Людина-епоха! «Київська камерата» Валерію Матюхіну…

12 березня Національний ансамбль солістів «Київська камерата» запрошує шанувальників класичної музики на концерт-присвяту пам’яті свого фундатора, диригента і піаніста Валерія Матюхіна. Подія відбудеться на сцені Національної філармонії України у день народження артиста, що робить її символічною

У рамках концерту під орудою маестро Володимира Сіренка прозвучать твори трьох визначних українських композиторів, із якими Валерій Матюхін підтримував багаторічні дружні й творчі стосунки. В програмі – «Opera Rustica» на вірші Бориса Олійника для сопрано, баритона та оркестру Євгена Станковича, Три серенади для фортепіано і струнного оркестру й «Messenger 1996» («Вісник 1996») для фортепіано і струнного оркестру Валентина Сильвестрова і Камерна кантата № 3 на вірші Павла Тичини для голосу та камерного оркестру Олега Ківи.

Валерій Матюхін – ціла епоха, велика сторінка в українській музиці. Він – засновник «Київської камерати», диригент, піаніст! Історія його славного шляху в українській музиці охоплює 46 років! Із 1977-го – старту фундації оркестру до 2023-го, коли він пішов із життя, – майже півстоліття!

Він створив атмосферу невгамовності, зону активної турбулентності. Навколо нього і «Камерати» гуртувалося багато композиторів і виконавців. Ця творча пара стала епіцентром подій в Україні. Багато що звучало, виконувалося, гралося, співалося й головне – створювалася велика кількість нових творів на замовлення маестро Матюхіна. Чимало було зіграно – і прем’єр, і камерних композицій знаних українських композиторів різних поколінь.

Валентин Сильвестров, Євген Станкович, Олег Ківа перебували в центрі програм більшості концертів, та й узагалі репертуару оркестру. Вони були друзями диригента багато років, а їхню музику він завжди виконував із задоволенням та ентузіазмом.

Опуси, що пролунають у концерті 12 березня, – справжні шлягери української класики, які подобаються слухачам, чіпляють із перших нот, фраз, гармоній, причому людей різних поколінь. Зараз вони повселюдно виконуються камерними оркестрами, а за часів Матюхіна – тільки набирали виконавський стаж.

А ще слід зазначити, що пропоновані твори не раз виконувалися оркестром під батутою Валерія Матюхіна і становлять базовий репертуар «Київської камерати». Це справжні перлини камерної спадщини українського мистецтва, в яких розкривається унікальний, неповторний стиль кожного з авторів, а також лірико-психологічні, драматичні та філософські аспекти їхнього таланту.

Три серенади й «Вісник» навіть не треба афішувати, – то є визнані, геніальні зразки неповторної тендітно-рафінованої манери звукових одкровень Валентина Сильвестрова. Три серенади занурять у світ алюзій романтизму, приправлених сонорними модерновими гармоніями. У процесі музичного розгортання слухачам відкриватимуться різні емоційно-психологічні грані образів, що надасть звучанню особливої душевної проникливості.

Така ж чуттєво-емоційна атмосфера крихкої мелодичної чистоти і тонкої стилізації у дусі естетики Моцарта перенесе публіку в світ ідеальної гармонії у «Messenger 1996» («Вісник 1996»). Це сприймається як метафора Божественного, вихід в ірраціональний Всесвіт.

Третя камерна кантата Олега Ківи на вірші Павла Тичини – найтрагічніший твір української лірики, справжня драма, при слуханні якої перевертається єство. Композитор зміг створити шедевр, який чіпляє задушевним вокалом, поетичними рядками і просто красотою музики. Лірико-трагічна композиція була написана спеціально для «Київської камерати» й володарки неповторно унікального голосу, співачки Ніни Матвієнко.

Щемлива краса мелодики твору відтіняє трагічні філософські строфи віршів Павла Тичини, у яких відображено психологічний стан розставання з життям, момент прощання з близькою й дорогою людиною і всім тим, що є суттю людського існування. Глибока емоційна сила кантати проникає у глибини слухацької свідомості, не залишаючи нікого байдужим.

На завершення імпрези слухачі поринуть у загадковий світ «Opera Rustica» Євгена Станковича, що відображає глибокий філософський погляд композитора на життя. Її альтернативна назва – «Сільські сцени» – підкреслює зв’язок із народною культурою та фольклором.

Композиція складається з семи частин: увертюри та шести вокальних сцен, які сприймаються, як пісні-романси, думні оповідання, філософські притчі та вокальні монологи, сповнені глибоких переживань. Із кожним етапом драматургії трагізм наростає, ведучи слухача шляхом роздумів про невідворотність життєвого циклу.

Твір філософа, знавця психології, гуру української музики Євгена Станковича занурить у глибини людського буття. Проста й водночас складна музика опери відкриє для слухачів завісу над проблемними й «вічними» питаннями, як-то – пізнання Всесвіту, ідея взаємозв’язку Людини і Природи тощо. Одне слово, опус сповнений роздумів про закономірність існування соціуму – вічний кругообіг життя й смерті.

У концерті візьмуть участь провідні солісти: Мар’яна Головко (сопрано), Олександр Бойко (баритон), Дмитро Таванець (фортепіано).

Концерт стане Подією для шанувальників української класики, для всіх, хто знав, контактував, приятелював із Валерієм Матюхіним. Також імпреза буде відкриттям для тих, які хочуть познайомитися з цією Особистістю – однією з ключових постатей в історії національної музики.

Тож запрошуємо на вечір пам’яті людини-епохи Валерія Матюхіна!

Анна ЛУНІНА

Фото надані авторкою