуваючи характерного для Пярта відтінку інтимності й щему.
«Festina Lente» – оксюморон, що означає «Поспішай повільно». Цю ідею Пярт проводить музично – він дає усім інструментам оркестру грати одну й ту ж мелодію, втім у різному темпі. І поки одні музиканти виконують повільно, інші встигають повторити те саме, – як не квапся, а мусиш прожити цей твір уповні.
Розмірковуючи про вічне і минуще, Пярт написав «Кантус в памʼять Бенджаміна Бріттена» – англійського композитора, творчістю якого захоплювався. Тож, почувши 5 грудня 1976 року по радіо про смерть шанованого колеги, він таким чином зреагував на сумну звістку.
Творчість Арво Пярта безумовно вплинула на Вікторію Полеву як музикантку. У камерній кантаті «Жодної людини, що була б островом» (присвята Пярту і його дружині) вона звертається до теми смерті, людської самотності та єдності. Ця музика вирізняється особливою стриманістю й лаконічністю і демонструє, з якою простотою композиторка розмислює над найтрагічнішим моментом людського існування.
А на завершення концерту прозвучить Серенада всесвітньо відомого киянина і давнього друга Арво Пярта – Валентина Сильвестрова, що маркує «тихий» період його творчості…
Солісти: Анастасія Поліщук (мецо-сопрано), Олег Безбородько (фортепіано), Дмитро Гудима (гобой).
Музика Пярта допомагає нам побачити самих себе…
За матеріалами, наданими пресслужбою філармонії