В Українському інституті Америки прозвучала музика Томаса «Хоми» де Гартмана

Український інститут Америки у рамках серії «Музика в Інституті» 17 листопада подарував гостям вечір, наповнений музикою композитора українського походження Томаса «Хоми» де Гартмана (Thomas de Hartmann)

Потужні музиканти – віолончеліст Метт Хаймовітц (Matt Haimovitz), скрипалька Соломія Івахів і піаністка Надія Шпаченко презентували програму, яка розкрила багатогранність і глибокий культурний резонанс творчості цього, на жаль, досі мало відомого для української спільноти митця.

Роботи Томаса де Гартмана є свідченням активного пошуку художнього та естетичного звукового сенсу. Народжений в Україні (село Хоружівка Полтавської губернії, наразі Сумської області) композитор в опусах активно звертається до українського мелосу, вплітаючи його до традицій європейської музики ХХ століття, сповненої експериментів зі звуком, стилем і композиторськими техніками.

Нью-йоркський концерт став не просто даниною пам’яті митця та його спадщини, а й утвердженням глибокого внеску української культури до загальносвітової. Програма вечора продемонструвала діапазон творчості музиканта. Вечір розпочався з «La Kobsa» для віолончелі соло – пронизливим твором, який одразу задав концерту споглядальний тон. Віолончеліст Метт Хаймовітц, багаторазовий номінант «Греммі», сповнив звучання емоційною насиченістю і текстурним багатством. Його чутливе виконання стало запорукою успіху першого номера концерту в публіки.

Після «La Kobsa», музикант поділився з публікою враженнями від творчості Томаса де Гартмана, гастрольних поїздок містами України з Національним одеським філармонійним оркестром, під час яких були виконані опуси композитора, а також презентував тизер майбутнього фільму, де показано кадри з цих гастролей.

Програма концерту продовжилася Сонатою для віолончелі та фортепіано, оp. 63. Її виконали Метт Хаймовітц і володарка «Греммі», піаністка Надія Шпаченко. Експресивна глибина гри цього творчого дуету, наповнена віртуозною технікою, широкий спектр гармонічної та ритмічної винахідливості автора створили, з одного боку, потужну, а з іншого – практично інтимну інтерпретацію.

Друга частина концерту презентувала вже скрипково-фортепіанний діалог Надії Шпаченко та заслуженої артистки України Соломії Івахів. У їхньому виконанні прозвучали Два танці з опери «Esther», побудовані у стилі яскравих театральних замальовок.

Соломія Івахів додала трактуванню витончену драматичність і технічну віртуозність, створюючи враження живої оповідної гри, яка передавала колорит і емоційне багатство музики. Водночас Надія Шпаченко підкреслила гармонічну насиченість і тонкі нюанси партитури, підсилюючи глибину й баланс діалогу.

Їхній спільний виступ презентував одразу театральний і концертний композиторський стиль Томаса де Гартмана. Завершилась імпреза Сонатою для скрипки й фортепіано, оp. 51, яка продемонструвала вплив французького імпресіонізму на музичний почерк митця.

У цілому, програма концерту стала не просто демонстрацією таланту, а й вшануванням творчості композитора, чия спадщина заслуговує на більш широке визнання, популяризацію і дослідження. Історичне приміщення Українського інституту Америки у самому серці Мангетена доповнювало атмосферу, єднаючи сучасний світ й багату культурну спадщину.

Перша ліворуч – виконавча директорка Інституту Лідія Зайнінгер

Музичний вечір також відобразив місію програми «Музика в Інституті» – вибудовувати українсько-американські мистецькі діалоги. Це важливо не лише для збереження, прославлення культурної спадщини України, а й посилення уваги до сьогоденного життя держави.

Вероніка ЗІНЧЕНКО

Фото надані організаторами