«Коди відродження»: KharkivMusicFest-2025 відкриють «Київська камерата» та зіркові солісти

KharkivMusicFest 2025 розпочнеться концертом легендарного Національного ансамблю солістів «Київська камерата» з Богданою Півненко – всесвітньо відомою скрипалькою, яка першою привезла музику до воєнного Харкова у 2023 році

Тема цьогорічного KharkivMusicFest «Коди відродження» утверджує силу культури як джерела стійкості й відновлення. Упродовж травня-червня 2025 року Харків наповниться музикою, яка допоможе відчути, зрозуміти й переосмислити власні внутрішні та суспільні переживання. Організатором фестивалю є фонд громади Харкова «Толока».

Фестиваль відкриється 2 травня концертом ансамблю солістів «Київська камерата» за участі зіркових солістів.

Богдана Півненко – народна артистка України, лауреатка Шевченківської премії, одна з провідних українських скрипальок, амбасадорка та справжній друг KharkivMusicFest. Народилася в Харкові, і її участь у фестивалі сповнена особистого змісту та бажання глибокої підтримки для рідного міста. Саме вона першою після повномасштабного вторгнення зголосилася приїхати у 2023 році до воєнного Харкова і виступити з Фестивальним оркестром на концерті-відкритті. А потім прикрасила своєю творчістю відкриття KharkivMusicFest-2024. Її повернення у 2025 році – це потужний жест солідарності, вірності місту й культурі.

Юліан Мілкіс – усесвітньо відомий канадський кларнетист, виконавець класики та джазу; учень легендарного Бенні Гудмена, володар неповторного стилю, що поєднує віртуозність, глибину й експресію. Грав сольні концерти з Торонтським симфонічним оркестром, Камерним оркестром Вівальді, Едмонтонським симфонічним оркестром, Симфонічним оркестром Ліона, Сеульським симфонічним оркестром тощо.

Катерина Супрун – заслужена артистка України, альтистка, активна промоутерка української музики в Україні та за її межами.

Програма концерту об’єднує три масштабні твори видатних композиторів сучасності. Представлені опуси двох українських авторів: Валентина Бібіка – класика української музики, одного з лідерів харківської композиторської школи, гордості Харкова та Олександра Родіна – популярного, досвідченого митця.

Ексклюзивною «родзинкою» концерту стане прем’єрне виконання в Україні повної версії «Листів до друзів» у версії для кларнета з оркестром – глибоко особистого циклу Гії Канчелі, геніального сучасного композитора, чия музика звучить на всіх континентах у виконанні найкращих оркестрів і солістів світу.

«Листи до друзів» Гії Канчелі – зворушливий твір, який сам композитор назвав «музичними листами до втраченого світу». Цей унікальний музичний цикл складається з 25-ти мініатюр. Кожна з них є своєрідним музичним посланням композитора до близьких друзів-співвітчизників: художнику Тенгізу Мірзашвілі, режисеру Георгію Данелії, драматургу Резо Габріадзе (йому присвячено «лист» на основі мелодії з фільму Кін-дза-дза, до якого він написав сценарій), а також Вахтангу Кікабідзе, Нані Брегвадзе та багатьом іншим. Версія для кларнета з оркестром – присвята Юліану Мілкісу, який буде солістом концерту.

Симфонія-концерт для скрипки й альта Валентина Бібіка – один із найзначніших творів харківського композитора світового рівня, що поєднує модернізм і глибоку емоційність. Даний твір не виконувався у Харкові з моменту його написання у 1986 році.

«Після прочитання Лавкрафта» Олександра Родіна – містичний, атмосферний твір для струнних, натхнений творчістю класика жахів, який переносить слухача у світ тривожних видінь і філософських роздумів. «Після прочитання Лавкрафта» взагалі ніколи не звучав у Харкові, тож на слухачів чекає ще одна прем’єра!

Президент KharkivMusicFest Сергій Політучий: «Якщо дивитись масштабно, то відродження – це загальнонаціональна метафора, бо раз у раз сама Україна, попри всі загрози, відроджується, як фенікс, і наші коди – символи ідентичності, що маркують шлях до незалежності та свободи. Процес відродження української культури, нації триває просто зараз, і фестиваль є одним з його інструментів, який допомагає репрезентувати унікальність і багатство нашої культури, популяризувати її та розширювати горизонти, зрештою, формувати культурну екосистему, яка взаємодіє з аудиторією і впливає на майбутнє».

Програмна директорка KharkivMusicFest Юлія Ніколаєвська: «Від початку повномасштабного вторгнення команда фестивалю постійно шукала нові формати. Так у 2022 році був “Концерт поміж вибухами” – як виклик війні та презентація нашої стійкості, у 2023 на фестивалі “Харків – місто нових сенсів”, ми разом дивились у майбутнє рідного міста, у 2024 – тема “Слухати. Чути. Відчувати” про важливість спільномови почуттів і відчуттів. Тема цьогорічного фестивалю “Коди відродження” традиційно осмислена поліжанрово – через музику, візуал, театр, перформанс, медіа – та через “коди” – емоційний, інтелектуальний, соціальний, духовний тощо. Для фестивалю перший із таких кодів – відродження культурне, своєрідна “перепрошивка” національного коду, що спонукає до знання власних коренів і традицій».

Виконавча директорка KharkivMusicFest Марія Горбонос: «Саме зараз важливо говорити про відродження, бо культура – це те, що не дає зламати націю, що гуртує людей, допомагає формувати нові сенси. Саме зараз час перевідкривати для себе наше багате культурне надбання, яке має світовий рівень, і впливати на те, щоб воно набуло ще й світового значення. Відродження культури – це не розкіш, яку ми зможемо собі дозволити після перемоги, а один із факторів, що наближає нашу перемогу».

Як зазначають організатори, протягом фестивалю на гостей чекатимуть численні події, серед яких оркестрові та камерні концерти, інтерактиви, театральні вистави, покази фільмів і зустрічі з відомими митцями.

Закриття фестивалю відбудеться 10 червня виступом Президентського симфонічного оркестру.

За інформацією пресрелізу

Фото надані організаторами фестивалю