
28, 29 і 30 листопада Львівська національна опера представить одну з ключових прем’єр сезону – балет-феєрію «Мавка» на музику сучасної української композиторки Вікторії Польової
Твір написано за мотивами всесвітньо відомої драми-феєрії Лесі Українки, яка постане на сцені у новому, естетично сміливому прочитанні. Постановку реалізувала команда, відома за надзвичайно успішним балетом «Тіні забутих предків» – одним із найяскравіших творчих тріумфів театру останніх років.
Артем Шошин, балетмейстер-постановник «Мавки» працює в упізнаваній авторській лексиці, – поєднуючи чуттєву пластику, глибокий психологізм і сучасний танцювальний інструментарій: «“Мавка” буде зовсім іншою балетною історією. Тут немає такої об’ємної побутової оповіді, як у “Тінях забутих предків”. Вона набагато інтимніша й зосереджена на глибині стосунків між двома – Мавкою та Лукашем. Їхнє кохання – на межі двох світів – міфічного та реального. Саме в цьому й полягала складність: потрібно було вибудувати двоактний балет так, щоб глядач відчув драму Мавки й прожив її біль».
Лібрето й концепція вистави належать Василю Вовкуну, який пропонує новий погляд на твір: не буквальний, не ілюстративний, а спрямований на емоційну природу історії. Постановка досліджує зіткнення двох світів – фантастичного і реального – як метафору вибору свободи та внутрішньої гідності: «Любов, що воскрешає душу, вириває Мавку із лабетів світу мертвих та інкарнує на новий життєвий цикл. У цьому вузькому просторі життя вона справді жертвує собою у намаганні порятувати тепер уже душу Лукаша. Проте в душевній нерівноцінності сприйняття її найвищого прояву – любові – між ними постає прірва.
“Я в серці маю те, що не вмирає…” – цей вираз є вершиною духовного усвідомлення Мавки. Вона переходить із земного буття у вічність, утілюючи ідею безсмертя душі, любові й краси. Ці слова Мавки пробуджують Лукаша, – він чує її голос і знову бере сопілку. Через неї він повертається до свого “Я”, яке колись утратив», – коментує Василь Вовкун.
Над музичною частиною працював диригент-постановник Юрій Бервецький, який наголошує на винятковій природі партитури Вікторії Польової: «Я досить довго йшов до цілісного сприйняття цієї музики разом з оркестром. Партитура балету – доволі складна, і для того, щоби почути її реальне звучання, треба було дуже ретельно її пропрацювати: у ній є високі темпи, певні складнощі в розумінні форми та музичної “математики”. Музика “Мавки” є потужним синтезом барокових елементів і мінімалістичних музичних засобів, експресіоністичних барв і фольклорних елементів. Та все це з огляду на те, що ми як митці зараз переживаємо певну реформацію творчого мислення».
Візуальний світ балету створює міжнародна команда: литовський сценограф Арвідас Буйнаускас і художниця костюмів Наталія Міщенко. Їхня концепція поєднує мінімалізм, метафоричність і увагу до деталей, які формують особливу атмосферу – світ, де природа і людина говорять однією мовою.
«Для мене ця вистава – про шлях до себе, чесність і сміливість ухвалювати рішення серця. Про те, що не всім дається дар справжньої Любові, і не кожен його може цілковито прийняти. Навіть якщо нас не обирають, ми маємо в серці те, що не вмирає, і це – справжня цінність і опора, що вивищує нас», – зазначає Наталія Міщенко.
Хоча постановка базується на класичному літературному зразкові, творча команда пропонує сучасну сценічну мову, яка збагатить його новими сенсами. «Мавка» звучить як історія про свободу, внутрішню правду та крихкість людської душі, – теми, що сьогодні набувають особливої ваги.
У театрі підкреслюють, що новий балет не відтворює сюжет Лесі Українки буквально. Це – повага до минулого і погляд у майбутнє, де український міф, утілений мовою танцю, звучить яскраво, сучасно і по-справжньому масштабно. Від Лесі Українки – до сучасної сцени: Мавка повертається, щоб нагадати, – краса, свобода і правда є проявом нашої внутрішньої нескореності.
Покази балету-феєрії «Мавка» відбудуться 28, 29 і 30 листопада у Львівській національній опері.
За матеріалами пресрелізу





