Хор «Гомін» виконає стародавні партеси в Києво-Печерській лаврі

9 грудня о 19:00 у Трапезній палаті Києво-Печерської лаври відбудеться унікальна подія – єдиний концерт хору «Гомін» Львівського органного залу з програмою старовинних українських партесних концертів XVII–XVIII століть

Багатоголосне хорове письмо існувало на території України ще в XVI–XVIII століттях. У творах Миколи Дилецького, Германа Левицького та десятків анонімних майстрів українського бароко поєднані поліфонія Заходу й давня хорова традиція Сходу.

Партесний спів – унікальне явище для світової культури. У ньому раціоналізм і чіткість поєднуються з граничною емоційною відвертістю. Перші партеси на території України зʼявилися наприкінці XVI століття, а розквіт цієї традиції припадає на добу бароко – першу половину XVIII століття.

Кількість голосів у партесних композиціях сягала 8, 12, 16 і більше, а співали їх виключно чоловіки та хлопчики. Тексти фіксували у спеціальних рукописах-поголосниках (кожен голос записувався в окрему книжечку), більшість яких збереглася лише фрагментарно. Багато матеріалів українського походження свого часу вивезли в російську імперію. Чимало творів до сьогодні залишаються не вивченими і не відкритими.

Феномен українських партесів у Києво-Печерській лаврі (Зал Трапезної палати) розкриватиме Хор «Гомін». Співорганізатор концерту – Teatr.org.ua. У програмі – твори, віднайдені в архівах і нещодавно вперше виконані у Львівському органному залі.
Уперше в Києві прозвучать партесні концерти невідомого автора зі списку Києво-Софійського монастиря: «Тіло Христове», «Достойно єсть», «Веселітеся, праведні», «Агница твоя». Ці твори були віднайдені в архівних поголосниках Софійського монастиря та відновлені музикознавцем Ігорем Коломійцем, який надав ноти спеціально для виконання «Гомоном». Світова премʼєра відбулася у Львівському органному залі на початку 2025 року.

«Це – твори зі списку з Києво-Софійського монастиря, який у XVII–XVIII століттях був резиденцією митрополита. Тож можна стверджувати, що там існував один із найкращих хорів на тогочасних українських теренах, можливо навіть ліпший, ніж у Києво-Печерській лаврі», – зазначив музикознавець.

Також відбудеться премʼєрне виконання партесних концертів «Оле окаянная душе» та «Приближається душе конець», які прозвучать у редакції Ігоря Коломійця. У програмі теж партеси Миколи Дилецького й Германа Левицького в редакції музикознавиці Ольги Шуміліної, що являють собою канон українського барокового багатоголосся. «Ми представляємо нові, ще не відкриті сторінки української культури, разом із відомими та визнаними зразками партесного співу», – розповів дириґент і художній керівник хору «Гомін» Вадим Яценко.

Із професійної точки зору ця музика дуже складна, віртуозна, та її краса не залишає байдужим і сьогодні. Величність, монументальність, яскрава й різноманітна звукова колористика, урочистість, поєднана з драматизмом, справляють неабияке враження.
На концерті слухачі зможуть насолодитися цим унікальним музичним явищем в особливій атмосфері Києво-Печерської лаври, – там, де писалася й виконувалася ця музика.

Серед причин чому ця подія важлива: повернення автентичної музики, яка не звучала від XVII–XVIII століть, у простір, де вона колись панувала; Києво-Печерська лавра – один із центрів розвитку давньої української хорової традиції; складність і мистецька цінність матеріалу. Партесний спів вирізняється віртуозним багатоголоссям, контрастністю бароко, масштабністю й монументальністю звучання.

Хор «Гомін» Львівського органного залу не випадково став одним із найпомітніших українських культурних феноменів останніх років. Під час повномасштабної війни колектив здійснив понад 150 концертів, представив Україну на міжнародних сценах і здобув репутацію «голосу української душі». Продовжуючи лінію, що бере початок саме у бароковій партесній традиції, він робить українське хорове мистецтво сучасним, емоційним і близьким.

За матеріалами пресрелізу

Фото надані Львівським органним залом