
Захоплення, радість і віра в те, що все буде добре, що світло переможе… Такими словами можна описати враження після концерту «Перетинаючи темряву…»
Програму з камерних творів українських композиторів для саксофона та фортепіано презентував «Fotuima–Shutko Duo» у складі Романа Фотуйми (саксофон альт/баритон) і Дар’ї Шутко (фортепіано). У концерті брав участь також Станіслав Нідзельський (саксофон сопрано).
У суботу, 28 січня, на щирий схвальний відгук заслуговувало все: представлені твори, концепція програми, виконання. Чесно скажу, що не часто ці три елементи об’єднуються настільки перфектно. Програма, складена з оригінальних творів українських композиторів для саксофона, є унікальною. Тому особлива шана виконавцям, котрі її створили.
Концепція концерту відображена у його назві «Перетинаючи темряву…» За словами Романа Фотуйми, логіка чергування творів була обрана такою, щоб слухачі, проживаючи музику разом із виконавцями, мали змогу подолати темряву в собі та віднайти світло. Маю сказати, що задум цілком удався. Радість і просвітлення, котрі панували серед слухачів наприкінці концерту, були тому підтвердженням.
Розпочинав програму найскладніший твір. Соната для саксофона альта і фортепіано (1987) Юрія Іщенка вражає численністю й контрастом емоційних станів, складністю структури, де чергуються різнохарактерні та різностильові за основою розділи. Композитор створює картину різноманітного Всесвіту, в якому живе і котрий має осмислити людина.
Особливим випробуванням для виконавців тут є навіть не технічні труднощі, яких у Сонаті Іщенка достатньо, а пошук підходів до організації єдності форми і концепції твору. З цим завданням дует Фотуйма/Шутко впорався блискуче, презентувавши слухачам власні міркування про цілісний у своїй багатоманітності світ.
Композиція «Згадуючи забуту мелодію…» для саксофона альта і фортепіано (2019) Володимира Рунчака склала яскравий контраст Сонаті Іщенка. Типові для Рунчака парадоксальність, винахідливість, увага до розширених виконавських технік показові й для цього опусу. «Згадування забутої мелодії» перетворено композитором майже у безкінечний perpetuum mobile, своєрідний біг із перешкодами, метою якого став такий жаданий слухачами фрагмент ліричної мелодії.
Сонатина-колаж (1997) Ярослава Верещагіна продовжила задану твором Рунчака емоційну лінію, переключивши парадокси у бік несподіваних полістилістичних зіставлень і тематичних зіткнень. Слід зазначити, що це – єдиний презентований у концерті неоригінальний саксофоновий твір. Сонатину було написано для кларнета, але вона вже давно закріпилася у репертуарі саксофоністів у редакції Юрія Василевича.
Центром концерту, я б сказала емоційним і драматичним, стала композиція «Місто Марії» (2022) Золтана Алмаші. Присвячений Маріуполю твір – це пісня болю і надії одночасно, що на завершенні перетворюється у колискову. Колискову Маріуполю, містянам і захисникам, колискову всім, хто живе й бореться. Роман Фотуйма та Станіслав Нідзельський представили прем’єрне виконання твору у версії для двох саксофонів (сопрано та баритона). І голоси саксофонів, як голоси людей, співали про те, що було, є та буде.
Остаточний перетин темряви відбувся у заключних творах програми: імпресіоністичній сюїті Артема Рощенка «Ескіз зникаючого дня» (2005), наповненій голосами та враженнями мирного життя, і кінематографічно яскравій, жвавій, тематично контрастній Сонатині (2020) Сергія Леонтьєва.
Програма концерту вийшла щиро емоційною та цікавою як для знавців (яких у глядацькій залі було немало), так і поціновувачів сучасної класичної музики. І такий результат є беззаперечною заслугою виконавців. Саксофон Романа Фотуйми не лише підкорює блискучою технікою, а й захоплює тембровою різноманітністю. Рояль Дар’ї Шутко гнучко відгукується на всі забаганки саксофона, підтримуючи, коментуючи та сперечаючись із ним.
На завершення необхідно назвати організаторів, завдяки яким така подія стала можливою. Це – Роман Горобець, Анастасія Комлікова та Віктор Степурко. Уже кілька місяців поспіль щосуботи у стінах Київської організації Національної спілки композиторів України проходять концерти, в яких можна послухати нову музику, познайомитися з українськими композиторами й виконавцями. Виступ «Fotuima–Shutko Duo» відбувся у рамках цієї серії імпрез.
Дякую! І чекаю на продовження.
Ірина ТУКОВА