У червні 2020 року відбулася онлайн-подія Місяць грузинського театру в Україні, організатором якої виступила громадська організація «Театр.лав». У рамках події пройшли онлайн-покази вистав і зустрічі з грузинськими режисерами Темуром Чхеїдзе і Ніколозом Сабашвілі
«Місяць грузинського театру – це перший для нашої команди досвід роботи в онлайн-форматі. Звісно, були нюанси, але загалом ми отримали багато позитивних відгуків і постів вдячності. Сподіваємося, що наступний фестиваль проводитиметься офлайн, і, звісно ж, ми хочемо познайомити українських глядачів з іншими країнами та їхніми театрами», – коментують організатори, «Театр.лав».
Співорганізаторами події стали головний художник львівського театру «І люди, і ляльки» Ельвіра Босович та грузинський режисер, який наразі працює у Литві, Бадрі Цередіані.
Бадрі Цередіані: «Литовский театр развивается очень интересно, и меня радует то, как украинцы начинают содействовать с литовцами. У меня есть несколько проектов, а также было предложение делать национальный театр, то есть моя функция – работать со специалистами и создавать профессиональное пространство. Я уверен, что мы очень многому можем научиться друг от друга».
Місяць грузинського театру було побудовано через погляд режисера Темура Чхеїдзе та на прикладі творчості режисера Ніколоза Сабашвілі. Поштовхом для цього став український фестиваль «І люди, і ляльки», у рамках якого показували виставу Ніколоза Сабашвілі «Сакартвело», що викликала зацікавленість до Грузії. Глядачі мали можливість подивитися записи вистав Ніколоза Сабашвілі «Сакартвело» та «Розповідь маленької лані», а також виставу «Далеке, далеке море» Темура Чхеїдзе.
Головні герої вистави «Сакартвело» – друзі віслюк і ворона. Історія розвивається довкола їхніх подорожей, завдяки яким ми дізнаємося про головні віхи розвитку грузинської культури та історії. Грузинські співи, пластика танцю, уривки авторської поезії та усної народної творчості – усе це є у спектаклі.
Виставу «Розповідь маленької лані» поставлено за мотивами однойменного оповідання грузинського письменника Важа Пшавела. Історія про ставлення матері до дитини, до Всесвіту, природи та мешканців лісу, а також історія про вкорінений страх до людей. Перша зустріч із людьми закінчується трагічно: маму маленької лані вбиває мисливець. Але яким був світ до цієї страшної миті? Вся магія лісу та його мешканців у супроводі грузинської народної музики оживе перед нашими очима у спектаклі.
«Далеке, далеке море» – історія про двох друзів, які разом росли, навчалися, дружили, закохувалися, а потім війна зробила їх ворогами. П’єсу поставлено на прохання керівника Сухумського драматичного театру Дмітрія Джаіані. Автор – драматург Гурам Одішарія. На грузино-абхазький конфлікт Гурам дивиться як на глобальну біду, братовбивчу війну, – страшний гріх, який буде на совісті обох народів.
Упродовж фестивалю вистави відбулися також прямі ефіри онлайн-зустрічей із Ніколозом і Темуром, а також драматургом вистави «Далеке, далеке море» Гурамом Одішарія. Їх переглянуло понад п’ять тисяч людей.
Ніколоз Сабашвілі працював режисером у підлітковому театрі, був засновником незалежного театру, поставив мюзикл «Легенди про Грузію» на Бродвеї, а зараз є художнім керівником Тбіліського театру ляльок Джорджі Мікеладзе.
Ніколоз Сабашвілі: «Современный театр – эклектический. В кукольном театре много разных возможностей, с помощью которых можно создать спектакль, отличающийся от поставленных в драматическом пространстве».
Запрошеним гостем першої онлайн-зустрічі була Влада Бєлозоренко – режисерка, засновниця Асоціації Український незалежний театр і театру-студії «11», директорка Культурного центру «Печерськ».
Влада Бєлозоренко: «Мені дуже приємно бути на цій зустрічі, тому що в такі часи, коли пандемія закрила нас не те що в театрах, а здебільшого в квартирах, і коли діджиталізовані такі творчі зустрічі й діалоги, то відчуваєш себе, по-перше, не самотнім, а по-друге – можеш обмінюватися власним досвідом, говорити і в цьому діалозі народжувати прості або складні істини».
Темур Чхеїдзе – режисер понад 80 вистав, здійснив постановки опер у Ла Скала («Гравець», 1991), Метрополітен-опері («Гравець», 2001), Оперному театрі Бордо («Царева наречена», 2004), Оперному театрі Генуї («Дон Карлос»), Венеційському оперному театрі («Сестра Анжеліка», «Скупий лицар»). Сьогодні викладає у Тбіліському університеті театру і кіно та Творчій майстерні в Театрі Королівського Кварталу.
Темур Чхеїдзе: «Мне кажется, что если человек может воспроизвести ту или иную ситуацию, вникнуть в нее, то он сыграет все. Я хочу научить актеров наблюдать за жизнью и находить естественные пути для решения того или иного вопроса».
Гурам Одішарія – автор близько 30 поетичних і прозових книг, які були перекладені 20 мовами світу, кількох п’єс, кіно і телесценаріїв. У 2012–2014 роки працював Міністром культури і охорони пам’ятників Грузії. Сьогодні є Радником Прем’єр-міністра Грузії з урегулювання конфліктів.
Гурам Одішарія: «Работа над пьесой оказалась очень сложной для меня, но сотрудничество с таким великим маэстро, как Темур Чхеидзе, дало мне понять, что я приобрел друга, который всегда будет меня учить. Я окончил Академию Темура Чхеидзе, когда мы закончили работу над пьесой».
Запрошеним гостем другої онлайн-зустрічі став український актор театру і кіно, народний артист України, ексміністр культури Євген Нищук.
Євген Нищук: «Я дуже радий, що хоча б у такому форматі ми можемо спілкуватися. Це особливо важливо у цей складний період, коли ніде немає повноцінного живого контакту. Слухаючи своїх колег – Темура, Бадрі, Гурама, я відчуваю давній зв’язок між країнами – Грузією, Абхазією, Україною. Ми розмовляємо однією мовою театральної школи».
Фестиваль проходив за підтримки Асоціації «Український незалежний театр», Національної спілки театральних діячів України, ресторану грузинської кухні «Мама Манана».
Інформаційні партнери заходу: літературно-художній журнал «Дніпро», журнал «Кіно-Театр» та інста-журнал «TheKolo».
За матеріалами пострелізу
Рецензії на виставу «Сакартвело»: https://theatre.love/blog/chi-bachili-vi-divovizhnu-stotu-abo-u-poshukah-sul-ko/; https://theatre.love/blog/sakartvelo-u-poshukah-sul-ko/
Рецензії на виставу «Далеке, далеке море»: https://theatre.love/blog/daleke-daleke-more-vistava-scenaristom-yako-stala-sama-dolya/; https://theatre.love/blog/daleke-daleke-more-tyazhko-men-bez-tebe/; https://theatre.love/blog/pom-zh-doshhok-bovvan-more/