21 березня у Національній філармонії України переможець численних міжнародних конкурсів фортепіанних дуетів Kiev Piano Duo представить програму з творів Пуленка, Рахманінова і Холста.
Kiev Piano Duo – це Олександра Зайцева і Дмитро Таванець, відомі в Україні своїми фортепіанними імпрезами «в чотири руки», серед яких «Let’s Dance», «Чотири століття у чотири руки», Сюїти з балетів Сергія Прокоф’єва тощо.
Цього разу у фокусі уваги музикантів рідко виконувані фортепіанні композиції митців першої половини ХХ століття. Імпрезу відкриє Соната для двох фортепіано (1952–1953) Франсіса Пуленка. Цей опус, створений композитором у другий повоєнний період творчості (адже в житті Пуленка було дві світові війни), далекий від ексцентріади 1920-х – часу існування французької «Шістки». Соната належить до кола творів, у яких вдумливий серйозний майстер розмірковує над вселюдськими темами, передає як глибоке горе, так і величне кохання.
Романтичний струмінь внесе до програми вечора присвячена Олександру Гольденвейзеру Сюїта № 2 для двох фортепіано Сергія Рахманінова.
На завершення концерту пролунає твір англійського композитора Густава Холста «Планети» для двох фортепіано (1914–1916). Усьому світові цей опус відомий у симфонічній версії. Проте мало хто знає, що спочатку Холст написав «Планети» для двох фортепіано. Сюїта складається з семи частин – за кількістю планет Сонячної системи (за винятком Землі), відомих людству на момент створення циклу. Назви кожної з частин свідчать про міфологічне тлумачення автором звукової матерії: № 1 «Марс, вісник війни», № 2 «Венера, вісник миру», № 3 «Меркурій, крилатий посланець», № 4 «Юпітер, котрий несе радість», № 5 «Сатурн, вісник старості», № 6 «Уран, чарівник», № 7 «Нептун, містик». Написана у руслі академічної традиції музика «Планет», між тим у ХХ–ХХІ століттях набула нечуваної популярності у середовищі рок-музикантів. Особливо припала до душі перша частина сюїти, «Марс, вісник війни», котру аранжували і виконували гурти King Crimson, Rainbow, Diamond Head, Symphony X, Van Helsing’s Curse, Deep Purple та інші. Екстатичний, прометеївський характер музики «Планет» спонукає до розсування меж «чистої музики» і академічних музикантів. Варто пригадати хоча б самих «Kiev Piano Duo»: до свого виконання циклу півтора роки тому піаністи додали відеопроекцію та електроніку. І хоча цього разу експерименти зі звуком та відеоінсталяції не передбачено, від їх відсутності акція не втрачає своєї ваги і привабливості.
Валентина КУЛИК