Фестиваль Bandura Music Days 2018

164
Share Button

Наприкінці жовтня у Києві відбувся перший фестиваль сучасної бандури – Bandura Music Days. Він тривав три дні, зібрав чимало виконавців-бандуристів переважно популярної мас-культури та мав величезні аншлаги й суспільний резонанс. Для того, аби привернути увагу широкої аудиторії, зокрема молодіжної, організатори події, а саме проект сучасної бандури Bandura Style та центр громадських ініціатив «Ідеї змін», скористалися вдалим маркетинговим ходом – кожен день фестивалю мав свій формат і назву: Bandura Chill, Bandura Talk та Bandura Live.

Нинішшній фестиваль вже не перший на рахунку цієї талановитої й креативної команди. Тому за короткий термін роботи організаторам вдалося продумати все до дрібниць та наповнити цікавими колабараціями кожен із трьох днів. Власне, фестиваль стартував 25 жовтня в ресторані «Остання Барикада». Невипадково було обрано саме цей «мистецько-гастрономічний» простір, адже у ньому киянам та гостям міста, окрім традиційної української кухні, пропонують мистецьку програму винятково національного контенту. Перед глядачами фестивалю з авторськими програмами виступили молоді, але вже досить відомі бандуристи: Георгій Матвіїв, родинний дует Kolo Yolo, Ярослав Джусь, Марина Круть.

Цікаво було спостерігати за реакцією присутніх у рестораніі: люди слухали, запитували про подію, хтось, впізнавши бандуру, голосно ділився своїми пізнаннями в царині музики, дехто своїми враженнями. Були й такі, які вперше у житті почули бандуру наживо… В цілому ж байдужих – не було. Молоде покоління бандуристів, народжених вже за часів незалежної країни, сміливо застосовує сучасні інформаційні технології у своїй творчості. Поєднання бандури та електронної музики (Ярослав Джусь та електронний музикант Zymosis), різностильові мікси, як-от етножаз, фьюжн, інді (Оля та Коля Гончаренки), джазові імпровізації з неймовірно ефектними прийомами гри на бандурі (Георгій Матвіїв), емоційний, насичений soul (Марина Круть) – заполонили простір й гаряче зустрічалися поціновувачами сучасної української популярної музики.

Наступний день Bandura Music Days видався напрочуд контрастним щодо його «експозиції». У просторі Creative Women Space протягом усього дня тривав мозковий штурм. Для обговорення модератор відкритої дискусії журналістка Ірина Славінська пропонувала слухачам такі теми: «Модерна бандура: шляхи розвитку та створення бренду», «Розвиток Стрітівського вищого педагогічного коледжу кобзарського мистецтва», «Встановлення діалогу між спільнотами виконавців на старосвітських інструментах та академічній бандурі». Представниця Відділу Культурної дипломатії МЗС Руслана Ліннік визначила культурну дипломатію як «м’яку силу»; вона вмотивовано говорила про важливість на сучасному етапі створення брендів для ідентифікації національної культури у світі. Саме одним із таких брендів, на її думку, має стати бандура. До слова, проект розвитку бренду бандури – Bandura Style – існує в Україні з 2015 року, його просуває молодь, закохана в рідну мову, культуру та бандуру – Ярослав Джусь та Оксана Боровець.

Однією з болючих анонсованих тем була ймовірність закриття «Стрітівки» – саме так між собою називають бандуристи Вищий педагогічний коледж кобзарського мистецтва, що знаходиться у с. Стрітівка (Київська область). До обговорення долучився народний артист України, голова Національної спілки кобзарів України – Володимир Єсипок, який висловив власні думки, Ярослав Джусь, якому болить ця проблема (випускник коледжу, деякий час працював у ньому викладачем). Представниця кобзарського коледжу заступниця директора з навчально-виховної роботи Олена Мартинюк, яка знає ситуацію «з середини», розповіла про те, чим живе зараз Стрітівка. Найбільш дискусійним видався блок про діалог між представниками реконструйованої автентичної традиції та виконавцями на бандурі академізованій протягом XX століття. Виконавець на старосвітській бандурі Василь Жованик, а також виконавець на бандурі харківського типу Дмитро Губ’як висловили власні думки щодо цих гострих питань.

Окрім відкритих дискусій в контексті фестивалю Bandura Music Days, організатори передбачили й практичні моменти. Відома львівська бандуристка, фронтвумен гурту «Troy Zillya», арт-директорка фестивалю Lviv Bandur Fest Анастасія Войтюк розповіла про те, як організувати музичний фестиваль, а також презентувала online-бандуру. Ідея та розробка такого незвичайного рішення належить відомому львівському дизайнерові Михайлу Голобородько (пограти на діатонічній бандурі можна за посиланням https://bandura.ukrzen.in.ua/). Бандуристка Марина Круть поділилася власним досвідом видання своєї першої авторської збірки, про свою композиторську творчість розповів Ярослав Джусь, Іван Ткаленко – про важливі речі для бандуристів педагогів, учнів, студентів, концертних виконавців: як правильно налаштувати, відрегулювати, визвучити інструмент і т. ін. Георгій Матвіїв розкрив таємницю своїх віртуозних творів. Бандурист поділився власними прийомами гри на бандурі, котрі не лише розширюють виражальні можливості бандури, але й дозволяють використовувати бандуру як перкусійний інструмент. Модель харківської бандури конструкції Василя Герасименка представив Дмитро Губ’як, а ноу-хау від Львівської фабрики «Трембіта» стала електроакустична бандура, яку також презентував відомий музикант.

Цінність та новизна запропонованого інтерактивного лекторію полягала у тому, що бандурній спільноті були представлені теми, які, з першого погляду, лише опосередковано стосуються виконавства гри на бандурі, та без їх оволодіння у сучасному культурному просторі неможливо побудувати та просувати якісний «продукт». Лекції з продюсування, музичного менеджменту, піару, СММ для бандуристів провели: М. Іваник, О. Малиш, А. Роєнко.

У нестандартному ключі відбувся заключний день фестивалю Bandura Music Days 2018. Він проходив у стінах Українського дому. У фойє відбулася інтерактивна виставка, яка, за задумом організаторів, мала збагатити уявлення відвідувачів про багатоманіття українського народного інструментарію. Задля цього було представлено різні види бандур, звучання яких можна було прослухати в навушниках, а шляхом анонімного голосування на музичній виборчій дільниці обрати найбільш вподобаний інструмент. За результатами голосування (всього 476 голосів!) перші три місця відповідно посіли: бандура чернігівського типу, львівського та старосвітська бандура. У заключний день фестивалю також відбулась експозиція народних інструментів із фондів Театрального, музичного та кіномистецтва України, майстер-клас із виготовлення діатонічної бандури та презентація електробандури конструкції Івана Ткаленка.

Такий насичений день із присмаком еклектики завершило потужне звукове, графічне й світлове шоу. Напередодні фестивалю, співорганізатор та його учасник, Ярослав Джусь зауважив: «…Ми хочемо показати, наскільки актуальним, модерним і універсальним є цей інструмент (бандура – І. Л.). Вперше представимо співпрацю наших кобзарів з електронними музикантами. Загалом бандура звучатиме у найрізноманітніших жанрах і стилях». У переповненій залі Українського дому прозвучали неочікувані колаборації виконавців на старосвітських інструментах та електронних музикантів: Сергія Нечипоренка &Taras Shevchenko, Сергія Захарця & Shadov.У концертній програмі взяли участь вже згадувані раніше Марина Круть, Георгій Матвіїв, Іван Ткаленко, етногурт «Troye Zillia», кавер-гурт «B&B Project», секстет бандуристів «Шпилясті кобзарі», рок-гурти «LiveN» й «MoreNeba». Поміж представників бандуристів більш класичного, академічного напряму виступили Дмитро Губ’як, тріо зі Львова «YuMaVita», «NovaCapella» – ансамбль бандуристок Київського інституту музики ім. Р. Глієра (художній керівник – Ірина Родіонова), дитячий ансамбль Палацу дітей та юнацтва «Золоті струни» (Київ, керівник – Юлія Макаренко). Їхні виступи відтінили різнобарв’я сучасного бандурного мистецтва.

Не обійшлося на концерті без обіцяного шоу: міксбандурної музики з хореографією у виконанні Віри Загрійчук. Протягом однієї композиції «бандуристка-танцівниця» здивувала глядача грою на бандурі та виконанням латиноамериканського темпераментного танцю сальси. Підсвічування контурів бандур та використання піротехніки під час виконання «Шпилястими кобзарями» українських пісень у сучасному форматі, а також продуманого візуального контенту – всі ці елементи додали заключному дню фестивалю Bandura Music Days 2018 феєричного «звучання».

Зі слів учасника фестивалю Дмитра Губ’яка: «естрадна бандура сьогодні – це далеко не underground. Навпаки, вона перетворюється на флагмана, на локомотив, який штовхає бандурне мистецтво вперед і прокладає нові шляхи його розвитку». Безсумнівно, глибинний синтез та взаємозв’язок між академічною сферою та популярною мас-культурою, пронизує увесь культурний простір сьогодення та при професійному підході до поставлених завдань можна отримати неочікувані, цікаві результати.

Гостями фестивалю були гурти ТНМК та The Doox, співак ADAM, дитячий вокально-хореографічний ансамбль «Зернятко»(м. Київ, керівник – Р. Заклецька), вони також додали особливої атмосфери. Можливо, в наступному році одним із календарних свят буде і День бандури – ним може стати кожна третя субота жовтня. Фестиваль відбувся за підтримки Українського культурного фонду.

Окрім фестивалів сучасної бандури Bandura Music Days та Lviv Bandur Fest, останній пройшов у Львові вже вдруге, справжню «бандурну осінь» 2018 зробили такі цікаві й знакові події як Міжнародний форум бандуристів (м. Київ) та концертний тур Української капели бандуристів імені Тараса Шевченка (Північна Америка) й Національної капели бандуристів України ім. Г. Майбороди (обидва присвячені 100-річчю Київської капели бандуристів), Всеукраїнський конкурс бандуристів «Кубок Києва» (м. Київ), музичний театр від «ЦимБанДо» та вечір Бандури у Харківській філармонії (обидва – м. Харків), презентація електроакустичної бандури музичної фабрики «Трембіта» (Тернопіль), участь бандуристів у різних колективах представлених на Другому фестивалі Київ етномюзікфест «Віртуози фолку», Музичне фентезі-шоу містерія «Володарі стихій» (Одеса, Івано-Франківськ, Київ) та ін.

Інна ЛІСНЯК

Share Button