30 листопада за фінансової підтримки Департаменту культури КМДА Академічний театр «Київ Модерн-балет» представить на сцені МЦКМ «Жовтневий палац» новий балет на дві дії «Аліса в Задзеркаллі» на музику українського композитора Івана Гаркуші (John Hope)
Балет «Аліса в Задзеркаллі» є авторським переосмисленням класичної казки Льюїса Керролла через призму сучасної хореографії. Хореографиня Катерина Курман втілила у роботі унікальне бачення внутрішнього світу героїв через складні танцювальні форми.
Постановний склад вистави: Катерина Курман – хореографиня-постановниця, авторка лібрето, провідна артистка Академічного театру «Київ Модерн-балет»; Іван Гаркуша (John Hope) – композитор, автор електронної музики; Дмитро Курята – художник костюмів; Данило Василенко – сценограф.
У центрі сюжету балету «Аліса в Задзеркаллі» – захопливі, сповнені таємниць і тривог пригоди Аліси в чудернацькому світі підліткових мрій. Це історія, де реальність розсипається на очах, поступаючись місцем загадковому світу Задзеркалля – своєрідного лабіринту, де звичайні закони втрачають силу, а фантазії оживають, набуваючи нового змісту. Тут, у царині підсвідомості, свідоме, несвідоме й надсвідоме ведуть химерний танок ніби на «велетенській шахівниці», де кожен наступний крок – гра розуму, емоцій і внутрішніх протистоянь.
Аліса, втягнута у вир цього таємничого світу, з кожним кроком усе більше віддаляється від реальності, занурюючись у спокусливі лабіринти власної підсвідомості. Куди приведе її ця подорож? Які приховані істини вона відкриє? Хто вона насправді – дівчина, що втекла від суворої дійсності, чи котрась інша?
Цей сучасний балет змусить задуматися над глибиною людської душі, її здатністю до трансформації і життєстійкості у мінливому світі. Адаптування до нових умов, рух уперед крізь перешкоди – ті теми, які огортають історію «Аліси в Задзеркаллі».
Постановники про роботу
Катерина Курман: хореографія як мистецтво внутрішнього діалогу в балеті «Аліса в Задзеркаллі». У роботі Катерина Курман досліджує межі свідомого та підсвідомого, розкриваючи внутрішній світ головних героїв: Аліси, Королев, Капелюшника, Крутя, Вертя та інших.
«Для мене Аліса – не просто дівчинка, а внутрішньо дуже сильна особистість, яка, попри тендітність, приховує величезну енергію. Вона мандрує у лабіринтах своєї уяви, намагаючись віднайти стабільність і тепло серед постійних злетів і падінь. За ніжністю її будови ховається справжня сила, яка тільки зростає і допомагає їй упоратися з усім, що зустрічається на шляху», – зазначає постановниця.
Хореографка застосовує комплексний підхід до руху в балеті, який поєднує абстрактні й символічні жести з природними реакціями тіла, створюючи багатошарову естетику, що відбиває злам реальності у світі Задзеркалля.
«У хореографії мені важливо показати три світи, через які проходить Аліса. Реальність тут приземлена та зрозуміла, – вона буденна. А уявний світ – це те, що мозок малює у кольорах і грайливості, створюючи фантастичних персонажів і ситуації. Дуальне середовище – це злиття реального та уявного, але з протилежним настроєм. Ніби перевернена реальність, буття й небуття водночас», – підкреслює Катерина Курман.
Постановка обіцяє стати яскравим прикладом сучасного балету, де хореографія функціонуватиме як багатовимірна мова, здатна відобразити складну динаміку людської психіки та її взаємодію з навколишнім світом.
Дмитро Курята: концептуальний дизайн костюмів у балеті «Аліса в Задзеркаллі». Український художник костюмів Дмитро Курята представить новаторське бачення сценічних образів у балеті «Аліса в Задзеркаллі». Основна концепція його роботи – дослідження контрасту між буденністю й фантастикою, де класичні архетипи одягу переосмислені крізь призму сюрреалізму. Костюми поєднують сучасні модні тенденції з екстравагантними елементами, які відображають парадокси й викривлення реальності, характерні для внутрішнього світу Аліси.
«Для мене важливо не лише створити візуально ефектні костюми, а й забезпечити їхню функціональність. Вони мають підкреслювати хореографічну лінію, дозволяючи виконавцям зберігати свободу рухів, і водночас втілювати емоційне та сюжетне навантаження кожного персонажа», – зазначає Дмитро Курята.
Костюми стануть синергією форми та концептуального змісту, посилюючи атмосферу постановки через оригінальні дизайнерські рішення.
Іван Гаркуша (John Hope): авангардне звучання електронної музики у балеті «Аліса в Задзеркаллі». Український композитор Іван Гаркуша (John Hope) створив унікальну музику до балету «Аліса в Задзеркаллі». Його твір поєднує вокал, акустичні та електронні інструменти, подаючи ексклюзивне авангардне звучання. Синтез ембієнта, електроніки та інструментальної музики формує сюрреалістичну атмосферу, яка переплітається з кожним моментом вистави.
«Моя мета – занурити слухача у світи реального та уявного, підкреслити настрій персонажів і передати сюжет через багатошарові звукові ландшафти й емоційні акценти», – акцентує композитор.
Данило Василенко, сценограф поділився баченням сценічного оформлення балету: «Поліфункціональні конструкції будуть оснащені вікнами й створюватимуть ілюзії, такі як рух потягу, будинку, школи тощо. Особливе місце на сцені займатимуть ліхтарі, що, завдяки освітленню, утворюватиме ілюзію деформації розміру. Лавка-трансформер, котра змінюватиме призначення, додасть динаміки та гнучкості хореографічному малюнку. Сценічне оформлення, завдяки функціональності й багатогранності, допоможе розкрити ідеї та проблематику постановки, підкреслюючи символізм і надаючи нові можливості для хореографії».
Прем’єра балету обіцяє бути неповторною музичною подорожжю у світ загадкової Аліси та її пригод за межами реальності.
Другий показ балету – 26 січня 2025 року.
За матеріалами пресрелізу
Фотографиня – М. БРИКИМОВА