У Львівському органному залі виконають малознані твори Лео Орнштейна

9 березня о 19:00 у Львівському органному залі відбудеться концерт «Лео Орнштейн. Фортепіанний футуризм». Захопливу музику виконає піаніст Роман Рєпка

Імʼя Лео Орнштейна українці відкривають для себе останні кілька років. Довгі десятиліття цей американський піаніст і композитор єврейського походження, який народився в Кременчуці на Полтавщині, був майже не відомий на землі предків. А в США Орнштейна називали «найважливішою музичною фігурою американської сцени 1910-х».

Він був автором експериментальної «футуристичної музики» та одним із перших американських авангардистів на початку карʼєри. І хоч пізніше Орнштейн відійшов від модернізму в бік пізнього романтизму, саме ранні твори викликають сьогодні захоплення та жагу відкривати імʼя відомого земляка наново.

Саме таку жагу прагне розділити зі слухачами відомий піаніст Роман Рєпка на концерті у Львівському органному залі. Він виконає цикл ранніх фортепіанних творів Орнштейна: фортепіанну п’єсу «У китайському стилі», op. 39, що демонструє зацікавленість композитора екзотизмом; цикл коротких п’єс «Шість акварелей», створених під впливом імпресіоністичного мистецтва; «Трагічний прелюд», що є прикладом драматичного, експресіоністичного стилю композитора.

За словами музикознавиці Наталії Посікіри-Омельчук, «фантазійний, яскравий, бурхливо-емоційний світ музики» Орнштейна не лишає байдужим. Сам піаніст Роман Рєпка називає автора «кармічним братом» і напрочуд тонко відчуває його композиторський стиль.

Зазначимо, що концерт 9 березня стане своєрідним подовженням «орнштейнівських» днів у Львові, організованих директорами Львівського органного залу Іваном Остаповичем і Тарасом Демком: у січні відбулася львівська премʼєра Концерту для фортепіано з оркестром Орнштейна, який у Львівському органному залі також виконав Роман Рєпка разом із Луганським філармонійним оркестром, а в Музеї Соломії Крушельницької у Львові піаніст на творчій зустрічі розповів про своє знайомство з творами великого американця, родом з України.

Львівський органний зал запрошує поринути в світ фортепіанного футуризму Лео Орнштейна і відкрити нові сторінки музичної історії митців з України.

Лео Орнштейн (також відомий як Лео Орнстайн, при народженні Юда-Лейб (Лев Абрамович) Горнштейн) народився в 1893 році в Кременчуці на Полтавщині, в родині юдейського кантора. Мав іще трьох братів і трьох сестер. Із раннього дитинства Лео проявляв екстраординарні музичні здібності, тому розпочав ґрунтовну музичну освіту досить рано.

У 1906 році родина Горнштейнів була змушена емігрувати до США, рятуючись від єврейських погромів. Там юний піаніст отримав стипендію на навчання в Інституті музичного мистецтва – попередника знаменитої Джульярдської школи. Його викладачкою з фортепіано була Берта Фейринґ Теппер – одна з найкращих викладачок того часу. Він узяв псевдонім Лео Онштейн і з успіхом вступав у США.

Паралельно з виконавською карʼєрою почав писати власну музику. Він був експериментатором і новатором, одним із перших у США почав грати атональну музику, незалежно від європейських колег зацікавився футуризмом. Орнштейн використовував тонові кластери і нерозвʼязані дисонанси, чим шокував публіку та викликав шквал критики.

Відійшовши від виконавства, Орнштейн викладав і писав музику до поважного віку. Помер у 2002 році в США.

Роман Рєпка – піаніст, лауреат національного та дипломант міжнародного конкурсів, викладач. Випускник Національної музичної академії України (клас професора Валерія Козлова). Виконавську та викладацьку діяльність поєднує з просвітницькою.
У різні роки працював у Київській середній спеціалізованій музичній школі імені Миколи Лисенка, Дніпровський музичній академії імені Михайла Глинки, Ганнанському педагогічному університеті (Китай), київській дитячій музичній школі № 5 імені Левка Ревуцького.

Має цикли лекцій «Музика як мова», «Непомітна історія фортепіанної музики», артпроєкт «Відкриття Карла Черні».

Співпрацював із камерними ансамблями «Київ», «Рикошет», «Luna Ensemble» та іншими, а також з «New Era Orchestra» як соліст і репертуарний директор.

Останнім часом основу репертуару піаніста становлять рідко виконувані або забуті шедеври української та європейської музики. Здійснив українські прем’єри творів Карла Черні, Стефана Геллера, Хоакіна Родріго, Майкла Наймана та інших авторів.

У 2011 повернув на українську сцену шедевр української музики – Концерт для фортепіано з оркестром Левка Ревуцького в першій авторській редакції, – партитуру, яка багато десятиліть вважалась утраченою.

За матеріалами пресрелізу